Sovande ben...

Gaijas ben sover inte... Men hon sover med ett ben i munnen. Rätt gulligt. Hon vill nog ha kvar sitt älskade ben så inte lillasyster får tag i det. Som alla som har småsyskon vet så får man ju aldrig ha ngt ifred...


image937

Att arbeta på egen hand.

 
Da´gens middag blev lasange. Jag totalmisslyckades med köttfärssåsen här om dagen. Den blev jättehet! Ingen i familjen klarade av att äta den, Så jag kom på att jag kan göra lasange av den ch spä på nera köttärs som är okryddad, Sagt och gjort så ordnade jag det till middag i dag. Det blev en stoooor form med lasange! Härligt!

Problemet var bara att jag är nere i ett skov just nu.Jag har fått ännu mera ont än vanligt och nu går jag på tramadol igen. BLÄ! Så när jag började göra i ordning maten så tog jag mig en tablett. Och givetvis så fick jag biverkningar. <jag blev lullig i huvudet. Så när jag skulle sätta in denna enorma lasange i ugnen så fick jag för mig att man kan faktiskt ta ut gallret som alltid är i vägen! Sagt och gjort så tog jag ett stadigt tag i gallret som var inne i ugnen. Med bara handen! Gallret var ju bara si så där 225 grader varmt...

Jippi!!!! tummen, pekfingret, långfingret och ringfingret har numera några rejäla blåsor, Jag stod i säkert fem tio min med handen under rinnande kallvatten. Sen hade jag den stora turen att ha hemma brännskade jel med kompress. Huvva vad skönt det är.... Hahaha! Eller... Tur ialla fall att det var vänster tass...
Jag menar hand. och att jag redan är lite hög på smärtstillande mediciner.

Jag har ett nytt ordspråk. När jag har otur så har jag tur. ;O)

Så nu går det jäääättesakta att skriva i bloggen... Men tydligen stavar jag betydligt bättre nu när det går sakta.

Ikväll ska jag iväg och träna med Gaija. Vi far bara till en skola och tränar... Jag har helt förträngt att vi ska tävla i helgen...  Vi har haft fullt upp med barn, valpvaccineringar och med att hitta folk som kan hjälpa till på tävlingen nu på lördag. men nu äntligen så har vi fått tag på det vi behöver! Tack snälla Ullis, Lennart och Carina! Ni får en stjärna i himmlen av oss! =O)

Nu kan jag koncentrera mig lite på tävlingen också och inte bara jaga runt efter funktionärer. I morgon ska vi med hjälp av Jessica lägga ut rapportsträckan för apellen. Då får vi lära oss ngt nytt också. =O)



Ont... Och opraktiskt. Men efter tre timmar så har gelen som ska kyla brännblåsorna gjort sitt. Sen sätter jag på plåster för skavsår (Compeed) och då kan jag bli lite mer relaxerad. ;O) Jag missade att jag hade bränt ringfingret. Så jag har bara skavsårsplåster på det fingret. Få se sen vilken skillnad det blir med dom andra fingrarna.

image936

Nu känns det lite bättre. Nu har jag lagt compeed skavsårsplåster på brännblåsorna. som blev rätt stora trotts att ajg kylde dom noga. =O( Jag tror min man ska få göra middagarna i fortsättningen. det funkar ju inte för mig.
Ialla fall blev jag betydligt rörligare. Halloweenfingrar!


image938
 

Att ragga folk...

Nu till helgen ska vi ju tävla jag och Gaija. Men jag, och Stefan, har fått hjälpa till i tävlingssektorn och få ihop folk. Det blev itne det lättaste!

Först och främst så har det väl aldrig varit så mycket folk anmälda till våran sista tävling! Över 120 tävlande! Och tävlingen ska hållas på en och samma dag! Det hade kanske varit bättre med två dagar. emn eftersom att vi inte visste att det skulle bli så här så får det bli som det blir. Så nu har min älskade man suttit och ringt folk. Ja jag med för den delen. Men eftersom att jag är å pass påverkad av värk och mediciner just nu så är det bättre att Stefan ringer runt. jag är lite gryoggy i skallen och har svårt för att hålla ihop saker och ting.

Till vår hjälp har vi vår eminenta sekreterare Banjo. Eller HERR Banjo om man får be.


Här ordnar Banjo.. Förlåt! Herr Banjo med lite papper. Han ser till att telefonnummret till Ullis blir oläsligt.
image933


En liten klapp kan ju vara på sin plats... Belöning behöver alla!

image934



Även Stefan behöver belöning. Därför har jag ställt fram en karott med kyckling på bordet.

image935

Håll nu tummarna för tävlingen nu på lördag! det behövs. jag hoppas verkligen att INGEN av våra verksamma medhjälpare blir sjuk... får då blir det KRIS! Jag tror vi har tömt alla resurser vad gäller figuranter och tävlingsledare och domare. Håller tummarna att jessica får fram det hon behöver också...

Tränat på bruks.

Ja idag har vi varit och tränat på bruks. Jag har kört med den allra största störning man kan ha. ZINA! Hon är en helt otorligt stor magnet för Gaija. Har aldrig sett ngt liknande. *suckar* OCh för Zina var det bra att se oss arbeta men att få vara med husse och ha en skön varm filt att ligga på. Marken börjar ju vara lite kall nu.

Stefan fick agera tävlingsledare. Ngt han aldrig testat förut. Så det var lite spännande för honom tror jag. *skrattar* Jag fick hjälpa han rejält mycket med momenten. Men han kan dom rätt bra nu tror jag.
Först började jag med att värma upp Gaija med lite positioner och en inkallning. Inkallningen gick kanon! Varför går det alltid så bra när ingen ser?

Sen började vi:

Platssittning: Gaija fick sitta drygt två minuter. Hon hade nog kunnat sitta ännu längre. Inga problem alls!

Platsliggning: Här såg jag hur störande Zena var för Gaija. Zena blev lite mammig när jag bara gick förbi henne och gömde mig bakom planket. Hon skreeeek och hade sig! Precis som mammasjuka valpar gör. Gaija låg stilla hela tiden men vred sig mot Zena. Inte bra alls. Måste gör aen ny platsliggning som funkar bra innan tävlingen.

Fritt följ: Stefan tyckte ajg behövde motion. Så det blev mycket raktsträckor. faktikst ngt jag itne tränat mycket på och där såg jag hur hon kunde flyta ut och börja svammla. Hon fick sig en "åthutning" och då skärpte hon sig så mycket att pipet försvann. men hon gick som en ängel! Bra!

Sättande under gång: Perfekt! snabbt och fint!

Inkallning med ställande och läggande: Nu blev det ju ännu bättre! Va? vad har hänt+ hon hade inte den snabbaste farten och det gör att hon stannar mycket snabbare. det ser betydligt snyggare ut än dom vilda tjurrusningarna hon gjort tidigare. Kanske det är en rest sen tävlingen i Luleå? För då förvirrade jag henne med ett underligt "liggstå" kommando på ställandet. Hon började lägga sig men ställde dig precis när hon hörde stå... Kanske det är bra att förvirra sin hund ibland?

Rutan: Idag hade jag varit noga med att hon inte fått se ngn ställa ut rutan. Och faktiskt när vi kom till bruks så låg det en ruta så fint nere vid plan. så den lånade vi! Det gick kanon! Hon var något för långt bak men när hon la sig så var hon helt klart inne i rutan. tryggt och fint låg hon där. Det blev ett superfint moment!

Hopp med apportering: SUPER! Inga funderingar alls där!

Apportering med metallföremål. Inga funderingar heller... Fast jag VILL ha galopp tillbaka. men hon tar apporten väldigt fint och svammlar inte.

Vittringsapporteringen: Nästan super. Hon tog upp ett föremål och tuggade på det rätta föremålet. Så vi gjorde om momentet och då satt det klockrent!

Fjärrdirigering: Jag måste träna mera! Och vara snabb med att ge belöning! Fast idag så höll hon kontakten med mig trotts störning av Zena och en annan hund på planen bredvid. Super! Ska fara till stan och träna också... Däremot så måste jag numera säga stannastå och backaligg. Annars så drar hon frammåt. Så just fjärren måste vi nog jobba mest på. Sen vittringsapporteringen och rutan. Samt fria följet. Jag kan ju inte huta åt henne när vi tävlar. Det ser illa ut!

Summan av låtsastävlingen var väldigt posetiv. Sist vi tränade var vi inte vänner alls. Hon sprang ifrån mig för hon kände att jag blev på dåligt humör när hon envisades hela tiden med att kika på Zena. Hon måste bara hålla koll på henne! Jäkla hund...

Nu får man väl hålla tummarna att hon inte lyckas börja löpa just lagomt till tävlingen. Fast det skulle inte förvbåna mig.. Hon skulle ju ha löpt nu i oktober...


Kines bortsprungen på Pitholmsheden!

Ja! Rubriken är sann!

I går så kom en granne över och undrade om Gaija kunde spåra. Givetvis! Så vi for ut till Pitholmsskogen och där träffade vi en tjej. En mycket ledsen och bedrövad tjej. Hennes Kinesiska nakenhund hade sprungit bort dagen före vid tovltiden på dagen... Nu var klockan halv elva. Nästan ett dygn har denna lilla hund med tunn päls och liten kropp varit försvunnen. Under natten hade det varit minusgrader och när vi kom till mötesplatsen så började snöa också. Dåliga odd måste jag tyvärr säga...

tjejn hade under eftermiddagen i går spårat med en kompis hund och jag tog upp spåret. Gaija spårade på väldigt bra. Alltså ett så gammalt spår har vi aldrig provat på... Hon spårade som den gudinna hon är!

Terrängen vi spårade i växlade från skog till äng till myr och tät sly. Det var också blött överallt och isigt. Inte någon höjdarterräng alltså. Väldigt tungått. För en liten lätt hund har det nog inte varit speciellt svårt att springa då gräset och isen höll för henne. men inte för oss.

Till slut så kom vi till en bäck och då gick "kines tjejen" tillbaka för att möta upp fler hudnar. Jag var inte speciellt glad. AJg ahde velat ha ehnne med hela vägen ifall vi skulle hitta hunden. Hudnen hade blivit skrämd av en dobberman och skulle förmodligen behöva få träffa sin matte istället för en främmling med en svartaktig hund. Men hon ville inte lyssna.

Efterdet sket sig allt. Gaija fortsatte spåra och vi klev över bäcken och hon tog upp spåret på en gång. Jag har ju låtit henne spåra vid och över bäckar förut så hon gick på ren rutin. Plötsligt mitt där Gaija spårade så kom det ett par med två reisen. Mitt där vi spårade! BIG misstake!
Gaija tappade spåret då dom stod precis där hon gick. Paret hävdade att deras hudnar skulle gå i solfjäderform och leta upp spåret. Alltså vi hade ju spåret. Men dom ville inte lyssna. tyvärr. Jag tycker det är hemskt synd att man inte kan lyssna och att man måste vara så snabb på att få sin egen hund ut i sopåret. JAg försökte förklara att vi kunde byta av varandra. Att min hund som redan hade rätt spår i nosen fick fortsätta och när hon började bli trött så kunde nästa hund ta över spåret. Att dom skulle följa med bakom. Men näää... Det ville dom inte lyssna på utan dom började prata om uppletande? Jag fattade faktiskt inte vad dom pratade om!

Så dom fiortsatte gå före mig efter spåret som gaija hade fått upp. Jag förskte få Gaija att hitta spåret men det var kört tydligen. Ialla fall en bit. Plötsligt far hennes nos ner och vi är på G igen! Spåret går längst vägen ner miot Timviken och där finns det sommarstugor. min tanke var att kinesen hade sprungit efter vägen och trott att det var vägen hem?
Och mysket riktigt. En jägare hade sett ngt vitt. en hare? En hund? Nere vid stugorna. Han va där nere när vi kom dit. Då blev det Kaos! Gaija hade spårat hela vägen ner till stugan. Men där var det nu fullt av folk. En boxer, stövaren med jägaren och två Risesen som sprang omkring på sommarstugetomten.

Hade jag varit en liten rädd Kines så hade synen av alla hundar varit skrämmande!

Alla spred ut sim i skogen och började ropa också... Ropa och vissla... Helt lönlöst. Jag insåg att om jag skulle få upp ett bra spår så skulle vi inte vara mitt inne i virrvarret av hundar och människor som letade. Så jag gick ut genom virrvarret i skogen och sen gjorde ajg en vinkel rakt ner mot havet. Jägaren ahde nämligen sett hunden springa längst med stranden och in i skogen. Plötsligt så får Gaija upp ett spår! Ingen hade gått där utan alla hade hållit sig i närheten av stugorna. Så ajg lät Gaija ta upp spåret. Hon hade samma intensitet som vid dom andra två gångerna hon spårade.
Vi följde en obefintlig stig och fortsatte längst havet fast ca 30 innåt i skogen. Blött och eländigt. Efter ca tre kilometer så kom vi till en myr. Där satte sig Gaija och drack. Sen tittade hon på mig och jag beslutade att avsluta spåret. Jag markerade platsen och gick tillbaka.
Väl framme igen vid sommarstugorna var det tyst. Alla hade gått tillbaka. Ca två kilometer. Jag gick tyst förbi stugorna och tänkte att om hon låg och tryckte under ngn av stugorna så kanske vi inte var så skrämmande. Men ajg tänkte också att hudnen var itne där... Vi hade följt ett spår...

Väl framme vid mötesplatsen så var bara "Kines tjejen" och hennes kompis kvar. Jag pratade en stund med dom medans Stefan fick springa in i skogen. Min tanke var att Gaija som jobbat så hårt skulle få äntligen hitta ngt. JAg tyckte att "Kinestjejen" skule försöka få tag på sommarstugeägarna spå att dom kunde låsa upp bommarna och kunna köra ner till stugan. Om Kineshunden hörde bilen kanske hon skulle komma fram....?

Dom skulle göra så...

Jag lät Gaija spåra upp Stefan och det var en mycket nöjd gaija somkom tillbaka med en liiiten pinne i munnen! Härligt!

Sen for vi trötta, kalla och blöt hem.

Mina tankar kring denna hudn som sprungit bort i en kall, blöt, snårig och mörk skog är att den med stor sannolikhet inte finns mer i livet. Det gör ont att tänka så. men sunda förnuftet säger att bara chocken att tappa bort sig, Kylan och blötan gör att hunden inte klarar sig länge. Sen finns det gott om räv i området. Det finns även björn.

Nu i skrivande stund ska jag bege mig dit igen med gaija. Men spårar gör vi inte... Jag ska höra med dom om hudnen är hittad. Är den inte det så ska jag be dom ta kontakt med tidning och radio. kanske någon har sett ngt? För hur det än är... Man vill nog hitta sin lilla vän. Levande eller död. Det spelar ingen roll, bara man vet vad som hänt.

Gaija då? Ja hon spårade drygt fem kilometer. Spår som blev avbrutna, spår som var dygns gammla och färska spår. Men förmodilgen så hade hon samma spår hela tiden. Hon hade samma intensitet varje gång hon tog upp spåret. Hon hade lika gärna kunan göra som dom andra hundarna. Spåra upp varandra. Men det gjorde hon inte! Hon letade det spår hon först hade följt. Varje gång! Vilken tjej jag har!

man kan nog skryta över sina hudnar hur duktiga dom är på viltspår och dyligt. Men jag vet att jag ahr en spårsäker hund och jag känner henne så pass väl att hon följer det spår hon börjat med. OCh jag vet också numera att hon har ett speciellt sätt varje gång hon hittar rätt spår.

Min duktiga tjej!


Konstiga rutor...

Såg att inlägget sist fick en massa kosntiga rutor. Vet inte hur jag fixade det.. men dom finns där! Och dom går inte bort. Så ni får njut av dom. Få se om dom kommer upp nu också. Lev i frid! =O)

Kennelträff, träning och tankar...

Det var ett tag sedan jag uppdaterade om vår träning. Men nu kommer det lite. =O)

Vi ahr hunnit vara på kennelträff. Där jobbade jag liiite med uppletandet. Jag måste verkligen ta mig i kragen och börja på allvar. Det måste jag! Nåja. sen blev det lite lydnad och platsliggning. Gaija låg som vanligt hur bra som helst. Hon vet att hon ska ligga. vad som än händer.

JAg vet inte hur andra tänker... Men min tanke med platsliggningen är att hunden ska veta att vad somän händer runt om så ska hudnenligga. Det är ett krav jag har. Ligger inte hunden på grund av olika omständigheter så vet inte hunden att den ska ligga kvar. vad som än händer. En hund som VET att den ska ligga kliver inte upp! Så är det bara. Kliver hunden upp så måste man jobba utifrån att hunden tror att det är ok bara för att ngn hund blev närgången eller kanske tyckte att det blev tråkigt och ville ha kul.
Att tro att hudnen vet vad den ska göra men kliver upp för att... *en massa bortförklaringar* så är man ute i det blå. men tydligen så går inte detta in hos folk. Näää... hunden vet vad den ska göra. Det är bara det att den hade tråkigt och visste hur den skulle göra för att ha kul???

Men jag orkar helt enkelt inte sitta och förklara för folk hur det hela funkar i min värd. Låt dom tro... Det är deras hundar och deras problem. Min hund ligger. Och hon VET att hon ska ligga där. Beviset ahr jag fått. Ett antal gånger. Både på träning och tävling.
Enda gången det är "lagligt" att kliva upp och då komma till mig är när hunden upplever situationen som hotfull. Det är inte meningen att min hund ska ta emot stryk. Där går gränsen!

Jag är INGEN expert på det här.. tro inte det. MEn jag talar utifrån min egna erfarenhet. I och för sig är den inte stor. Men jag har sett hur inlärningen funkat på flera hundar. Hudnen behöver när den lärt sig platsliggning att ha krav av mig som förare. Jag kräver att min hund ligger fast det finns hundar som leker och fast att den tycker att platsliggningen är tråkig.
Största beviset fick jag när jag hjälpte Sofia och Ludde med deras platsliggning. Innan var det 50/50 som gällde. hudnen kunde kliva upp när som helst. Ibland låg han... Ibland klev han upp. Han visste vad han skulle göra men han hade liksom inget krav att han skulle ligga ifall ngt hände omkring honom.
Så jag jobbade med honom utifrån hans förutsättningar. Jag jobbade med störning framför och bakom. Sedan på sidorna. Hudnen blev till slut införstådd att han verkligen skulle ligga kvar även om hans bästis Gaija sprang efter en boll eller kom på inkallning precis bakom honom. Sofia stod en meter framför och berömde när han gjorde rätt. Lungt och sansat. Och sa ifrån när han ville resa sig.
Det tog ett tag men han förstod. Hans platsliggning efter den övningen blev betydligt trygare. Han var mindre orolig.

På tävlingen, deras första tävling, så låg han från början. Det var verkligen sämsta tänkabara platsliggningen man kunde tänka sig! Alla hundar utom en låg! Ludde satte sig men satt kvar. Alltså var stanna befäst. även om han satt sig upp så lämnade han inte sin plats.

Jag VET att Ludde görna ahde velat vara med på ett hörn när det gällde buset med dom andra hudnarna. men han höll ihop!

Typ samma sak har hänt med Gaija. På en lkl2 tävling i våras så sprang tre av fyra hundar och busade kring min hund som låg kvar. HAde det varit för ett år sedan så hade hon också busat!

Nåja. Nog om detta. Det är bara mina tankar och jag kan också ha fel... men jag ser ju med egna ögon att hudnarna behöver just detta ifall dom visar sig minsta lilla osäkra på platsliggningen. Och det kanske itne heller funkar på alla hundar. Men funkar det så är det guld värt! Både för min tävling och för de andra som tävlar och slipper ha en hund som stör och oroar. Platsliggningen på många tävlingarna är rena katastrofen! Även uppe i de högre klassrna hittar man hudnar som gärna reser sig. Frågan är inte att dom gör det utan varför?
Svaret på varför är i min värld att de inte vet att dom har som krav på sig från oss att ligga kvar om så hela sveriges hudnar springer och busar kring dom.

Åter till kennelträffen.

Jag jobbade lite med de moment som inte sitter så bra på Gaija och hade väl ett si så där bra resultat. Jag var rätt trött och splittrad efter det där med branden i bilen.
Med mig ahde ajg även lilla Zena och hon uppförde sig som den lilla gudninan hon är! Exemplariskt! Alla avgudade henne också. =O)

Sen på eftermiddagen då vi alla var rätt nöjda med dagens roliga övningar så blev det MAT! Och inte så lite mat heller! Det var nog mat som kom från världens alla hörn. Så spännande! Och juvligt gott!
Vi ahde beslutat att göra ett knytkalas. Och det blev det bästa och det mästa. JAg fick till och med med mig några matbackar hem. Mer mat med mig än när jag for...
Som Marinane säger.... *SLURP*

Ikväll har jag också varit ute och tränat. Det gick ralativt hyffsat. Mest glad är jag över att jag hittat ett sätt att få Gaija helt still på fjärren. Om jag säger "backa-ligg" så lägger hon sig utan att gå frammåt. Så nu får det bli så ett tag framöver så får ajg jobba bort extrakommandot allt eftersom det börjar funka.

Även om man ser att Giaja får en hel del aktivering genom valpen så behöver hon sin täning. Den är till och med roligare än valpen! Fast Zena är hennes absoluta favorithund så syns det på henne att hon behöver tid för mig och jag för henne.

Gaija rä bara sååå glad och rolig att träna ihop med. Alltid försöker hon göra rätt och även om det blir tokigt iböand så har hon en så possetiv intsällning att det gör inget. Som ajg tidigare skrivit så gör hon mig glad när vi tränar. Man ska inte träna om man är på dåligt humör. Men jag blir på bra humör av att träna henne! Hon är mitt lilla lyckopiller! =O)

Lite höstiga bilder kommer jag att ta i morgon. =O)

Ny bil!

Jag spar inte på krutet som ngn sa till mig. Jag har hittat en ny bil! Den är två år nyare och en V70 turbo automat! Weeeehhh! Färddator, lullull och en massa andra grejs! På måndag gör vi affär! Vi slipper hyrbil som man inte får ha hund i... Vi slipper låna andras bilar. En egen BIL!
Försäkringsbolaget har varit oerhört snabba på att reglera vårat ärende. Så nu är det också klart. Så om tre bankdagar så har vi pengarna för vår älskade lilla pärla. Fast ajg saknar vår bil... Den var min trotjänare... Följeslagare. Den hängde med i vått och torrt. Men nu får den vila i frid.

Hoppas att reservdelarna ska göra andra otursförföljda bilägare glada. Alltså alla delar som går att använda. De som inte går att använda är ju de väl inrökta delarna.

Nu behöver vi en bur till vår nya pärla. Jag har bestämt mig. Inga grindar utan en bur ska vi ha. En säker och bra bur till våra två små troll. Jag funderar också på att skaffa mig en brandvarnare. Och jag ska även skaffa mig en.... BRANDSLÄCKARE! Även om man blåser ur en släckare på ngn sekund så kan det faktiskt förhindra att bilen blir övertänd och att man inte tar sig ur eller får ut sina medresenärer.

Ingen mer brand i bilen. Det har jag bestämt mig för!

Så på måndag kommer jag att frässa omkring i min nya bil. Jag har nya dekaler med schäfer också som ska sättas upp.
Vi ahr även polisanmält stölden av våra insatser till extraljusen... Fattar inte vad folk tänker med... Idioter!

Hurra! Snart V70 turbo ägare!

I morgon är det kennelträff som gäller. Gaija ska få sig en genomkörare i lydnad och uppletande. Jag ska nog satsa mest på uppletandet. Där behöver jag hjälp och stöttning. Jag är uuuuur dålig på sånt! Lilla fluffmonstret ska också få hänga med. Lite socialisering kan vara på plats.


Jag måste också gå igenom mina träningsgrejjer också. Väskan låg i bilen så jag undrar om dom är så trevliga att använda? Jag har då helt glömt bort dom. Man har ju liksom haft tankarna på annat håll. Jag ska då byta väska ialla fall. Hittade en sprillans oanvänd väska i klädkammaren häromdagen då ajg städade ur den. Så den ska jag ta. Även om ena dottern blir sur... Hon använder ju den inte så.

Näpp! Nu ska man i säng och sova! Det blir en "roligdag" som Gaija säger... =O) OCh det kan vi behöva mitt i all bedrövelse med branden och annat som också har hänt...

Tjingeling! =O)

Min bil brann...

Igårkväll efter en träningspass med Sofia (hon ska tävla på söndag) så for jag glatt hem. Jag hade bara Gaija med mig... Plötsligt börjar det lukta konstigt i bilen... Och sekunden efter börjar det välla upp rök från framsätet!

JÖSSES!!! BILEN BRANN!

Jag var mitt inne i rondellen nedanför lassarettet. Så jag kämpade mig genom rondellen och lyckades stänga bilen och all el innan jag hann fram till vägkanten. Erfarenheten säger mig att man ska slå av motorn och slen så fort som möjligt om det är en brand som har med elsystemet att göra. Vi har haft en elbrand i båten...
Väl stannades så rusade jag ut ur bilen. Under de få sekunder det tog mig att springa runt bilen hann bilen bli rökfylld. Jag lyckades få ut Gaija som stod där med stooora ögon. Tillsammans sprang vi till Statoil. Jag satte henne utanför affären och rusade in. Ropade att min bil brann och att dom skulle larma brandkåren!

När jag kikade ut mot bilen så såg jag flammor inne i bilen. Jag gick tillbaka till bilen med gaija och det var en folksammling där. En del var oroliga att det fanns kvar ngn där inne. OCh andra vile vädra ut röken.. Vädra ut röken? Det BRANN ju! Öppnar man dörrarna så matar man elden med syre! Så jag röt åt dom att stänga dörren!

Till slut kom brandkåren. Det kändes som evigheter... Dom behövde inte släcka ngt i bilen utan den hade slocknat av sig själv. Tack vare att jag haft dörrarna stängda. Men skadorna blev rätt omfattande ändå. En rökdykare (en tjej!) tog ut min träningsväska och mina regnbyxor och lite annat hon hittade där bak. Tusen heder för henne!

Hela förarsätet, ratten delar av instrumentpanelen, dörren på vänster sida och taket är svårt brandskadade. Hela bilen är rökskadad och sotig.

Så nu måste vi ha oss en ny bil. *snyft* Min älskade lilla röda pärla med bromsvarnare!

En av brandmännen berömde min rådiga insats och att jag var så snabb. För det går fort när elden fått fäste! Jag satt ju rakt på eldhärden. Tala om eld i baken!
Jag såg eldslågor mellan fötterna när jag klev ut. Jösses! Jag spang nog 50 meter på bättre än världsmästaretid! Har aldrig i mitt liv sprunigt så fort! Jag lyckades rammla också så nu har jag ett svullet knä. Jag kommer ihåg att jag liksom slog hårt i marken men att jag liskolm lyfte upp mig själv hur snabbt som helst.

Sen fick jag en massa berömm från både polis och brandkår. För vad? Jo för Gaija! Hon var ett praktexemplar i lydnad! Hon låg på plats medans brandkåren och polisen härjade runt. Folksammling, sirener och rök överallt. Hon behöll lugnet och var så otroligt DUKTIG! Polisen frågade om hunden blivit rädd. näää.. Jag tror inte det. Hon visar då ingen rädsla för bilen och allt runt omkring. Tyckte jag. Ja hon var då mig en riktigt miljöstark hund tyckte en av poliserna. Och en brandman tyckte att hon var sååå lugn och fin! Min lilla tjej!

Men tänk.. tänk om... Tänk om jag inte hade kunnat få ut Gaija? Jag får tårar i ögonen bara jag tänker på det! Min lilla underbara tjej!

Och vilken tur att jag inte hade med mig Exzena! Och alla barnen och att vi inte var ute på E4an. En brandman sa att ju fortare man kör desto mer brinner det på grund av att bilen får lufttillförsel. Jag hade tur. Och jag tackar min lyckliga stjärna för att jag och Gaija mår bra idag och har inga men efter händelsen. Förutom att jag har ett svullet och ömt knä då... Men det är petistesser...


Eld i baken...

image925


Dörren blev lite "schwenad"...

image926


Där satt jag...

image927


Under sätet.

image928


Det var en gång en läderklädd ratt.

image929


Jag är glad att jag hann ut. Och även fick ut Gaija.

image930


Sot, sot, sot... Gaijas nya koppel, hennes älsklingsboll... Vattenskålen... *suckar*

image931


Alltså. Man blir förbannad! ngåon har stulit INSATSEN till våra extraljus! Liksom... Va??? Ska polisanmäla stölden i morgon. Bilen står inlåst. Men ändå kan folk komma och ta saker från min bil hur som helst. Det är FORTFARANDE MIN BIL! Räcker det inte att min bil har brunnit och att allt jag hade i den är förstört av rök och sot? Får man inte ha kvar det enda lilla som är helt och användbart på bilen?

image932

Gläntandag!

Idag var det strålande sol. Lite blåsigt kanske men vinden låg på från rätt håll. Frånlandsvind. Det betyder att det är ganska varmt på Gläntan.

Jag är ganska säker på att Zena tyckte om plejset. Det får bilderna bevisa. Gaija var överlycklig och halvgalen. Det får också bilderna bevisa. ;O)


Ooooohhh!!! Vad mycket plats det finns att springa på! Ooooohhhh!!!

image894


Gaija har hittat en skatt.

image895


Skatter ska man gräva ner...

image896


Zena undrar vart skatten tog vägen.

image897


En springelse.

image898


Neeeej..Han slår inte hundarna. Han ska kasta en pinne!

image899


Gaija! Väääänta!

image900


Skatten hittad. Nosarbete pågår.

image901



Nästan ikapp.

image902



Guuuud vad hon springer! Blir inte duracellkaniner trötta? Inte för inte vi kallar henne för lilla skutt. Eller kanske lille skrutt? =O)

image903


Om jag ligger på din svans Gaija. Ligger du kvar då? Eller kanske inte...

image904


Vy från höger sida.

image905


Vy från vänster sida...

image906


Gaija. Smäcker dam.

image907


Zena. Stulit Gaijas pinne.

image908


Kom och ta den då lille Skutt...

image909


Vänta bara. en dag rä jag stoooor! Då ska du få se på grejjer!

image910


En zenisk springelse.

image911


Dricker vatten. Faktiskt så är det nog bara regnvatten. Svalkande var det ialla fall. Och inte så kallt som man kan tro.

image912


Stensmygare.

image913


Halvgalen.

image914


Väldans söt.

image915


Inspektion av vågor.

image916


Hola Gaija! Vad gör vi här?

image917


Hmmm... Jag sticker ut på böljan den blå....

image918

Hon blir liksom inte trött...

image919


Spännande!

image920


Ännu mer spring i benen. Nu med galen blick.

image921


En uppenbarelse. En levande varelse. Min drömhund.

image922


Hemgång och djur i bur. Vi alla är nöjda. tack och hej! =O)

image923

Dimmig...

I gårkväll var jag och Gaija och tränade. Vi hade med oss Karro. En kompis som faktiskt aldrig har sett hur man tränar lydnad med sin hund. Så det var riktigt skojigt att få visa!

Gaija gick faktiskt riktigt bra hela träningen. Lugn och sansad motför på tävlingarna i Luleå. JAg tror nog att valpen dämpar henne lite. Hon får ju rättmycket jobb hemma. Eller hon tar på sig jobb. Hon tycker det är superroligt med valpen och lär henne hur man ska leka och lär henne vart gränserna går. Så jag skulle tro att hon får en hel del huvudgympa nu. Exzena är ju inte heller en valp som är inakgiv. Hon är igång rätt mycket och sen faller hon som död ner och sover en stund. Sen är det full fart igen.
Så för mig är det fviktigt att tänka päa tt Gaija inte ska behöva agera valpvakt. Valpen är mitt ansvar. JAg ser redan att hon tar på sig rätt mycket genom att hon blivit vaktig mot andra hundar.

Men hur som helst så tränade vi på ett mycket tomt och ödsligt bruks i gårkväll. Dimmigt var det också. Men det var härlig luft och friskt ute. Vi ahde tänkt fara och ahndla efter träningen. emn när vi var på prommisen så upptäckte vi att klockan var tjugo i tio... Så det var bara att strunta i att fara och ahndla lite mat.

Just det ja! Vi tränade på krypet också... Krpet har fått stå tillbaka för en massa nya moment. Så i gårkväll körde vi lite och ajg var väldigt nöjd när hon visade att hon faktikst kan krypa. OCh att hon kan krypa rakt. Det är inga långa sträckor. emn det börjar ta sig. Hon kan även svänga vänster på krypet. Men det ska vi träna ännu mer på. JAg tror på att träna positioner i krypet. Som det man tränar linförighet.

Näpp, nu ska jag sussa. Men jag slänger in en liten bild på kompisarna...

image883