Träna... Spåra... Träna... Nya hundkompisar...

Som ni kan läsa i rubriken så är det ungefär vad som händer här just nu.

I måndags så tog jag en rejäl lydnadsträningsstund med Gaija på appellplanen nedan för oss. Jag körde igeom henne i allt! lydnadslydnaden, appelllydnaden... Vi tränade på momenten i eliten och dom börjar bli lite klara nu. ialla fall här hemma. I måndags så funkade dirigeringsapporteringen riktigt bra! Ute i kväll på bruks så var det vimsigt. Men till slut så behärskade sig damen rätt mycket och kunde kontrollera sina impulser. Ja även jag... ;O)

Jag går på mina trallalapiller nu för nu säger kroppen ifrån. Så jag kan vara rätt rejält vimsig just nu. Tur att hundarna har tålamod med mig! =O)

Jag jobbade en del med krypet också och nu har jag och Gaija kommit överenns om att vi kan gå två steg med magen i bakcen! Hurra! två steg..: Snart blir det fyra meter. bäst kryper hon när det finns med halter och svängar. Då kan hon koncentrera sig och behärska sig. Det handlar mycket om att behärska sig nu för damen. ALLT ska gå FORT!

Känner jag Gaija rätt så är det skitbra att träna när hon löper. För hon blir som trög när hon löper. Alltså det är inte fel på farten, det är huvudet det blir lite trögt i. ;O) Och tränar jag under löpen så sitter det i och tusingen också vad bra hon går efter löpet! För då har hjärnan slagits på också och då sitter allt! Har testat för ut och det funkade lika dant. Konstig hund man har. Vissa tikar går inte alls att träna under löp. Gaija blir överlycklig men blir liksom vimsig och lite borta... Som sin matte. Men jag kan ju inte skylla på att jag löper. hahah!


Sen så har vi varit och spårat. Försökte få till ett 1000 meters spår men ajg tror inte det blev så långt. Däremot så hade jag gjort en del överaskningar i spåret. OCh lite trixigt emd en del övergångar, gå bredvid en stig och en ridväg och till och med en spets! Det ahr vi aldrig provat förr tror jag... Gaija plockade alla sex pinnarna, bollen som låg i mitten på spåret och så var det då överasskningen som låg på slutet. Oj... en torkad oxstrupe! Så himmlans gott! Och inte var vi i lätt terräng heller. ialla fallför Gaija. vi var ute på Pitholmshedesn mest torra ställe. Det krashade under fötterna längst hela spåret. Oj så torrt det är i skog och mark nu!

gaija var näjd efter spåret men ville ändå fortsätta. Hon tyckte hon gott kunde ta Zenas spår också. Så hon drog iväg dit. Men det hade vi redan gått så det fanns inga överasskningar kvar. Men det ska bli mer spännande slut nästa spår. Viktigt med roliga slut.

Jag fick dessutom jobba lite med hennes vansinnesfart. Jag orkar bara inte hålla henne när det går fort. Och går det för fort så missar hon apporterna... Så vi har dragit ner farten rätt rejält men ändå har hon behållit sin intensivitet. Det är ju den jag vill ha kvar.Jag vill att hon ska spåra av glädje, nyfikenhet och arbetslust. men bli mer noggrann. Vinklarna gick också jättefint då jag fick ner farten lite. När vi kom till spetsen så gick hon jättefint genom den men ajg var tvungen att få henne att lugna sig lite innan. Men efter spetsen så fick hon nog en aha upplevelse för hon blev ännu mer noggran vid vinklarna!

Sen så har vi gjort en del nya bekantskaper! =O)

Idag när vi tog en långprommis ute i skogen så träffade vi en tervurense tjej med matte. Det visade sig att vi kände varandra matten och jag.. Våra barn har gått i samma klass. Hennes tik håller på att utbilda sig till assistanshund.då hennes son har svår epilepsi. När hon berättade hur duktig hunden blivit så fick jag gåshud! Det är så underbart att höra hur deras hund underlättar livet för hela familjen. Pojken ahr så många epileptiska anfall att dom aldrig kan lämna honom ensam. Så någon måste sova med honom på nätterna. Fint för samlivet... NOPE! men hudnen håller på att lära sig att varna när pojken blir dålig och så sover hon om nätterna i hans rum. Tanken är att hunden ska kunna ta över förälderns roll på nätterna. Bara det måste ju bli en trygghet!

Tervurentjejen är mycket trevlig och söt och mina tjejer blev fina vänner. Hon var lite blyg och ville inte leka men det gick jättebra att gå tillsammans och domkom bra överenns. Även om pilska gaija gärna ville ha sex med henne. Knäppa hund! Hon blir alltid så när hon löper... Spelar ingen roll om hon möter en tik eller hane. För henne går det bra med vilket som!

Sen nu i kväll så har vi börjat jobba för att vi ska kunna ha våra tikar ihop Johan och jag. I helgen testade vi att gå med dom ute på bruks och det gick bra. Troja eller Zoya är en mycket trevlig Rottisdam och otroligt duktig på hundspråk! Så det var inga problem på bruks. Ikväll åkte jag hem tillJohan och vi tog en liten sväng. Då hade jag med Zena också. Zoya är en så fin hund! Zena blev väldans förtust i henne och nästa gång kanske domleker med varandra. Vi gick med dom kopplade och sen kopplade jag loss först Zena som tyckte om Zoya och sen fick Gaija vara lös och Zena kopplad. Till slut hade vi alla tre lösa och inte EN ENDA GÅNG så blev det gruff eller problem! Alla tre var artiga och trevliga med varandra. Så det bådar gott att vi ska kunna leva rätt avslappnat med varandra i tio dagar i en liten husvagn.

Det var inte heller några problem med minstingen Rocka. Johan har blivit halvfodervärd till en liten rottistjej på åtta veckor! Så OTROLIGT söt och underbar! Jag försökte tjuva hem henne men det gick inte. Inget undgår Johans falkögon! ;O) Zena var den som blev mest förtjust i Rocka. Gaija nosade och lät valpen lukta. Sen ville honhem! Hon ville INTE ha med en valp hem... Hon ville helst inte alls vara med valpen. Dom ÄR jobbiga! Hon såg ut som om hon nog allt visste vad dom kan göra med sina sylvassa tänder... Så hon höll sig undan. men nog hade hon allt STOOOORA ögon när hon fick se Rocka! hahah! Men hon dräglade ialla fall inte som när hon fick se Zena första gången. =O)

Sen så ahr jag faktiskt fyndat idag. på COOP av alla ställen hittade jag koner! Fyra st för 40 kr... Och så fick man en värdelös boll med också. Jag köpte två set så nu har vi två värdelösa platta bollar!

Så här ser dom ut:
 
Sen så har jag gjort enligt barnen världens godaste middag! =O) Jag slängde ihop en Wok med nudlar och så här gott blev det!



Eftersom att jag bestämde igår att jag skulle städa så blev det jätte varmt och skönt ute idag. Så ajg ahr faktiskt inte städat. jag har hittat på tusen olika ursäkter för att slippa. Till slut bestämde ajg mig för att jag skulle städa nrä jag kom hem från träningen. Jo pyttsan! Klockan var ju efter tio... Så det blev inget städande idag. men i morgon ska jag städa! Så räkna med fint och varmt väder i morgon! =O)

Hopp och lek alla!

Kommentarer
Postat av: Eva-Lena och Morre

Ugh dom där bruna långa gejerna ser ut som maskar ju ;)Har du samlat in maskar och lagt i woken? :P

Postat av: Ulle

Vi wokade oxå igår!! Smarrigt som f*n!! Smilla är på väg ut ur sitt löp just nu , så hon är som ett tuggummi. Hoppas det blir bättre till helgen , för då har vi kurs!

2008-05-29 @ 07:40:14
Postat av: Catta

Har fått PMet! Gällivare HERE WE COME!!! Kul att du också ska dit!

2008-05-30 @ 20:40:05
URL: http://hem.bredband.net/cattaistugan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback