Tränat tävlingsmässigt.

Idag har vi varit och tränat ute på bruks. Lite hastigt och lustigt så bestämdes det att vi skulle träna lite mer tävlingsmässigt och jag hade med mig kameran och stativet. Så filmat har jag gjort! =O)
Vi var fyra ekipage och jag tycker att alla gjorde en lika fin insats som vädret blev. Strålande! Även om vi gjorde om vissa moment och finslipade.
Det är ju oerhört värdefullt att kunna träna tävlingsmässigt med en tävlingledare. Sen att bli filmad är en plus i kanten. Då kan man titta på vilka fel och brister man gör. Samt att man faktiskt gör endel riktigt snygga grejjer!

Här kommer dagens summering.

Platsliggning 3 min utan synlig förare:
Gaija ligger kloss. Hakan fint i backen och riktigt stilla. Härligt!

Frittfölj:
Gaija går bra. Men det kan vara bättre. Ibland vill hon hoppa och hon kan sätta sig snett. Positionen kan variera också vid helomvändningar.

Läggande under gång:
Inget att kommentera. Prickfritt! =O)

Inkallning med ställande:
Jag behöver lära mig mer! Jag visste inte att det är jag som tar initiativet när man skulle kommendera ställandet. men nu vet jag. Innan hunden är framme vid konen ska jag ha fått henne att stanna tydligen... Hmmm... Men stannar gör hon rätt snabbt. Där är jag ganska nöjd. Men jag kan finslipa lite till där också.

Rutan:
Första skicket gick inte bra. Hon sprang till höger i rutan och ut ur rutan. Sen fick jag dirigera in henne dit...
Andra skicket blev perfekt!

Apportering:
FÖRARFEL! Alltså.. Jag har svårt att kasta apporten med min onda högra arm. Jag kan absolut inte kasta med vänster.. Då far den var som helst.... Nåja. När jag väl fått iväg apporten så funkar apporteringen kanske inte till full belåtenhet. Gaija springer ut och hämtar apporten men lattjar fortfarande lite med den. Låg fart in...
Andra skicket gick bättre men då spottade hon ut apporten istället.

Hopp över hinder:
Gick galant! hon hoppar sitter och hoppar tillbaka utan problem. Ngt snett åt sidan sättande blev det. Men ajg skickade henne en gång till och då blev det minsann skitbra!

Fjärrdirigering:
Hon bryr sig inte alls om skyltmänniskan. Om inte snö hade varit så gott så hade hon fixat det rejält snyggt! Men jag röt till åt henne och hon fattade vinken. så efter vinkfattningen så gick det som en dans.

Summan blir att jag är rätt nöjd men hunden är inte klar. Nästa söndag får visa hur bra hon är med lite tävlingsnerver. Det lustiga är att när det blir lite mer tävlingslikt så skärper sig gaija. Vilket jag tycker är beundransvärt... Hon bara älskar detta... *ler* Men då har vi också roligt ihop. Jag får mig många glada skratt tillsammans med Gaija.
Vi får fila lite till på momenten. Jag hade tänkt lägga upp sista veckan så här:

Söndag: Träna rutan och flytta rutan ofta. träna lite olika vinklar och med mycket berömm och leksaker. Hon MÅSTE bli säker på var hon ska vara inne i rutan.
Träna apportering. Få henne att gripa apporten direkt. Och komma med den på en gång. Jag kör med inkallning innan gripandet. Då blir det bäst. Kanske att jag också spirnger ifrån henne.
Linförighet. Positioner, transporter och raka sättanden.

Måndag vila. Kanske en ruta övning.

Tisdag vila. Kanske en rutaövning.

Onsdag. Träning ute på bruks. Vi tränar tävlingsmässigt igen. Lite momentträning också. Och rutan så klart!

Torsdag. Momentträning. De moment som inte gick så bra i onsdags ska tränas på.

Fredag. Momentträning samt att jag går igenom hela programmet.

Lördag. viodag. Behövs det så tar ajg rutan. Den är rolig och jag tror att hon fixar att träna den även på siin lediga dag.

Söndag. TÄVLING! Då ska jag vara ute på klubben kl 10.00. Ska köra igenom hela lkl2 och sen rasta Gaija ordentligt. Vila i bilen och när det är dags för platsliggning så värmer jag upp henne lite snabbt. Beroende på var jag hamnar i lottningen så värmer jag upp snabbt strax innan vi ska in. Lite positioner och sånt.


Jag och Linda testade sittande i grupp. Gaija var som en ängel. Satt stilla i en hel minut. Hur enkelt som helst. Det börjar bli dags att introducera lkl3 nu... Inkallning med ställande och läggande kan hon redan rätt bra. Men det kommer fler moment. Så fort hon är helt klar över rutan så ska vi börja med treans ruta. Men hon får inte vara det minsta osäker. Annars skiter det sig för mig i både tvåan och trean...

Nu har jag ialla fall en nöjd hund. En bra och kreativ dag. En kvalitetsdag känns det som!


Kommentarer
Postat av: bacillen

vilken dag ni haft!! å vad duktiga ni är! jag är så imponerad av din entusiasm och styrka!
"ligger kloss" *LER*
massa kramar!!/AK

Postat av: Ola S

Kul att det går så bra för er *impad*.
Det ska bli ypperligt kul att se resultaten efter tävlingen sen!!!
*önskar att jag orkade träna lika intensivt som ni gör*
Ha det bäst!

/Ola S

2007-03-11 @ 20:51:56
URL: http://ola-stein.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback