Ännu en heldagsträning!

Eftersom att vi blev som smågalna av lycka över att träna hundar Marianne, Petter och jag så bestämde vi att på onsdag så ska vi träna hela dagen igen!

Och det gjorde vi. Vi hade bestämt att träffas ute på Nolia vid tio. Men eftersom att vi är några som har lite svårt med tider så blev klockan närmare elva (den enda som var i tid var Sosso). Men det gjorde inget  för vi tränade och tränade hela dagen! Petter (du är snäll och tälmodig du) drillade oss och Marianne (du är också snäll och tälmodig du) körde ett pass med mig och Gaija. Vi körde igenom elitlydnaden och se där! Jag hade tagit åt mig av Petters och Mariannes råd att gå inte så fort och med bestämda steg. Samt att jag har hurvat till henne lite (mitt eget råd) när hon fått för sig att bli busig. Tack vare det så hade jag en hund som gick jättefint fritt följ! Det var absolut ingen femma den här gången utan det låg nog en hel del högre upp poängsmässigt.
Alla moment gick faktiskt riktigt bra och det kändes som att jag och Gaija var samspelta. Det har inte gjort det på ett tag men nu jäklar!
Visst var det lite osäkert här och där men det är sånt som vi ska fila till. Så nu är vi anmälda till Malå BK. Jag fick för mig att tävla i trean eftersom att vi inte har känt oss klara riktigt med eliten.

Lilla Zena då? Hon fick för sig att leka osthyvel på ngt vasst med vänster framtass stora trampdyna i söndags. Det gick rätt illa och hon fick ett stort och djupt hack i trampdynan. Förmodligen hade hon gjort illa sig i början av promenaden för när vi gick tillbaka så hittade jag en sten med blod på. Fast då trodde jag att det var lingon eller rönnbär som blivit mosade. Plötsligt när vi gick tillbaka och hundarna rusade ner till vattnet så skrek Zena jättehögt! Jag ropade åt henne att ta det lungt och stanna. Väl nere vid vattnet hittar jag stackarn liggandes i vattnet och tittandes på sin tass medans hon fortsatte skrika.

Stackarn.

Hon hade en MYRA i sitt sår! Och tydigen så bet den och pissade i såret. Gissa om det sved? Men min lilla kloka tjej gick ner i vattnet och då drunknade myran (fast den låg kvar i såret) och det svidande lindrades. Jag plockade bort myran ur såret och kopplade upp hunden för att snabbt ta oss till bilen. Stefan höll på att plocka ur båten med en massa dynor och grejjer och så for vi fort hem så forthan blev klar med inpackandet i bilen.
Väl hemma så fick jag mig en ordentligare titt  och det såg värre ute i vattnet än vad det egentligen var. Jag såg direkt att såret var sådant som inte skulle gå att sy så jag rengjorde med klorhexidin (svider men det gör såret rent och drar ihop såret) och så la jag ett tassförband.
Såret verkar läka jättefint. det är inte infekterat och jag tror att det är tack vare en kompress som heter sorbact som jag lägger på och i såret. Den drar till sig bakterier och svamp och på så sätt håller den såret rent. Tassen är ju inte precis ett jätterent ställe på en hund . Så bakterier frodas lätt där.

Nåväl. Zena fick sig också en duvning i onsdags. Platsliggning är ju ett moment man kan göra om man har ont i tassen. Det gick jättebra på platsliggningen och hon låg jättefint och stilla. Hon har nu legat fin på alla platsliggningar nu ett bra tag så jag tror hon fattat budskapet.
Jag jobbade också med apporteringen och hon väntar numer med att ta den innan hon får kommandot apport.
Liiite linförighet körde ajg också. Mycket positioner och korta avstånd. Samt liiite inkallning med ställande på kort avstånd. Jösses vad lättlärd hund hon är! Hon har förtsått ställandet på inkallningen och stannar blixtsnabbt! Nästan så det bli bromsspår i gräset. Hade det varit grus där vi tränade så hade det synats!

Jaaa.. stackars Zena... Nu har hon fåttta det lungt i en vecka och hon kreverar snart! Under helgen har hon varit helt utan bandage och hon blöder inget mer heller. Hon låter bli att slicka där också sedan jag sagt till. Duktig tjej va? =O)
I morgon ska jag ut på Pitholmsheden en stund med henne så hon får röra sig. Ska sätta på ett skyddsbandage så hon inte får in smuts i den lilla glepan som finns där. Onödigt att lite sand ska gnaga hål i det nyläkta. Tänkte vi skulle strosa runt en stund och då får hon varai koppel så hon inte tar i för mycket.

Hon är ju en livlig hund och hon har hur mycket energi somhelst. Det märks mycket nu när hon inte får göra så mycket fysiskt. tur att man kan hitta på lite roliga övningar som tex plocka upp alla smutskläder och ge till mamma. Mycket praktisk övning måste jag säga. Jag ska lära henne att stoppa in i tvättmaskinen också. :O)

Idag har jag varit som B-figge ute på bruks. Det var ett gäng med roliga hundar där. Två amstaff  Tik och hane, en Labbe, en schäfer, och en Eurasier. All ahudnar fixade banan och jag skrämde inte ihjäl ngn heller.
Nu i veckan ska jag ladda inför tävlinganra i Malå och jobba med hudnarna lite mer intensivt. Zena ska tävla i ettan så det ska bli spännande och se hur hon fixar den. =O) Jag ahr ju aldrig testat ettans nya moment på tävling så det blir ju lite nytt för mig med. Jag har ialla fall bestämt mig för att inte jaga LP med Zena utan flytta upp så fort hon är klar till nästa klass. Jag tror det är mera Zenas melodi efterom att hon har så lätt för att lära och att hon tycker om att jobba. Men man får itne jobba för länge för då blir det tråkigt. Att det rä så beror nog på att hon är så pass ugn ännu och att allt ska gå fort, fort. redan nu märker ajg tt hon är betydligt mer sansad än i början av sommaren. Så att vi tagit det lungt med tävlingar tills nu har nog bara varit bra så att hon har fått mogna lite.

Den 12 oktober är det MH för lilljäntan. Ska bli skoj. Jag tror att det kommer att bli en del stora och hörbara reaktioner men även snabba avreaktioner. =O)
Så nu har jag massor att se fram emot i höst. Ska anmäla oss till några fler tävlingar också. Är sååå tävlingssugen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback