Vi har inte frysit inne...

Datorn hvererade ju lagmot före jul. Tack o lov så fick vi låna en dator av johan. en otroligt SNÄLL och bussig kompis1 Men han ville sälja den och såld blev den. Så nu har vi varit utan dator en tid. Så det har bara blivit snabba kollar här inne på lånade datorer. Men NU är datorn lagad och hel och går som en DRÖM! =O)

Gaija och jag tränar i ridhusen varje helg. Blir kanske nog så jobbigt både för mig och Gaija. Men vi har vilodagar och då är vi i form igen. Eller om jag ska vara älrig så är det jag som måste komma i form. Gaija har en naturlig form så att säga. ;O)

Fjärren går rätt bra. Så länge hon har en leksak bakom sig. Få se hur vi ska lösa det eller kanske bara vänta ut att hon måste ha en leksak bakom sig för att inte förflytta sig. Jag tror på att träna mer med leksak men variera mig med avstånden. Hon ska vara trygg där hon ligger trotts att ajg står långt bort. målet är att stå längre bort än tio meter. Sen tänkte ajg börja att ta bort lekaken varannan gång osv. när hon är säker på fjärren med långa avstånd. Som det är nu så är vi uppe i nästan tio meter och hon går rätt bra på enbart handtecken eller på rösten. eller båda. Jag varierar där också.

Hopp över hinder jobbar vi inte med just nu då vi inte har tillgång till ngt hinder. Att hoppa ute på stenhård och frusen mark är inte riktigt min grej... Men jag ska ta med mitt hemma snickrade hinder till nästa lördag.

Framförgåendet går rätt bra också. vi har precis börjat med det och då använder ajg mig av att ngn står och håller en leksak bakom ryggen. När hon stannar så kastar människan leksaken till henne. hon får inte gå fram. Jag ska också ha hunnit komma fram till henne och ge berömm. Det varkar då funka bra och hon stretar inte när vi jobbar så. Kommandot börjar komma på plats ialla fall.

Inkallning med ställande går ibland och ibland inte? Vissa dagar är det som om hon aldrig gjort annat. stannar utan att jag ens behöver göra ngt handtecken. Andra dagar så fortsätter hon fast att jag till och med låtsaskastar hennes leksak... Konstiga jycke...
Jag varierar detta med att verkligen kasta leksaken till henne. Men det lyckas ändå inte alltid. Någonstans är jag otydlig och gaija är osäker... Vi får se om jag kommer på ngt sätt att lösa det hela på.
Jag  kanske gör som jag gjorde härmom natten. drömmer om lösning på problem. verkar vara en speciallite jag har.
Som rutan tex.
Kom på en natt att ajg använder rutan som extern belöning. Så jag ahr testat det. Gaija vet numera vad rutan är, att den är ROLIG och att man ska stå inne i den.
Det hela funkade på ett enda träningspass i ridhuset1 Wow säger jag bara... Så enkelt... Och tänk om hunden upplever rutan som en belöning på tävlingar?

Jag tycker överhuvud taget att all inlärning ska vara rolig. Hunden ska tycka att det är roligt att jobba tillsammans med mig. Vi är ett team Gaija och jag....
Sen när hunden lärt sig kan man ställa krav (det har Mia lärt mig)  ;O)

Apporteringen går också hyffsat. Hon gör det hon ska och kommer snällt med apporten. Det enda är att hon ibland har lite låg fart tillbaka. emn det kan man nog också fixa. på ngt sätt. Kanske med en ruta som extern belöning kanske? Hehe...

Nåja. vi jobbar på på det mentala planet och lika så med det fysiska.

Gaija drar spark några gånger i veckan: Ajg ahr också fått min man att förstå att han itne kan vara ute med henne i 20 minuter. jag upptäckte nämligen att han fuskar... Han är ute och går korta sträckor bara.... så nu har jag visat honom på ett mycket snällt och finkännsligt sätt var ahn sak gå med hudnen och hur han ska gå. Och se där... Både han och hudnen mår bra av dom promenaderna. han går till och med FRIVILLIGT ut med hudnen på stigarna i skogen. Han tycker om det!

Så det är inte bara hunden jag kan lära sitta.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har saknat din närvaro i sajbern! Välkommen åter :o) Det var inge fel på valphalsbandet men Garp å Nato leker så ini norden så vi var oroliga att Nato skulle fastna i kedjan. Bättre med mjukisbjörkis *s* åsså är det så bra när man e lat. Av å på går så lätt så. Kära Garpen har blivit lite slyngel. Över en natt så utökades gummibandet till matte med +70 meter tror jag. Och självförtroendet ökade samma natt med ett antal kilo ;o) fläckvis döv blev han oxå! Så vi kämpar på med lite av varje.
För övrigt tror jag att det är någon gammal lurkfiende till mej som fixat kylan. Just denna vecka så har hyresvärden här sett till att det byts element i hela huset (6 hushåll i en gammal dragig träkåk) = INGEN VÄRME, bara tre minielelement som bara värmer den kubikmeter den står i o dessutom luktar bränd elektronik så mna får astma. 14-15 grader inne ...18-20 ute..jippi!!! får jag flytta te dej??? Pliiis ;o) Skallriga kramar från UMÄ

2007-01-24 @ 12:45:07
Postat av: Ellis Garp o My

Det var ju förstås från oss ovan men du vet ju var Garp bor så det begrep du jue ;o)...måste ju oxå säga att min kamera alls ej funkar i kyla :o( så det blir inge utefoton....å inne är det inge fint...men men det kommer väl några innefoton ändå! *bonuskram*

2007-01-24 @ 12:50:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback