Tränat bort en massa dåligt samvete! =O)

Japp! Mitt största dåliga samvete är uppletandet. OCh wow... i kväll gick det superbra! Även om skicken inte var så raka så var lusten att leta mycket, mycket stor!
Eftersom att jag har problem med fötterna (inflammationer i musklerna och lederna) så fick Stefan springa ut med leksakerna! OCh det kanske var just det som behövdes. Gaija la inte så stor fokus på att det var ajg som rantade där ute utan mer på var hennes älskade saker tagit vägen!
Jag testade med två olika föremål redan från start. Det känndes rätt och det var det också! Tyvärr så bytte hon sak där ute. Stefan hade lagt ut en sak i slutet på korridoren coh en i mitten. hon hittade snabbt den i mitten och sen så fortsatten hon leta trotts att ajg försökte ropa in henne. Arbetslust? Japp! olydnad? Japp! Väl längst ute i korridoren så hittade hon det andra föremålet och bytte. Men hon var snabbt ut igen och hämtade in det första föremålet också. Som avslut fick hon se stefan lämna ett föremål i skogen. Så n hoppas jag att hon har ett bildminne ang. föremål i uppletanderutan. Jag ska snabbt börja med två föremål nu när hon fattat att det finns mer att hämta. =O) Och det ska jag göra nu i veckan. nu ligger vi i HÅRDTRÄNING!

Kanske vi kan starta Högre spår till hösten?

Vi har också börjat nosa lite på frammåtsändandet. Eftersom att hon vet vad frammåt betyder och springer glatt ut så var det inga probklem direkt i dag. Fast hon ville helst till stefan som stod där. Sofia hjälpte till. Min plan var så här.:
Stefan och Sofia står tio meter från varandra. En skål med godis mellan dom. De står bara där som lyktstolpar. Jag skickar Gaija frammåt och hon ska springa snabbt ut till skålen och snabbt äta upp sina godisar (tre st). Sen så ska jag kommendera henne frammåt igen men ingen skål framför. Då springer hon nämligen inte lika fort utan håller ungefär samma avstånd till henne och mig.

Så här gick det: Jag går fot med gaija. Skickar henne då vi är ca 30 meter framför skålen och hon springer till Stefan. då visste hon inte vad skålen innehåll. Knske en miss men jag fick se hur hon gjorde som gröning. ;O) Visar skålen och vi gör om samma procedur. Skickar henne ca 30 meter från skålen och hon springer ganska rakt på. Vill gärna till Stefan. hon får godiset och jag börjar hinna upp henne. Då när jag närmar mig så skickar jag henne frammåt igen. Hon travar ut från mig och håller avståndet. Jag kallar in, belönar och vi vänder. Gör om samma sak igen. Sofia har då fyllt på skålen då vi haft ryggarna vänd mot henne så at Gaija inte uppfattar att hon är påfyllerska och ska springa fram mot henne. Funkar kanon! Gaija springer i kortgalopp ut mot skålen äter och jag hinner upp och skickar henne frammåt igen. Jobbar så några gånger innan jag beslutar att avbryta när det går som bäst.

Min fundering på fortsättningen av träningen är att hon ska ha skålen på slutet av sträckan. Men först vill jag att hon springer rakst ut i bärjan för att sedan ta det lugnare och ha ett bra avstånd mellan oss. Måste fundera lite till hur jag ska göra. Jag har fått en del bra råd och jag tar mig till av dessa. Ni som läser får gärna kommentera och komma med fler goda råd. jag ahr ju aldrig lärt in ngt liknande förut så jag gör som med vittringsapporteringen. Jag följer mina instinkter (magkännslan) när det gäller Gaija. Jag känner henne så väl att ajg vet vad hon mest jobbar för och hur hon jobbar och lär in. Ibland är hon lite knepig och då måste jag ta till lite underligare metoder. just sånt tycker jag är roligt. det är en utmaning. Så det här med frammåtsändandet känns just nu skitkul och spännande! Det kändes ialla fall som en bra början. =O)

Vi testade tunga apporten ocks. Äh! det är då inga problem! Tydligen är hon rätt stark då hon kan göra omtag genom att kasta upp tunga apporten och ta om till ett bättre grepp. Hon slutade med det när hon kom på hur hon skulle bära apporten. i mitten och inte på ena sidan. då blir den sned och obeahglig. Hon kom snabbt på det så det var då inga problem. efter tre apporteringar så hade vi en snygg apportering förutom att hon travar tillbaka.
Jag skulle tro att den gula badbollen som blir rätt tung när den blivit fylld med vatten och simmningen har hjälpt till mycket till att hon är så pass stark när det gäller att orka hålla apporten.

sen gjorde jag itne så mycket mer. Gaija kändes inte nöjd när vi avslutade utan ahde gärna velat mer. men ajg tyckte det fick räcka för dagen. När vi tränat klart fick hon busa en stund med kompien Ludde. Vi gick bakom ladan och gaija impade på Ludde genom att gå på gungbärdan och "BANGA". Hon gillar när den bangar till. Så vi kallar gungbrädan för "BANG".
Myggen höll på att äta upp oss så vi bangade ur rätt snabbt och for hem. Men vi var nog alla nöjda och glada över lördagskvällens upplevelser. =O)

Ha en trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Sosso & Ludde

Tack för ikväll..

Ha en fortsatt trevlig helg!

Postat av: Sosso & Ludde

Varsågod, de va så lite så.. :)

jag blev en godistant! =)



Tack för omtanken! Kändes bra på träningen igår.. förutom att han tjuvade lite.. sätta sej för tidigt!! VA Ä DE FÖR FASONER!??!!!? GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Tror jag ska kanske gå ner till någon av vår planer och träna lite till idag, men maaassooor av FROLIC! =) eller kanske utan..??

kram

2008-07-06 @ 17:28:22
URL: http://sossoludde.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback