Uppdatering!

Nu är det uppdateringsdag! För både bilder och vad vi gjort sista tiden. Det har varit lite hektiskt nu dom senaste dagarna. Både med hunderiet och båteriet. Men jag har fixat allt jag planerat att fixa. Jajamän!

Hunderiet kan jag börja med. för en tid sedan fick Gaija en gul badboll. hon älskar den! Ialla fall så tog jag ju en del kort. Så här kommer dom.


Det är inte lätt att ta den alltså...
image718



Men till slut fick hon grepp. Bra att ha flytisen på sig. För det blir en hel del simmande och där Gaija simmar är det lite strömt.
image719



Handtaget är gjort för en mindre hundras... Schäferkäftar har svårt att få grepp.
image720


Stolt, lite trött men lycklig hund. Hon fångade bollen igen! Hurra!
image721


Men pappa! Det är ju MIN boll!
image722



Mamma! Säg åt honom. Han får inte ha den gula badbollen för sig själv juh!
image723



Det gäller att vara snabb! Annars flyter bollen iväg. Bollen for mycket riktigt iväg med störmmen en ågng. Men vi hade tur och en båt med snälla människor i plockade upp den åt oss. Gaija hade länge försökt ta den men hon blev trött till slut.
image724


Jag var bara tvungen att fota några grabbar som hade hittat på en ny och rolig lek. Åka bob på sommaren i vatten heter nog leken... dom hade spänt fast en bob på en bräda och drog den efter båten. Typiska norrlandslekar för grabbar! Det såg både roligt och svårt ut.
image725



Norrlandsåk med bob i skymningen... Den lilla skymning vi nu har.
image726



Vi har varit ännu en tur ut till Svinöra. Längtan till ön blev för stor. Så vi ackade matsäck och begav oss ut i finvädret. Till och med Stefan klädde av sig. =O)
image727


Gaija mådde också skönt. Hon fick bada hur mycket hon ville. Vilket betydde att hon badade hela tiden i stort sett. Hon hade tagit med sig sin snörboll som påstås flyta. Men det gjorde den inte. Den sjönk. Så Gaija fick leta. Hon letade och letade. Fyra ggr. var hon ute och letade innan den hittades. Gaija är inte den som ger upp! =O)
image728



Mitt i alltihopa så kom det åskskurar. Åskan mullrade lite lätt långt bort.. Så vi tog vår tillflykt in i grillhuset. Där satt vi och fikade. Sen försökte vi göra lunch. Grillade parisare hade vi tänkt oss. Men varje gång vi tände elden så började det att regna. Till slut så fick vi oss ialla fall lunch. Men det blev nog mer middag.
image730



image731



Efter lunchmiddagen så drog jag iväg till Nolia och tränade med mina kompisar. Vi körde vanlig platsliggning först och det gick som vanligt super. Rizzla fick agera som störning och Gaija visade ingen som helst tecken på att vilja gå upp.

Jag jobbade lite med rutan, apportering, linförighet, inkallning osv. Det hela gick rätt bra. Men tänk att det kan vara sååå svårt att stanna på inkallningen när benen bara vill fortsätta!


Platssittning i grupp. Caxa och Gaija ska sitta. Dom andra två har platsliggning.
image732


Johanna ville träna lite annat också. Ngt vi liksom aldrig tränar... Stående på bord!  Lilla Qiwi visar upp sig!
image733




Vi turades om att klämma, känna och godkänna på Qiwi. Hon tyckte att vi bara var trevliga för hon fick korv av oss. Hmmm.. Jag var itne säker på vart korven försvann.... Nosen eller munnen? ;O) Söt är hon ialla fall lilla Qiwi!
image734


I onsdags skulle jag ha varit ut på klubben och tränat. Men jag hann inte. För vi har sjösatt BÅTEN!!! Jag hade fullt upp hela dagen med att handla och fixa och dona. Så i går åkte båten i plurret och vi kunde njuta av en härlig tur från Munksund ut till Renöhamn. Fint väder hade vi också. Det var så härligt!

Men vi hann ialla fall träna ute i Munksund vid Munksundsskolan. Stefan fick agera tävlingsledare. Fast han är inte så hemma på det ännu. Men det gick bra. Gaija är inte längre skendräktig. Och det besvisade hon i onsdags! Wow vilken tjej! Hon var hur taggad som helst. Nästan lite slamsig faktiskt. Men hon var på så bra humör och utförde momenten så otroligt BRA! Vi hade lite publik också. Dom var avis på oss för att Gaija är en så lydig tjej. Jag sa att det behöver dom inte vara. För lägger man bara ner ett antal timmar/vecka så får man en lydig hund. Inget kommer gratis. Även om man har en bra hund.
Dom tyckte ialla fall att Gaija var underbar och nu planerar dom att gå en kurs med sin hund. *ler' Kul att inspirera människor!

Vi körde igenom tvåan och Gaija gick nästintill klockrent!

Fria följet gick bra. hon tränger ngt när hon blir ivirig och ivrig var hon! Men annars så funkar hon väldigt bra nu. Några sneda sättanden har jag också. Hon kanske ligger lite för långt fram? Ska försöka redigera det nästa träningstillfälle.

Platsläggande måste också jobbas lite på. Hon lägger sig inte så snabbt. Men hon gör det ändå med stor säkerhet. Inga fundamentationer där inte!

Inkallande med ställande. Funkade riktigt bra faktiskt! Hon stannade snabbt. Innom fem meter! Weeehoooo!

Rutan. Klockrent! Finns inget att tillägga.

Apportering. Äntligen, äntligen så har hon börjat ha samma fart ut som in. Kanske ngt saktare gallopp. Men hon har samma gångart ut som in med apporten. Det hon har börjat emd istället är att hon gärna tar en liten lov med apporten. Men det köper jag. Hon är bara så glad när hon apporterar.

Hopp över hinder. SKITSNYGGT!

Fjärren. SKITSNYGGT!

Vi har även jobbat med treans och elitens moment. I trean ser det ut så här:

Sittande i grupp. Inga probs!

Platsliggning utan synlig förare. Ja kan hon ligga i 15 minuter med stärning så kan hon ligga i 4 minuter...

Frittfölj. Lite finslipning fortfarande. Positionerna är näst intill klockrena. Bara backandet som måste slipas till lite. Men det ska jag göra med hjälpt att gå baklänges i cirklar.

Sättande under gång. Ja det kan hon också! Inga probs!

Inkallande med ställande och läggande. Ställandet är det ju fortfarande lite si och så med... Läggandet är inga probs!

Rutan... Weeehoooo! Den går utmärkt den med!

Apportering med hopp. Inga probs! Detta går ännu bättre än vanlig apportering!

Apportering med metallföremål. Inga probs! Hon apporterar metallen lika dant som träapport.

Vittringsporv och apportering. Det har vi inte bärjat med ännu...

Fjärrdirigering. gaija har börjat förstå ställandet i fjärren. Hon står still med bakbenen i 75% av gångerna. vi är på G!

Det känns rikgtigt bra det här.Sista tävlingen i tvåan är ju förhoppningsvis avklarad nu nästa lördag. Sen kör vi på trean! vi ska också anmäla oss till okkmock och Voullerim i september.Till lägre klass. Ska bli skoj! Vi far nog stärre delen av gänget. =O) Johan är bussig och vi får sova i hans husvagn. Tänk vilka kompisar man har! =O)

Livet just nu känns bara så bra! Jag ahr dessutom inte behövt äta några värktabletter nästan. Ett par Pronaxen... Tramadol har jag inte rört sedan en och en halv vecka tillbaka! I love the summer!

Tänk... Nu är det bara två veckor kvar för Zmilla att vara tjock. Jag hoppas, hoppas på att hon får lagomt många valpar och tikar. Så man har ngt att välja på...  Det ska bli himskans roligt att få börja om med en ny liten valp. Och att ha alla dessa kunskaper som jag ahr nu. När jag fick Gaija så hade jag inte ens bråkdelen av vad ajg kan nu! Så mina planer med lilla valpen är att börja leka in en hel del moment så snabbt som möjligt. Sen får vi ju coskå se vad hon är för en individ... det kanske int går. Men jag skulle nog tro att det finns arbetslust i denna valpen också. Jag kan ju då rakt av inte klaga på Gaija. hon är en riktig Pärla! Tänk att jag fick den underbara förmånen att köpa henne! Hon är allt jag önskat mig.

Nä nu börjar jag så där igen.;O) Jag är bara såååå nöjd över Gaija!



Kommentarer
Postat av: Lie och max

Tjaba tjena hallå! Cool boll Gaija fått :)
Funderar ev åxå på jokkmokk men jag har inte bestämt mig, kan du skicka hit lite tävlingsnerver tack *asg*
kramizar

Postat av: Sosso & Ludde

Hmm, har du glömt bort oss????
Vi har inte så mkt motivation just nu (känns det som, fast den finns där kanske ändå..), måste träffas..... hihi, den där bollen har jag sneglat på länge nu, undra om man skulle köpa den... :)
//Sosso.

2007-07-21 @ 15:36:51
URL: http://ludde.webblogg.se
Postat av: Marianne

Det är klart att du skall vara supernöjd över Gaija. Du har verkligen gjort massor bra av henne. Hon är en helt fantastiskt och underbar hund! Du kommer att bli en lika fantastisk och underbar fodervärd!
Kram på dig!

2007-07-22 @ 00:41:45
URL: http://www.frostmarken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback