Trisselände!

Jag ahr fått det enorma ansvaret att fixa trissorna till MH banan... Jippie liksom! Men någon måste ju göra jobbet och är man v-mekare så är man. Man har ju ett inneboende intresse av att ta isär och undersöka grejjer liksom.
Med glatt sinne började ajg jobbet för ngåon veckasedan med att ta loss "hatten" på trissan. Sen upptäckte ajg då MUTTERN. Denna jävel sitter fast. 5-56 brukar vara lösningen på de flesta problem. men då ska man nog helst ha ett skruvstäd. Vilket jag inte har... (ni ska strax få se vad mycket saker jag inte har)
Jahapp. Då kom jag på att folk jag känner har skruvstäd. Började ringa runt. Någon var på semester. En släkting har haft ett skruvstäd men den hade fått gängpaj... Och de andra jag ringde till hade kanske itne ett skruvstäd men en arbetsbänk.... vad hjälper det? har man inget skruvstäd så sitter inte röreländet fast. Och sätter inte röreländet fast så snurrar mutterhelvetet och då går det ju inte att få loss hur än mycket 5-56 jag än sprutar på.

Så kom då Gällivareresan ivägen. Jag for med ett lugn och ett glatt sinne. Väl uppe i Gällivare så ringde gunilla som ska ha MH nu i helgen och var förtvivlad. Hon var ororlig över trissorna! Men det fixar jag svarade jag glatt.

Om ja bara visste då vad jag gett mig in på...

Väl hemma från det regninga Gällivare (bilder kommer snart) så började jag jobbet med trissorna... For glatt iväg till Laitis eftersom att vi har där ett konto. trodde ajg... Men det hade vi liksom inte! Så när jag köpt fem miljoner små skruvar med insexnyckelgrejs och tio kullager från vårt svenska kullagerfabrik, ingen hylsa till MUTTERN för det fanns ingen på Laitis som passade så jag kör med min egen och jag som tänkt ha en som man alltid kan använda till trissorna, en hylsnyckelhållare (som jag ska lämna tillbaka) samt tvåpack med 5-56 (v-mekarens bästa vän) så drog jag hem och började jobbet med att ta loss alla hattarna från trissorna och sprayade 5-56 på skiten. Förlåt... kullagren.
Sen försökte jag UTAN ett skruvstycke ta loss skiten.

Gick det? NOPE!

Blev jag arg? JAPP!

Kände jag för att kasta ngt hårt på ngt? JAPP!

Jag inventerade vad jag behövde och kom fram till detta:

Man måste ha en arbetsbänk med skruvstycke.
Man måste ha en press som kan pressa loss kullagret.
Man måste ha tryckluft för att kunna blåsa bort skit från trissorna.
Man måste ha starka armar.

Jag har inget sådant... Därmeot är jag uppfinningsrik. Jag kollade hur många trissor som gick att använda. Sen har jag sprayat 5-56 inne i kullagren och där muttern sitter. Sen har jag sprutat vatten på skiten så att allt helvetessmuts och helvetes rost skulle fara bort. eftersom att 5-56 är fettigt och smörjande och rostlösare osv så har den också den effekten att metallen inte blir blöt och rostar ännu mer. Så jag inpregnerade sedan skiten med mitt älskade 5-56.

Sen snurrade jag på eländet och fick faktiskt rätt bra sprutt på trissorna. En del blev som NYA hör och häpna! Jag ahr nu snurrat och sprutat 5-56 och spolat coh rensat och smörjt och snurrat och haft mig med dessa helvetestrissor i TRE dagar nu! Nu snurrar dom riktigt bra för jag har även hittat teflonspray i mitt garage. Så nu går dom ännu bättre. Hoppas bara att dom itne går för bra bara... Hehehe...

De två stackare som har nypit då?

Jo jag ska fråga Carina, vår MH ragata på klubben, ifall ajg kan skicka dom till doktorn. Till Piteå mekverkstad. Domahr sääääkert allt det där som jag saknar! Är dom riktigt snälla där kanske jag får jobba med trissorna själv och få göra det GRATIS!!! Jippie! Då får jag känna lukten av verkstad. Det luktar minsann gott med lite huydralolja, frässpån och annat mummaverkstadsgott! Jag blir nostalgisk. =O)

Kanske jag fixar dom andra då också när jag ändå håller på?

Men jag skulle inte tro att dom släpper in en tjej i verkstan utan vidare. Det finns ju lagar och föreskrifter och obehagliga... förlåt... obehöriga personer äger icke tillåtelse att röja runt i verkstäder där folk kan skada sig. Tyvärr... men man kan ju hoppas?
Drömma liiite om att få svarva nya trissor och kanske fräsa lite? Åhhhh... det var så länge sedan ajg fick räkna ut x och y punkter och nollställa och byta verktyg och slå med gummiklubba och skära mig på svarv och frässpån! Fast vid närmare eftertantke så klarar inte min kropp det... *suckar* Jag har ju nog ont efter att ha fixat trisseländena i tre dagar. Och då har jag inte använt muskelkraft heller...

I morgon är det ialla fall MH och då är det upp till bevis ifall trissorna är nog bra. *liiiite nervös* Dessutom ska jag figga på förmiddagen. Så jag lär väl bli levande lynchad ifall dom nyper en efter en... Dont shoot det messnegerer pelace?!

Sen på eftermiddagen ska det grillas! Få se om jag får ngn att grilla med? Jag blir helt ensam på eftermiddagen på lördag. Barnen far till Skellefteå till sina kompisar där och skla röja loss lite. Skulle tro att det blir på datorn då alla fyra tjejerna är datagalningar. det är ju så dom träffats. Kanske jag också får mig en tur till Öjebyn och hälsarpå hos en av mina bästaste barndomskompisar? Det skulle vara mysigt.. hon har en bebismage nu... Spännande värre! Jag har inte det fast man skulle kunna tro det. Men jag vill absolut inte börja om nu när mina tjejer bärjat bli stooora och självständiga! Men som sagt. Dom börjar om med ett gemensamt barn och det kan jag verkligen förstå. De har barn från andra äktenskap och förhållanden och jag kan tänka mig att dom vill ha ett gemensamt. Tänk sen då bebis kommit. Då får jag kanske hålla, lukta och njuta? Kanske ta en prommis med barnvagn och hundar? Skulle vara helmysigt! =O) Jag tror att det blir en pojke. =O)

Näpp. nu ska jag sussilura och sova gott så jag kan vakna i tid imorgonbitti. Måste vara tidigt ute och testa trissorna innan MH körs igång. Det är Collies jag ska skrämma. Festligt värre! ;O)




Kommentarer
Postat av: Ulle

Alltså... det är ju för synd att vi inte bor i samma stad.. Annars hade du fått bjuda på fika hela helgen!!!! Jag är inte van att vara ledig utan att ha ngt inplanerat!!!! klättrar på väggarna

2008-06-27 @ 23:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback