Tävlingslydnadskursen 5.

Idag var det en lite annan upplägg på kursen. Vi skulle bli... dirigerade!
Och genast blev man så mycket stelare och gav så mycket mindre berömm åt hunden. För även om vi blir dirigerade så betyder det ju inte att vi inte kan ge berömm?
Måste, måste komma ihåg att berömma mer och "glädja" Gaija mellan alla moment. Hon är inte lika uthållig som de vuxna hundarna är. Jag vill ju ha en hund som gillar det här. Det får INTE bli tråkigt! Så som jag var i går skulle jag ha varit i dag. Gått på endorfiner. ;O)

Vi började ialla fall med en platsliggning. Jag har varit nog så stolt... För jag tyckte att jag kunde göra det lite mer tävlingsmässigt med gaija. Men se det skulle jag inte ha tänkt! ;O) För lilla gumman reste på sig! Fast jag vet varför. Jag ska INTE viska... Inte alls viska! För hon hörde inte riktigt vad jag sa och blev osäker. Och då reste hon sig. Men la sig ner så fort jag nämrade henne. Så jag la om henne och då låg hon fint. Jag lät henne ligga bara en kort stund. Så nu har hon ialla fall lyckats med en platsliggning. =O)

Tandvisningen gick galant! Hon är ju glad åt folk... Men nog ska vi träna det momentet också. bara det att det är ju ett lätt moment. Så man liksom glömmer bort det.

Vi fick välja om vi ville ha fritt följ eller linförighet. Så jag valde linförighet som omväxling. Min teori är att kna hudnen gå utan koppel så kan hudnen gå med koppel. Och det stämmer på Gaija. =O9 Det enda vi måste tänka på är att träna mer på helomvändningar. Hon går lite luftigt där. Och fortsätta förståss att nöta på fritt följ och positioner. Fast positionerna tycker Anneli är mycket bra. Hon vet precis var hon ska sitta. Och det känns ju skönt.

Sen blev det platsläggande. Och där fick jag för mig att det var stående... ? Jahaja. men vi gjorde om momentet och det gick bara bra. Fast jag har lite för bråttom så hon hinner inte liksom med. Usch jaaaa...Snabbheten beror väl på att jag har nerver i dallring i magen. jag gungar iväg utan att tänka mig för.
Inkallningen blev lite lustig. Gaija trodde att hon skulle fortsätta gå med mig och blev minst sagt förvånad över att få stanna kvar. Så då la hon sig. Bara att börja om från början. Men efter den fadäsen så gjorde hon en toppeninkallning. Min duktiga lilla tjej! =O)

Stående under gång gick väl rätt bra. Man jag gjorde henne tveksam genom att ha... för bråttom! IGEN! *grrrrr* Måste verkligen tygla mig själv! Gaija tog ialla fall ett steg frammåt. Men är jag bara tydlig och inte rusar iväg när ajg ger kommandot så ska det gå bra. Jag behvöer knappt några hjälper längre. Hon förstår vad "stanna" betyder.

Hopp över ihinder ja... Där trodde ju jag att jag verkligen väntade in gaija på att bjuda på hindret. men jag ser ju det itne tex. en domare ser... Så när jag ser att Gaija bjuder till så är dom signalerna rätt små för en domare att se. Så jag ska tänka på att vänta lite mer innan hon hoppar. Samt att jag sk abelöna henne med en rolig boll som far över hindret då och då just när hon hoppar.

Allt som allt så känndes det ändå väldigt bra idag. Gaija är duktig. Det är jag som felar. Men jag kan ju alltid ändra på mig.

Vi har ven fått prova på apport. Och vi fick helt underbara apporteringstips! Jösses! Anneli är outtömmlig! Så nu har jag roliga apporteringsövningar att jobba med också. Det ska bli skoj!




Kommentarer
Postat av: Linda Askenfalk

Hejhej
Det är alltid kul att läsa vad du skrivit.
Anneli är verkligen duktig.
Jag har skaffat mig en egen blogg men har inte hunnit skriva något än, det kommer=)
Trevlig helg

Postat av: Linda

Nu har jag min blogg
http://caxa.webblogg.se/

2006-05-06 @ 09:47:08
Postat av: Max och Nemo

Hejsan!
Dela med dig av apporteringstipsen :O) Nemo tragglar med det och han kan alltid behöva lite nya övningar :O)
Kramizar

2006-05-07 @ 21:31:06
URL: http://www.maximus.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback