Sökkörs nybörjare.

Så har man börjat en kurs i kväll då... =O)

Superkul kurs och supertrevliga deltagare. Och inte minst kursledarna är ju superbra! Dom KAN det här. Det känns tryggt. Jag kan inget alls så jag kanske inte ska uttala mig men dom kan absolut mycket, mycket mer än mig ialla fall! ;O)

I kväll så började det med att vi gick igenom hur söket fungerar. Lite övergripligt så där. Sen så tog våra kursledare upp hur man börjar och hur ett sök går till. Sen drog vi till skogs! Väl där så vallade vi av två rutor i snö och skogsris. Det känns att man verkligen inte varit på topp konditionsmässigt. Men det var en otroligt snäll terräng så vi fick inte klaga. Vi är tio deltagare så det gick fort att valla av två rutor. däremot tog det tid att köra första övningen. Men det var hemskt roligt att se alla hudnar och att få vara figge själv.

Jag och Gaija var näst sist ute. Sist men inte minst. Gaija har ju bilivt en stor ficka nu och tar allting rätt sansat. I kväll var det inget undantag. Hon fattade direkt vad hon skulle göra och hade fokus hela tiden. Vi gick först i en båge ut i skogen med vår figge. Figgen hade en leksak och Gaija var sååå lycklig! någon ville ju leka med henne! Sen så fick hon lämna sin kära figge och då var det lite jobbigt.. figgen hade bollen och dom två var ju roliga! Väl ute på stigen så var hon helt på det klara med att det var ju en kompis kvar i skogen. Och en boll med! Så när jag släppte på henne så sprang hon ut och direkt på figgen! Sen blev det kamp och bus. En mycket nöjd Gaija som fick leka. Andra påsläppet funkade precis lika bra. Det var liskom inga funderingar. Pang på utan stress. Så vill jag kan jag dra upp henne eller dämpa henne efter behov.

Jag vill inte att hon ska vara för högt i temperament får då fokuserar hon inte utan kan börja skrika när jag skickar henne. Men som det var i kväll var det perfa! Min duktiga tjej! Allt jag testar på henne funkar. Det är bara så härligt!
Hon är verkligen en härlig hund men det bästa av allt är att hon är min bästa vän. En sådan vän kan man bara inte motstå! =O)

Helt underbart!

Idag drog jag och Stefan iväg till Måttsund. Där mötte vi upp med Ulle och Lelle (samlingsnamn för dom är Lulle). Väl där så släppte vi ut hundarna på vårbete. eller var det vårbus? Det var ialla fall en massa bus och en massa vår. Dimman låg tät kring oss när vi kom men precis som i en redig fylla så skingrades dimmorna och solen skrek rakt ut i den blåa himmelen! =O)

Vi bestämde oss för att låta hundarna traska lite med oss och det gjorde dom. Våryra for dom ööööverallt och bara njöt av att få springa. Gaija hittade mycket snabbt en trasig tennisboll som hon tyckte att Lelle skulle leka med. Gaija tycker att Lelle är fantastiskt bra på att leka med henne och hon tycker också att dom är bästa lekkompisarna. Jag vet faktiskt itne vad Lelle tycker men han log så jag tror han var rätt nöjd med en dyblöt tennisboll i handen då och då. Gaija passade även på att torka av den på Ulle. Mycket praktiskt för Lelle då den inte var lika vidrig som innan. Tror jag...

Zena och Smilla busade ikapp. Dom har en underlig lek. den kallas: Stampar ajg på dig så piper du och rullar undan. Zena stod för stampandet. Jag fick säga åt henne då och då för jag gillar itne riktigt att hon försöker bryta ryggen av sina kompisar. *grrrr*

När vi tyckte att domhade fått springa av sig det värsta så återvände vi till dagens mest viktigaste övning. FIKA! Vi fikade nog i flera timmar. Sen kom vi ju på att om man är på en brukshundsklubb så skulle man kaaaanske träna också. Så då gjorde vi det. Vi tränade platsliggning ala' quickfix! Det vill säga Smilla fick lära sig att vad somän händer så ska hon ligga.JAg och gaia stod för störandet. vi var då hemskt störiga och jag tror famtkiskt att Smilla förstod att man kunde ligga kvar fast gaija jagar en boll. Mycket duktig flicka! Sen gick vi ut på träningsplan. I Luleå så har dom massor med blöt snö på träningsplan. Vi i Piteå får två av planerna uppskottade minsann! *stolt*
Där ute på planerna så berättade lulee för oss att de skulle minsann skotta ikväll. Vaaaa? Vi berättade om att det finns traktorer som kan göra sånt. Så nu i skrivande stund så står dom stackarna och skottar planerna för hand.... =O/

Jag har en stark kännsla av att plaerna inte hinner torka upp innan den 17 maj då de ska ha tävlingar där ute... Som det var nu så var det vatten under snön... Vattnet är rätt djupt och det tar nog rätt lång tid för vattnet att försvinna. Vanligtvis så brukar det inte vara så här mycket snö kvar i slutet på april.

Ialla fall så testade vi en platsliggning och det gick sååå bra! Lilla Smilla är ju jätteduktig! Jag jobbade också lite med Zena och hon var sååå glad och försökte verkligen lyssna på mig idag. =O) Även om hon var nyfiken på vad alla adnra höll på med.

Sen kom vi på att vi bara måste fika lite till. Så då gjorde vi det. Solen fortsatte skrika rakt ut i det blå och minsann så har ajg fått lite färg idag. Hundarna tyckte det här med vårt fika var helt toppen. Smilla och zena fick hära fritt och det gjorde dom verkligen. Lexie och gaija försökte sig på en lite större diskussion. Vilekt Lelle la sig i och då blev det slut på den väldigt snabbt. Inget allvarligt snack var det och ingen kom till skada. Men pinnen som snacket var om fick ligga ifred ett tag. gaija fick tag på en snörboll och blev lycklig. Nu kunde hon leka ännu mer med sin lekkompis Lelle. Så då gjorde hon det. Jag undrar om Lelle har ont i sin kastararm? Gaija blev då aldrig trött. Hon hade så roligt att hennes ögon lyste i kapp med solen!

Nu mår hudnarna som små prinsessor och dom är just nu på prommis med Jossan och hennes ledsagare. Dom går som i en dimma skulle jag tro.. Solen är borta.

Ha det gott vänner!

B-Figge!

Nu i helgen har jag gått M2. Det har varit en skitrolig helg med massor av skratt och glada kurskompisar. Helt suveränt var ju att vi fick Mia fredriksson som utbildare. Mna kan nog inte ha en bättre kursledare innom detta ämne. Jag tror hon är rätt outsinlig med sina kunskaper. OCh lika lätt som dom rann ur hennes mun så rann dom in i oss. Vi hade väldigt kul ute i skogen också.

Vet ni om att det spökar i skogen!? Hahah! Japp! I Bergsviken så har det spökats massor! Tio spöken har skridit fram i skogen bland stubbar och kvistar och genom vattenpölar. Vi har med ett hattinfattutseedne tagit oss fram med raka ben (hade vi knäat så hade Mia gett oss det onda ögat och det är inte nådeligt!). Genom runda små hål har vi förlitat oss på Mias vinkningar och trott att vi på säker fot tagit oss fram. Och det har vi!Mia har lotsat oss genom små bäckar och vattenpölar och över höga pluttar i skogen. Genom lingonris och snö... INGEN har rammlat! Och det kanske kan ses som rekord. Vår utbildning har bedrivits på sämsta möjliga mark. Vi har blivit luttrade och hårda och sega B-figgar!

Vi kan dra dumpen i den mest jävligaste terrängen. Snö bekommer oss inte. Dumpen flyger upp med stor säkerhet utan att knäa! Vi håller mot dumpen och väntar på Mias "BRA". Därefter är vi supernöjda med vår insats. Nu vet jag itne hur nöjd Mia var men hon log faktiskt rätt ofta. ;O)

Sen så kan vi dra skrammel också! Och alla hundraser vi provat på att vara!  En kurskompis var helt super på att vara hund. Hon såg preciiis ut som en Afghan! =O) Eller en liten cocker osv...

Sen så har det varit tävlingar och det var då minsann inte lite deltagare. 40 st lkl1 deltagare! Jösses! Fast det kanske var några mindre. men dom var många. Så många att det blev två grupper med tävlanden.

Jag vill gratta alla mina kompisar som tävlat idag och som visat oss alla hur fina hudnar ni har! Till speciellt en vill jag säga: Även om inte poängen blev höga så VET jag att du lagt ner massor med jobb och om man ser på hur det var förra gången så har du fått låååångt mycket bättre poäng än då! Och det är rätt väg. Det är när det går sämmre och sämmre som man ska börja fundera på att sluta! All heder till dig som jobbat så mycket för att komma dit ni är. Inte alla som gör det. Men det ska du veta... Du har nog lärt dig mycket mer enom att ta den svåra vägen än att ha en fyrfilig motorväg att köra på. Det är genom motgångar man lär sig!

Nu är jag dötrött i huvudet. Vänster arm är blå från dumperepet (den är också blå meni en annan kulör). Men sååå roligt jag haft! Nu ser jag fram emot att få figga på en massa MH och lära mig ännu mer!

Och nu till ngt heeelt annat! Min man har fått självstudier så han blir hemma heeela veckan! Super för vår ekonomi och super för vårt äktenskap! I helgen har min man monterat solarplexius i bilen så nu blir det inte så varmt för hudnarna. Skönt. Jag har också hittat friskluftskroken så nu kan vi ha bakluckan öppen lite. OCh så har vi satt hänglås på buren så nu kan vi ha luckan helöppen också! Ifall det skulle behövas...

Nu ska jag ut och få lite mer friskluft. Det regnar ute och all snö är snart borta! Snart kan man spåra ordentligt igen! Hurra!

Upptagen helg.

I helgen så blir det mycket att göra. Jag ska gå M2! Hurra! =O) Alltså jag ska utbilda mig till B figurant innom mentalbesrivningar och mentaltester. En dröm som jag haft i många år men först nu tagit steget till att bli. Orsaken att ajg itne gjort det tidigare har varit familjen. Men nu har ajg bestämt att jag ska ge mig själv lite skoj också. Jag har ändå så fullt upp hemma nu när jag är ensam så jag behöver få lite egen tid också.
Så min dyrbare man har kommit ner speciellt bara för att jag ska gå den här kursen. Visst är han underbar? =O)
Nu slipper jag ha dåligt samvete för att barnen är hemma ensam hela dagen och att dom inte får hjälp med läxor och sånt (jo dom har läxor över helgen).Sen så behöver ajg itne ha dåligt över hundarna heller. För det fixar han också! Och mat! Och så ska han sätta in solarpelxusarna som jag har beställt och som är hämtade. Så nu få rhundarna en betydligt bättre miljö i bilen. Det känns bra det med.

En lyxhelg för mig! =O)

Sen så hade jag en lyxdag i går också. då var jag  på en föreläsning ute på bruks om förstahjälpen för hund. ngt som ALLA hundägare egentligen borde gå på! För man vet aldrig vem olyckan kan drabba. Inte när och inte hur. Är man förberedd mentalt och har fått ialla fall info om vad som kan hända och vad man ska göra så är det större chans att man kan göra ngt bra för sin bästa fyrbente vän.

Dessutom så fick jag en lyxmiddag av mamma. hon bjöd mig och barnen på hemma gjorda hamburgare. Jag talar om hemmagjorda köttfärsbiffar som hamburgare. OCh så pommesstripes. Jättegott! tack mamma! Jag älskar dig! =O)

Så just nu känns livet rätt bra. Om det inte hade varit för mitt eländiga öra. Jag hör fortfarande dåligt. något av lockkänslan är borta men jag har ont och hör som sagt dåligt fortfarande. Det ploppar och pilppar i örat konstant också. Förutom när jag äter så krashar det. Mycket intressanta ljud hahah!
Och fortfarande är det INGEN som vill byta öra med mig! Konstigt! Om det inte har släppt i slutet av maj då kommer ajg att ringa öron, näsa hals för att få rör inopade. Förmodligen blir det en väntetid på tre månader så jag får opa örat till hösten. Då kan jag bada heeeela sommaren. Smart! *nickar belåtet*

På tal om att bada. Zena har blivit badgalning. Så fort hon ser ngt mer mer vatten än en vattenpöl så tror hon att hon ska i... vad har jag gjort!!!!  ;O)
till sommaren blir det täta badturer till grönan. Hudnarna ska få bada sig less och jag med.Jag ska försöka komma iform med badning. =O) Jag ska också försöka komma mit till varmvattenbadet. Jag har ju halvapriset där på grund av mina krämpor. Så det ska bli skönt. Varmt vatten och flyta är mumma för mig! Jag förstår varför Lona (min vita schäfer som har somnat in för drygt ett år sedan) älskade att bada. Det gör mindre ont att röra sig i vatten.

Näpp. Nu ska jag gå och lägga mig. Så jag orkar lyssna med ena örat i morgon. Oj vad kul det ska bli! =O)

En dag med ett sinne fullt med lugn och ro...

Just det behövde jag idag. Förn att ha farit runt som ett roll på diverse vårdinrättningar, skolor och en massa annat smat faktiskt itne mått bra så behövde och själen sin medicin. Så jag drig iväg till gläntan där jag alltid hittar sinnesfrid. Det är min plats på jorden där jag kan hitta det jag söker och framför allt tanka mina batterier. Hade jag varit religös så hade jag nog sagt att man hittar guds underverk där ute också...
Nu är jag inte religös men jag är så nära det man kan bli efter en dag där ute. Det är så vacker, stillsamt och helt underbart där ute så jag finner knappt ord!

Jag tror hundarna håller med mig. I kväll har jag knappt sett till dom. Zena ligger under sängen min och sover. Gaija har krypit ihop i vardagsrummet. Ingen av dom vill gå ut i onödan och de är inte intresserade av att leka. Jag har gjort en omorganisering i hjärnan föressten! =O) Jag har beslutat att tömma hundarnas lekkrog och slänga alla småbitar av leksaker som är kvar. Just det... Småbitar! det blir liksom bara det av allt de har där. Så idag har jag köpt en kampknut till dom. En lagom som de båda kan hålla i ordentligt och som även håller för deras eviga kamplekar. Jag avskyr dessa repleksaker men ajg har insett att de är nog de enda som håller?
Pipleksaker är redan bannlysta. Och de stackare som är kvar är bara en hel förutom pipmojjen. Alla andra är i små bitar. Blåboy som vi haft nu några år gav upp i vintras. Då blev han dekapiterad. Alltså inget huvud. Svansen följde raskt efter. Ingen vacker syn. OCh sen allt det där vita luddet som var innuti men som hamnade utanför.. Det såg ut som vinter både ute och inne!
Sen köpte jag i min stora enfald två roliga bääbääfår... Det tog en minut sen hade dom plockat ut pipgrejjen idom. OCh sen var det mer vitt ludd.
Zena har en Ettkorre (ekorre). Den var fin tills nyligen. Då åkte ansiktet bort och så blev det mer vitt ludd...
Gaija fick en spindel av mormor när hon var bebis. Lopna tyckte den var så vidrig att hon lämnade den ifred och Gaija har varit rädd om den. Tills Zena och Gaija började kampa med den! Den har gått av på hälften. en vänster och en högersida är det numer...
Så nu blir det bara rejäla hållbara leksaker i fortsättningen. Små töntiga pipsaker och mjukisjur är bannlysta!

Nåja. Nu går vi raskt vidare till dagens underbara bilder. Se och njut och överaskas!



Jag trodde hon stod så vackert... Men hon ser mer skitnödig ut.

image1042


Gaija försöker gömma en pinne i sanden. Men det ville inte pinnen. Dumma pinnen!

image1043


Zena tror att hon är en känguru...

image1044


Visst ser det drömlikt ut? Gaija ÄR min drömhund! =O)

image1045



Nu ser hon mindre skitnödig ut! =O) Snygghunden Zena med snygghunden Gaija bakom... Gaija ligger som vanligt och håller i en pinne.
image1046


SnyggZena! (mer behöver väl inte sägas)

image1047


Gaija gör som vanligt... Har en pinne som ingen får ta...

image1048


Ni ser rätt! Vatten! I en vik i slutet på gläntan så finns det öppet vatten. Iskallt trodde jag. Men det var faktiskt varmt! Zena står och funderar på om man verkligen kan kiva ner i vattnet?

image1049


Men..kom igen nu då fegis! Det är ju bara vatten!

image1050


Ok... Jag testar Gaija... Det är ju...det är ju... BLÖTT!

image1051


Weeehooooo! Man kan ju springa i vattnet! Det är här var ju superkul!

image1052


Spring! Spring! Spring! Släpp hundarna friiia!

image1053


Man blir ju då snurrig, tycker Gaija...  (hon ser nu så snäll ut, men det beror på att hon ÄR snäll)

image1054


Man kan HOPPA också! Fyrfotahopp!

image1056


Kom på att jag haft fel inställning påkameran (tack barnen). Så därför är de första bilderna bleka.
Visst ser det skönt ut i vattnet?  Vill du också bada?

image1057


Letar en pinne som envisas med att drunkna.

image1058


Sen så måste man bara fånga vattenplasket. Fast svårt är det!

image1059


Massor med plask alltså...

image1063


Mer fånga vattenplask...  Kolla bakbenen va.. Dom är över vattenlinjen.. Som vanligt. ;O)

image1064


Man kan väl tro att hon inte har vattuskräck.  Men hon ser då galen ut ialla fall!

image1066


Gaija säger: Kom inte och ta min pinne! Zena säger: Kom inte och ta mitt vatten!

image1067


Blöt och lycklig... 10 min i vattnet och hunden blir äntligen trött.. ;O)

image1068


Nöjd Gaija. Hon har slutat bada nu Zena så nu slipper Gaija vara yr. Se vilka glada ögon!

image1069


Dom stod så fint.. Helt spontant...  OCh så blev det mer sjömärket som kom i fokus.. typiskt.

image1070


Så jag försökte ta en till bild. Men då sprang Zena iväg så där står Gaija ensam och undrar vad hon ska göra.

image1071


Det som göms i snö... Vågorna finns kvar sedan i vintras innan isen la sig.

image1072


Sist men itne minst. En hyllining till våren! Isen smälter och sanden kommer fram! =O)

image1073







Högtidlig helg!

Först har Emelie fyllt 15 år. Fatta va? Jag är mamma till en femtonåring? Det är femton år sedan jag låg där och kröjmade mig på sjukan!
Sen så har min äldsta tvilling blivit konfirmerad. :O)
Så i dag så har vi tillbringat lite tid i kyrkan. Jag tycker om att vara i kyrkan. Det är så fridfullt där och man kan tänka och filosofera medans prästen pysllar på med sitt. Man sjunger lite och står upp ibland (bra för blodomloppet). Och så om man vill får man äta och dricka lite (nattvarden). Sen var det en söt liten krö där också som sjöng och dom sjöng en sång som fastnade i huvudet. Nu har jag bara melodin kvar. Men jag har sjungit den där melodin hela dagen. ;O)

Efter allt med konfirmation, konteplation och munmotion (fika) så satte ja gmig ute i solen och NJÖÖÖÖT! Jag är nog den enda Pitebon som inte har hunnit sitta ute och njuta av solen. Men idag hände det! OCh mitt i allt solande och skinande så komemr änu en solstråle! I form av min uppfödare till Zena! Då var vi helt plötsligt fem solstrålar! Jag, Marianne, Gaija, Zena och Oboy. boy var mest solig för han lurade grannkatten. Hahah!

Grannkaten satt bakom vårat stängsel. Ingen av hudnarna såg honom men Oboy såg katten! Så han gick fram lite kaxigt och den andra katten fräste mot honom. Oboy satte sig ner och väntade och den andra fortsatte att fräsa lite högre. Men se det skulle den inte ha gjort! För hundarna hörde det och sprang fram och skällde ut den! Oboy tog några spräng tillbaka och satt sig och så sååå mallig ut. Han verkade säga: Ha! Fräs du! Men jag har TVÅ stora starka och farliga hundar jag! Mina beskyddare!

Katten syntes inte till mer idag.. Hehe... Sen blev Oboy som galen. Han skulle ut på balkongen. Jag trodde i min enfald att Oboy inte skulle kunna klättra upp på taket när markisen var nere.. Men nog jorde han det! Han hade nog varit där en bra stund för plötsligt så hörde jag hur han ropade och när jag kikade så satt han på markisen! Amanda tog ner honom genom att locka honom med mat och ta honom i nackskinnet. Gissa om han var sur på henne hela långa kvällen? Japp!

i morgon sk ajag nog föröska ta mig ut till bruks. vi var och tränade på ridhuset och det gick utmärkt. Körde rätt mycket klicker med Zena och vi har börjat nosa lite på läggande under gång. Hon verkar då fatta snabbt och lägger sig snabbt också. Hon daskar som i med frambenen. Ser så sött ut!
gaija fick sig en genomkrörare. Lite budföring (som vi inte behöver träna på men vi har det som en belöning). Fot utan pip. Lite lustigt det där... Hon tränger inte när hon inte piper+
Sen så blev det rutan. Jag jobbade igenom henne med klickernoch lät henne hitta var i rutan hon skulle stå. mycket tinressant att se hur hudnar tänker. Jag fick lite insikt i också var hon var svag i rutan. Så nu vet jag också vad och var vi ska jobba.
Jag har faktiskt backat lite med rutan. Jag vill att den ska vara riktigt klar innan vi kör med eliten. Hon kan den men visar ibland att hon är osäker. Så just det där med det osäkra gör att jag har backat. Så nu ser jag var svagheten är! Hurra!

Vilken lättnad!

Idag var jag till öronläkaren. Synd bara att det inte var Gotlänningen. honom gillar jag. ;O) Men det var en annan äldre och duktig läkare där istället. Honom har mina barn haft många gånger och han kan verkligen sin sak.
Min trummhinna är så förtjockad av ärr att den har svårt att röra på sig. En frisk och normal trumhinna kan bukta sig så vi kan tryckutjämna. men eftersom att ajg haft så otroligt många öroninflammationer med perforerad trumhinna så har den så mycket ärrvävand att den kan inte ens perforeras naturligt längre. Den kan inte heller buktas som vanligt utan bara en liten del av den rör på sig.

Jag har en klar vätska i mellanörat som ger mig lockkänsla och nedsatt hördel. Jag har så pass mycket vätska att den fyller hela örongången. Men den är inte varig utan klar och fin enligt läkaren. Tjoho! Inget mer penicillin! =O) Däremot så måste jag göra tryckutjämningar var och varannan minut. Vilket jag har gjort hel atiden... Men jag har svårt att göra dom så jag måste göra dom ännu oftare. Så ser man mig så ser man mig med fingrarna för näsan. Hahha! Jag går då och blåser luft i mina örongångar.

Om nu inte vätskan försvinner så måste jag operera in rör i örat. Det är för att dränera örat. Nu är min trumhinna i så dåligt skick att det är inte bra att göra det. Risken för att hålet itne läker igen när röret är borta är stort. Då måste jag göra en lika dan poeration som Emelie gjorde. Alltså man tar en liten muskelhinna bakom örat och konstruerar en ny trumhinna.

Så nu håller jag min näsa för att det ska gå bra med mina superdåliga tryckutjämningar och att det hela ska läka ut ordenligt. Jag har fortfarande ont och det beror på att det då finns en hel del vätska i örat. Lite mer än vad det normalt brukar vara.
Hur trumhinnan kommer att klara sig vet inte läkaren. han vet inte heller ifall jag ahr fått några skador på "verktygslådan" inne i örat. Det ska kollas när vätskan är borta. Men som läget är nu så hår jag hälften så bra som jag borde.


Blev då inget hundsnack i dag... Men Gaija har premiärcyklat med Amanda i dag. det gick som en dans och gaija stormtrivdes! Zena gick med Emelie och hon gjorde sina berömda känguruhopp (vad har du parat Zmilla med marianne?) och studsat ner hennes hörlurar i snön. Emelie har en sprillans ny iPOD och är överbeskyddande mot den. ;O) Sen har hon busat som en galning. Jag misstänker starkt att man kan hitta känguru och Duracellgener i Zena.


Äntligen! (och lite skryt)

Tid i morgon halv tre på Öron! Hurra! Nu hoppas jag att ajg får gotlänningen. Han är snygg och trevlig. Hehehe... Akta dig Stefan! Du är 21 mil bort.. OCh jag är sååå nära sååå den snygga öronläkaren! ;O)

Så om ni vill så får ni gärna hålla tummarna för att mitt öra ska bli bra igen. Just nu så är det rätt ok i örat. Men jag har hållt mig stilla nu på förmiddagen. Så fort ajg rör på mig och anstränger mig det minsta lilla (som att ta hand om disken) så får jag ont.  Men jag är fortfarande yr...  Så i sommar blir det inget karusellåkande för mig.. hahah! Jag har fått nog av karuseller för flera år! Ialla fall så känner jag mig mycket piggare i dag och ska baka och stå i... Få se hur långt jag kommer innan batteriet tar slut? tur man har barn som gillar att baka så dom får ta över när jag tar slut. =O)

Ett till äntligen! I dag fyller vår dotter 15 år! Kan ni fatta? Jag har en femtonåring i huset!? Tiden går alldeles för fort. Till helgen ska vi fira både henne och Stefan. han fyller jättegammal nästa vecka. Så på lördag blir det kalalas som Emelie sa när hon var liten. Det var mycket trallalal för henne då och det är det fortfarnade. Just nu gör hon praktik på ett dagis och hon verkar trivas utmärkt där! hon längtar dit varje morgon. Känns jättekul att hon verkar trivas med att arbeta. Det är nästan så att hon vill bli dagisfröken. Fast hon säger själv att det är så dåligt betalt så att hon vill nog ha ett annat jobb. Emelie är verkligen duktig. Hon har graderat upp alla sina betyg så nu ligger hon på VG i alla ämnen utom idrott som inte är hennes mest intressantaste ämne. Men där har hon G och jag tycker det är bra.

Och nu till skrytet: Hon ska också sjunga på examen. Först ska hon sjunga med Amandas klass. Hon ska sjunga en låt som Amanda och några klasskompisar ska kompa musiken till. Sen ska hon sjunga solo. Jag tror det blir everness eller Night wish. Ska bli spännande. Hon ska också sjunga med sin pedagog på ngn konsert som dom ska ha på musikhögskolan. Hennes sångpedagog ska spela piano och Emelie ska sjunga. Så det blir en hel del sångträning nu för flickan. Jag är en så stolt mamma till min femtonåriga dotter!

Kan bara inte fatta att för precis femton år sedan så gick jag omkring och hade värkar just nu när jg skriver detta... Kan bara inte fatta... Tiden går för fort. barnen blir äldre. Men inte jag. ;O)

Fortsättning öron...

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Var till läkaren i morse.Sov väl ungefär två timmar i natt. Ont i örat och ont i huvud/nacke... Väl där så höll jag på att ramla ur stolen. *pinsamt* Jag är yr numera också...

läkaren är väldigt orolig för mitt öra. visst. hon försöker inte visa det. men en läkare som kramar om mig och visar omtanke när hon annars brukar vara lite stressad och rätt bestämd är ngt man reagerar på. Min läkare är ryska och är en bestämd dam. Hon är min babuschka! ;O) Hon har ett gott hjärta men det är liksom svårt att nå fram till henne...
Nåläl. hon tittade i mina öron och tyckte att mitt öra såg värre ut. Värre! kul! Förra gången var trumhinnan röd. Nu är den grå och skrumpnad. Wow... jippi... Haleluja!
Så efter titten så gick vi in på hennes rum och hon satte sig direkt att ringa öron, näsa, hals. Jag ska få en akuttid. Och i dag tyckte hon.

Allt detta var strax efter nio. Skynda dig hem och vakta telefonen. tyckte hon. dom ringer när som helst för det har dom lovat... Så jag rastade hundarna lite snabbt och for hem. Eftersom att ajg knappt hunnit blunda i natt så la jag mig för att sova en stund. en har ingt. min bror. nu är klockan ett. Hudnarna behöver ut. Så jag planerar på att låta telefonen ringa hos mamma. Alltså koppla om den. Då kan jag gå ut med hundarna i lugn och ro och låta somfå ha skoj.

Varför kan dom liksom inte bara ringa ngn gång? Jag har inte alls lust att vänta. Jag vill få fara upp dit och få mitt besked. Kommer trummhinnan att få finnas kvar? Eller ska jag måste få en ny? Eller ska jag få ett rör i örat? vad har hänt med min hörsel?

Jag är så otroligt trött på mitt öra. jag orkar inte titta på tv eller vara i bullriga miljöer. Affärer är en ren plåga. att köra bil gör mig yr. Så fort jag vänder på huvudet så snurrar världen.

Nu vill jag vara frisk och orka göra saker jag brukar orka göra. Värsta tröttheten kommer ialla fall att försvinna nu. i morgon är sista dagen på min penicillinkur. Hoppas jag slipper mer nu. Magen är skit också...

Jag är ialla fall tacksam att solen skiner och att snöeländet tinar. i går morse hade det kommit enhel del snö. Det var bara att skotta fram bilen ochsen skotta infarten. Sen fortsatte jag väl att se glad ut fast grimagen var egentligen av att jag fick ont i nacken. 

Nu sk ajag ialla fall äta lunsch. OCh sen så ska jag koppla om telefonen och ta ut hundarna. Dom är helt underbara. Jag sover halva dagen och dom är så tysta och snälla. Ligger med mig i sovrummet och säger inte ett pip. Jag är verkligen tacksam att ha så fina hudnar. Hela tiden jag varit dålig så har dom varit helt underbara! Snällare schäfrar finns inte.

Just det. Ska ringa sjukgympan också. *påminner mig själv*

Ute på bruks...

Idag tog jag med mig mina öron och for till bruks med Amanda och hundarna. Solen sken och det var varmt och behagligt. Både hundarna och Amanda var vilda av överskottsenergi så det var en rätt rörig tillställning tills jag stängde in Zena och Amanda i hundgården.

Jaha! Ni läste rätt! Ett perfekt ställe att leka på för en hund och ett perfekt ställe att ha en busnödig Amanda på!

Gaija fick jobba lie med rutan och klicker i dag. lite finslipning. Jag ville att hon skulle hitta rätt plats i rutan och det funkade kanon!
Sen jobbade vi med krypet. Nu har vi kommit så långt att hon kan krypa bredvid mig en längre sträcka. Men hon är rätt hög och jag måste jobba lite med kryptekniken också.
Lite FF körde jag med och då med en hund som är tyst. Pipet försvann med ett litet "samtal". Även trängningarna hör ihop med pipet. När pipet var borta så försvann hennes trägningar! Körde inte så länge eftersom att ajg ville belöna då hon inte pep. Så får vi se nästa gång om hon ljudar då också eller om hon kommer ihåg mitt lilla samtal. Tanken är att nästa gång blir i morgon.... Jag vill att hon ska komma ihåg.

Min öronstatus börjar bli bättre. =O) Jag hör bättre på höger öra och det är inte lika mycket lock. Jag kan också tryckutjämna! Ngt som inte varit möjligt på flera år! läkaren förklarade för mig att anledningen är att när jag hade öroninflammationer förut så blev trummhinnan stel av ärren när trumhinnan spruckit. Nu när jag har en infektion i örat så har trumhinnan "mjukats upp" och då kan jag tryckutjämna. Fortsätter jag att göra det så kommer elsaticiteten att behållas och jag slipper få så hemskt ont när jag tex flyger. Så jag fortsätter snyta mig och blåsa i näsan. Är såååå glad! Ibland kanske det är bra att bli dålig för att bli ännu bättre?

Fick en kommentar av en bekant att jag har tråkig blogg just nu. Skiver så mycket om hur sjuk jag är osv... (inte illa ment av henne). Orsaken är att min man läser bloggen och slipper ringa och höra hur jag mår. Han har bara tillgång till mobil och vår ekonomi just nu håller inte för att ha två mobiler igång. Inte heller att ringa upp mobilen är ekonomiskt just nu...

Så nu vet ni! Man behöver inte heller läsa om mina öron... ;O) Om man nu inte vill det förståss... Fast det är ju ointressant för många att läsa om dom. Tur att dom är små sa läkaren.. För annars hade ajg haft dubbelt så ont (hon skämtade). För jag HAR små öron. jättepyttiga är dom och barnen mina mobbar mig för det! Jag lär aldrig bli en Dumbo!

Tjilevipp! =O)

I nöden prövas vännen...

Ja just så brukar man säga. Nu är jag ingen dam i nöd. Jag är fullt kapabel att klara mig själv. Även om öronen spökar och jag har varit rätt dålig sista tiden. Däremot så får jag full uppbackning av de vänner jag verkligen kan lita på och som jag absolut vet och känner att jag tycker om! Lite av det ser man i gårdagens blogg. Jag har inte tagit åt mig negativt av det som skrevs av den anonyma. Däremot så tycker jag att det är lågvattenmärke att inte våga stå för sina åsikter. För man får faktiskt ha egna åsikter. Och tycker man inte om någon så kan man faktiskt få säga det. JAg är inte någon som går runt och slår ihjäl folk som inte tycker om mig. Jag bara ignorerar dom. Alla måste ju inte älska mig och jag måste inte älska alla. Fast jag tycker mycket om hemskt många människor! =O)

Själv önskar jag att jag räckte till mer åt alla mina vänner och bekanta! Tiden bara rinner mellan mina fingrar och hur jag än försöker så hinner ajg inte alltid det ajg skulle vilja mest för stunden. Just nu ligger priot att bli frisk. nästa prio är att få golven städade... Här ligger det minsann hundhår överallt och det räcker nog till åt en schäfer till! =O)

Jag tröstar mig om att vi har det ialla fall varmt. Hundhåret isolerar fint ska ni veta! Även sockarna hålls varma.

hundarna ja! Jag ahr haft många goda skratt nu när jag varit sjuk. =O) När jag är ute med hudnarna så orkar ajg inte riktigt jobba med dom. Dom får springa omkring bäst dom vill och ha roligt. Dom leker jättefint med varandra. mest skoj är det att se hur de klurar ut att knycka oinnar från varandra. Antingen så låtsas man hitta en mycket intressant kissefläck. Eller så har man en ÄNNU större pinne än den andra. OCh när den adnra hunden komemr så släpper man den stooora pinnen och knycker tillbaka den fina pinnen...

Sen så fick jag berömm i dag. Sånt är roligt. En kvinna stod på en veranda och kikade på oss. hudnarna var lösa och Gaija retades med Zena. hon hade en pinne och varje gång Zena försökte ta pinnen så vek Gaija snabbt som ögat undan med pinnen. Zena är chanslös när hon gör så där. Så Zena blir arg och biter gaija i baken så gaija blir arg och tappar pinnen. ser lite roligt ut. Inget är illa ment och dom är otroligt goda vänner. Just när hudnarna håll på med denna lek så kom det en bil. Så ajg bad hundarna att hoppa upp i snödrivan och stanna. Det gjorde dom. Dom gör alltid så när det kommer en bil. ;O) Så fick dom fortsätta sitt svammellek. Då kom några kalsskompisar till Amanda. Så jag bad hundarna sitta: Kan ni sätta er för nu kommer barna. Sa jag. Dom satte sig snällt ner mitt i leken och kikade på tjejerna. Zena blev så till sig att hon började vifta på svansen åt tjejerna. Jag vet att dom inte är hundrädda och att dom gillar våra hundar. Men jag vill inte att dom ska rusa fram i alla fall. Så jag fick säga åt Zena att sitta igen. Så då gjorde hon det.
Kvinnan på verandan stod bara och gapade. Nu hör ag ju dåligt så jag hörde itne om hon sa ngt till mig. Men när jag tittade tillbaka på henne igen så stod hennes man där och han höll upp en tumme och log.

Jag log tillbaka för då var jag på ett sådant avstånd och det kom bilar att jag inte kunde prata med dom, jag var ju tvungen att koppla hundarna också. Men det var trevligt bemötande ialla fall. =O)

Det finns även en dam längre bort på gatan som alltid villhäsla på hudnarna. Hon har varit med sen vi bara hade Lona. Vajre gång vi träffas så beundarar hon hudnarna och tycker dom är sååå trevliga! Och att dom är så duktiga på att lyssna! Nu har hon inte hunnit med att Zena är 8 månader. Utan hon har trott att vi har bytt hund och fått hem en vuxen hund. Hahah! Näää.. det är fortfarande samma valp som tidigare. Men hon börjar bli stor!
Hihi..Hon undrade ialla fall hur jag kan få alla mina hundar lika fina och lydiga.

jaha.. det undrar jag också!  *skratt*

"Tanken har aldrig slagit dig att man får vad man förtjänar?"

Tack för kommentaren. Det värmde!

Någon som tydligen inte gillar mig. Men det skiter jag faktiskt i. Ser det bara som lite lustigt att man kan släppa på hämmningar när man skriver på andras bloggar. I alla fall... Jag har ju de rätta hackerkontakterna och den infromationen jag har här på sidan som denna "någon" skrivit så informativt om sig själv (lämmnat sin IP adress) kan jag enkelt få ännu mer upplysningar om. Jag vet också var denna någon studerar... Vem kaaaan det vara? Jag vet. Men jag lämmnar inte ut ngt som kan ge vidare info.

Rätt intressant dock att se om denna någon vågar ge sig till känna och kanske be om en ursäkt? Fast jag tror inte att h*n gör det... Törs nog inte avslöja sig. *fniss*


Man kanske ska vara lite mer försiktig med vad man skriver i andras bloggar. Eller kanske gömma sin IP adress? Smart... ;O)

Nåväl. Jag förtjänar nog ganska bra saker idga. för mitt vänstra öra funkar rätt bra nu. Det är bara mitt höfra som fortfarande är illa. Men det får ta den tid det tar. Har jag bara ett öra som funkar så är jag nöjd. Skickar det andra örat till IP adressen: 194.117.173.133

Ha en bra dag och må som ni förtjänar. :lyssnarinte:Själv mår jag ju faktiskt bättre idag. :4_1_202:

Odugliga öronj*vlar!

Jag har fortfarande lock för båda öronen. Jag hör ju inget! Men det fixar Gaija. I natt så var hon upp och ropade två ggr att det var ngt ute. Så ajg fick sätta loss mig från sängen två ggr för att kolla. en gång så var det ngn som hade gått utanför dörren. Det har snöat liiite och det var mannliga skostorlekar. gaija sprang ut och började spåra. Men ajg hade ingen lust att hänga på. Så jag kallade tillbaka henne. Andra gången så gick jag faktiskt ut till bilen. Ngn har gått runt min bil?:vethut:

nu började adrenalinet att koka innom mig! Ngn går och smyger utanför mitt hus!? Och jag är ensammed barnen. Det känns inte så tryggt. Den enda mannliga personen i huset är ju Oboy. Nog för att hans klösor är effektiva. Men jag tror inte att ngn blir speciellt rädd för honom.
Däremot har jag ju hundarna.

Komman, komman pirater! Jag har både bomber och granater!

Händer samma i natt så kopplar jag båda hundarna och rusar ut. Jag får nog snabbspätta loss migm från sängen. Men det kan vara värt... kanske jag kan skrämma ngn? :nejnej:

Om någon timma ska jag till läkaren. Ska ta upp en hel del saker. Jag är ju rätt kass i kroppen. Nummer ett är mina odugliga öron. Jag ska be att få Rinexin. Det här duger inte.
Sen ska jag ta upp om knölen i halsen. Jag har trott att det kan vara en lymfkörtel men det är inte riktigt så som det brukar.. Nåväl vi får väl se.. knöl som knöl.
Sen ska jag ta upp om min artros i fingrarna. Och så till sist ska jag be läkaren skiva ut ett intyg till SKK så jag kan söka dispans inför spårningen.

Sen ska jag och äldsta dottern som ska fly landet för några dagar fara på stan och göra av med pengar som vi inte har. Och så ska jag försöka få till ngn middag. skjutsa dottern till kören och så när hon kommer hem ska vi packa fördigt hennes väska och färga håret. Och sen ska vi sova!

Kanske tur att man inte kan jobba ändå? För hur skulle jag hinna det?




Nu har jag varit till min läkare.  Även i dag fick jag ha en extraläkare. Jag ahr världens fulaste trumhinnor säger dom. Och jag har en infektion som går in i själva örongrejjerna. Alltså ni vet städet, hammare och alla dom där snickerigrejjerna man har. Snäckan är också infekterad. Inte konstigt att jag fortfarande har ont? Vänster öra är lite bättre. Läkaren som är duktig på just öron sa också att min trumhinna kommer att perforeras igen. Hurra liksom!

Men att där det varit perforerat har det läkt fint och att det finns lite blod kvar... Äckelpäckelvarning!

Så nu har jag fått Rinexin så slemhinnorna ska svälla av. Och så ska jag försöka ta det lungt och försöka att inte stressa.

japp! Jag ta det lungt? I natt kliver jag upp klockan tre för att skjutsa Emelie till bussen som ska ta henne till Estland. Men sen när jag komemr hem så ska jag sova.... Till klockan halv sju! Då ska resten av barnen upp! Och SEN! Sen ska jag gå och lägga mig och sova tills jag vaknar. För mina älskade hundar är så oerhört snälla att dom sover så länge jag sover. Utan att klaga. Dom blir rastade på morgonen innan barnen far och sen sover vi alla gott i min säng.

I morgon ska jag faktiskt försöka städa lite. Gaija fäller täckhåren och dom ligger i drivor. Idag har jag faktiskt ryckt loss massor med täckhår och använt en sten som jag fick av min underbara uppfödare Marianne. Den tar bort det mesta. Så nu kanske det blir lite mindre hår. Hoppas jag.

I helgen blir det bara jag och Amanda. Då ska vi hitta på ngt mysigt. Bara hon och jag... Så skönt! Och DÅ minsann ska ajg inte jäkta och flänga och fara. Jag ska ha sovmorgon och jag ska bara må gott. Semester med ett barn! Hurra! :ANSANDE:

Ännu sämmre...

Jahaja... Det här var ju upplyftande. Min hästkur mot öroninflammationen funkade inte. Så nu har jag ont i båda öronen. Jag har ett stort tryck i båda öronen och hör inget. Det är som att ha både öronproppar och hörselkåpor på sig samtidigt. Sen gör det ju liksom ont också...

Så idag ringde min man till jourcentralen. Jag behövde inte ens komma upp dit utan en snäll läkare gav mig ett nytt recept. Så nu äter jag Ery Max istället. Värsta penicillinet man kan få. Och det känns i magen. Så i morgon ska jag köpa mig lite acidofillus. Sånt är bra men samtidigt så är jag laktosintolerant. Så då blir det ändå sprutt imagen. Men det är så mycket annat som kan gå galet med frånvaro av de rätta bakterierna så jag tar hellre lite sprutt och har en bra tarmflora än sprutt och dålig tarmflora.

Det var väl intressant att höra om va? Hahaha!

Jag hoppas nu att det hjälper med antibiotikan. För nu är jag så trött och less på att vara sjuk. Jag orkar inget och jag längtar så mycket efter att få jobba med hundarna. När jag är frisk igen ska jag även börja jobba med mig själv. En nystart. Jag har redan tjuvstartat och snyggat till ögonhåren lite. Så nu ser ajg itne så vildvuxen ut. *fniss* Mina barn som vill ha tunna, tunna ögonbryn fixade jag först. Det är enda gången jag gör illa dom. *muahahaha*

Stefan kom ju hem i helgen och det var ju tur det när jag mär ännu sämmre. Men nu har han farit och jag ska nu försöka få iväg Emelie till Estland. Måste hämta passet i morgon (ber till gudarna att det är klart) växla pengar och köpa lite nödvändigheter åt henne inför resan. Emelie ska till Estland och sjunga med sin kör. Spännande värre!
Jag blir också som utan kamera undertiden då hon ska få låna mitt minneskort till sin kamera.
Lite kuriosa om Estland: Estland är ett stort sångarland! Barnen börjar som mycket små med att sjuga och att sjunga i kör är en tradition i deras land. Dom är mycket, mycket duktig på just körsång.
Jag önskar attjag hade haft råd att följa med. Det hade varit mycket roligt. Fast ajg hade väl haft svårt för att låtabli att sjunga. Jag har ju själv varit på körresa till Österike. Så jag vet precis hur underbart roligt dom kommer att ha det!

Nåpp. Nu ska jag gå och sova igen. Jag bara sover och sover... i morgon har jag inte tid att sova så det gäller att passa på.

Natti på er och du Lelle! Kon har sinat så brösmjälken är bara torrmjölk numer... Det funkar inte längre.... ;O)

Det tar aldrig slut.

Influensan tar då aldrig slut.

Igår kväll så fick jag ont i örat. Precis som för Josefin. Det blev mer och mer ont och till slut hade ajg så mycket tryck i örat att jag trodde jag skulle sprängas. Hela natten ahr varit lika dan och jag har bara väntat på att trumhinnan ska spricka. Och det har den gjort nu. Så nu rinner det gocks ur örat på mig också... Hiommla snabb örooninflammation alltså! den börjar snabbt. På ett par timmar så har man en mogen öroninflammation. det brukar ta några dagar innan trumhinnan spricker och oftast hinner man till läkare. men med dessa öroninflammationer så är det timmar jag pratar om. Alltså vi är TRE st med samma symptom! Undrar om det är ngt som smittar? Och så ONT det gör! Jag har faktiskt inget minne av att ha så här ont? Förut när trumhinnan spruckit så har man haft mindre ont i örat efteråt. Men inte nu? OCh det är inte bara örat som gör ont utan även ner mot nacken, svalget och en bra bit av skallbenet bakom örat.

Jag ska ialla fall till läkaren nu på eftermiddagen. Så nu kommer jag förhoppningsvis att bli frisk igen. *Suckar*

Hundarna får ingen prommis i dag på förmiddagen då jag har för ont för att orka gå ut. Så dom får nöja sig med att vara ute på baksidan och busa med varandra. Mamma ska ta ut dom när vi kommer till vårdcentralen. Det är fint att ta ut dom där. Skog och ängar. Vad skulle jag göra utan min mamma?



Jaha... Jag har aktut öroninflammation. Trumhinnan var perforerad på fem sex ställen enligt läkarna. Japp. Läkarna. Jag fick visa upp mitt öra till en till läkare eftersom att jag har ett ovanligt tillstånd. Min trumhinna ser ut som ett durkslag. Har jag tur så läker trumhinnan ihop men det ser inte bra ut. Jag kommer mest troligt att få nedsatt hörsel på höger öra på grund av den trasiga trumhinnan.

Jippie liksom...

Läkarna var så otroligt snälla att dom upplyste mig om att trumhinnan kommer att fortsätta perforeras. OCh JA! Jag känner det! Jag tror den har gått hål fyra fem gånger till nu i kväll. Varje gång den går sönder gör det jätteont och så börjar jag blöda igen... Skitäckligt! Skitont!

Jag har fått en dunderkur med penicillin också. två tabletter kåvepenin a' 800 mg st tre ggr per dag. Alltså 4800 mg kåvepenin varje dag! I sju dagar! Jag kommer att bli hur trött som helst... Men jag får se det från den ljusa sidan. Om någon dag så har jag inte ont mer... Och jag ska på koll på tisdag och då får vi se hur örat ser ut. Hjälper inte hästkuren så får jag Spektramoxcillin. Det är ett bredspektra som tar nästan alla typer av bakterier.

Shit. Jag behövde inte det här...

Gällivare!

Here we come!

Japp! Helgen före midsommar så kommer vi att befinna oss där. Heeeela familjen Fägnell!  Och det är inte att vi bara ska vara där och roa oss. Jag och hundarna ska tävla! Gaija är anmäld till lägre spår. Vi får se om jag kanske anmäler henne till lägre sök. Få se hur kursen går först. Japp! Nu läste ni rätt IGEN! Jag ska gå sökkurs med Giaja! Hon är fenomenal på att hitta barn i skogen och lite överallt. Så det måste ajg utnyttja. hon älskar att hitta folk. hon tror att vi människor är hopplösa på att virra bort oss och hon tycker att vi behöver hjälp med att hitta oss själva hela tiden.
Lilla Zena ska nog få debutera i lydnadsklass ett. Så det blir tävling i dagarna två. =O) Sen ska vi bo kvar i Gällivare medans mannen far tillbaka till sin skola. Han få ta bilen ifall Johan stannar kvar med oss.
Sen stannar vi fram till midsommar. Så det blir att fira midsommar uppe i Gällivare! Och så ska vi kika på hundutställning och hejja på Rottisar och Lapptussar.

Det som är roligast av allt (förutom att få tävla då förståss) är att det kommer att vara massor med kompisar där uppe! Nästan ALLA mina hundkompisar kommer att vara där uppe! Tjohoooo!

Nu har man något att se fram emot! Minsann!

Just nu kan jag inte prata speciellt bra. Rösten är nästan helt borta. Men febern har försvunnit och idag är första dagen då jag är feberfri. En hel jäkla vecka har jag haft feber. Fy sjutton vilken flunsa! ont överallt och snuva och hosta. Hostan är kvar och det är en riktig rethosta. Så nu kör jag med noskapin så jag kan få sova på nätterna.
Helgen blir nog rätt lugn för mig. Josefin ska på konfirmationsläger och då är vi bara tre st hemma. Lätt som enb plätt. Och då är vi säkert också mer friska än vad vi har viart hittills. Så jag ska passa på att träna till helgen. just nu är det så blöt och plaskigt så det kan vara skönt att vara i ett ridhus.

Må så gott och snyt er i medvind!