Vi har tävlat i dag.

Jaaaa... Jag och Gaija har tävlat i dag fast vi inte hade tänkt det. Jag har inte anmält mig till eliten med Gaija då vi inte kunnat träna så bra på grund av min fot. Men nu i veckan så gick Gaija riktigt bra på onsdagens träning. Så jag började tänka lite på tävling och så på lördagen tränade vi igen och hon gick rätt bra då också. I morse for ajg i god tid ut till bruks och frågade snällt i sekreteriatet om jag kunde få tävla ifall någon lämnat återbud. Det skulle gå tyckte dom och det visade sig att vå st lämnat återbud. Så vi fick vara med och leka!

Jag tyckte att eftersom att ajg inte tränat eller var speciellt förberedd på tävlingen så skulle ajg testa ngt nytt med Gaija.Alltså körde ajg inte någon uppvärmning med träning innan tävlingen. Jag rastade bara av henne och jobbade lite för att få upp uppmärksamheten mot mig. Jag testade även lite fjärrdirigering som jag vet att hon kan och är riktigt duktig på just nu. Jo tjosan! Sitta vägrade hon att göra.

Nu vet jag att Gaija behöver en rejäl omgång fysisk aktivitet och behöver jobba genom momenten innan vi går in på tävlingsplan. Det belv faktiskt en lärorik dag! =O) Gaija var precis som en tidsinställd bomb. Det kändes som om hon skulle explodera. Men vi fick faktiskt en placering idag. Vi fick ett andrapris!

Så här såg våran tävling ut.

Moment Poäng Anteckningar
 Sittande i Grupp

 10 

 
 Platssittande

10

 Dk
 Fritt följ vid sidan

 Snett sättande, gnäller, tränger
 Stå, Sitt och Ligg under marsch

 Piper ngt
 Inkallande med ställ och lägg

 Ngt sen
 Sändande med Lägg och Inkall

 Många kommandon 
 Apportering med dirigering

 Många kommandon, DK, Avslut
 Apportering och hopp över hinder

10 

 

 Vittringsprov och Apport

 Kraftigt tugg, släpper
 Fjärrdirigering

 Missar två pos.

Summa: 229 poäng, 2:a pris.
Placering: 6/8


Fjärren var underlig. Innan vi gick in så körde jag igenom fjerren och då ville hon inte heller sitta? Underliga hund... ;O)
Apporteringen med dirigering var rätt underlig den med. Då fick hon för sig helt plötsligt att nu är det minsann vittringsprov! Men jag lyckades dirigera henne ut till rätt apport ialla flal och fick poäng. Vittringsprovet blev också minst lika underlig. Hon har ju som slutat flisa apporten. Men nu blev det rätt mycket tugg. hon släppte den också fåör att kunna kika på HUR mycket hon flisat den. Alltså beundra sitt konstverk. Så ajg blev tvungen att kommendera apport igen så att hon plockade upp den och kom. Knashund...

Rutan var knasig. Där såg hon en kon helt plötsligt somhon var tvungen att kika mera på. Det kunde ju kanske vara ngt speciellt med den? varför ska denna hund tänka så mycket? Varför kan hon liksom inte bara göra det man säger åt henne? Näää.. hon måste fundera på vad och varför innan hon gör det hon ska. Hennes huvud tänker för mycket!

Fria följet var en pina. Det kändes som om hon skulle explodera och gå upp atomer eller nåt. det end ajag kan säga är att vi har ju tränat för lite. Tre ggr före tävlingen har jag hunnit träna och det har varit utspritt på två veckor ungefär. Min fot har ju alldeles nyss blivit "bra" så det har ju inte blivit mycket till träning. vi har gjort andra saker istället.

Men med facit i hand så kan man ju säga så här: Vi har mindre nollor nu än tidigae. Vi har ökat poängen för varje tävling och vi har faktiskt fått ett andrapris! Så det ska nog gå åt rätt håll. Nu framöver så kommer ajg att koncentera mig mycket på friaföljet. få henne att focusera mer och lugna sig. Gå massor med fritt följ är nog den beska medicinens namn. Göra det lite tråkigt så hennes uppskruvade förväntningar sänks.
Sen så ska vi också börja jobba in högre klass och elitklassens moment. Finslipa och så till våren/sommaren så ska vi tävla i högre klass spår. Spåret är det egentligen itne så mycket att jobba med förutom konditionen. Hon gör helt rätt när hon hittar apporterna och hon är noggrann. Men det får bli mer till våren. Kanske jag hinner med ngt spår nu innan snön kommer. Få se också vad min fot säger om spår?
Så i februari ska både Gaija och Zena vara färdiga för tävling. Det blir inget juluppehåll utan det ska jobbas hela jullovet och vintern. Jag brukar ju anars ha en månad då vi inte gör så mycket. Men så blir det inte i år utan nu ska vi vara fit for fight i februari!

Kommentarer
Postat av: Ulle

Tack för igår.... Jag var så trött när vi åkte hem så jag somnade i bilen!!

2008-11-03 @ 10:22:43
Postat av: Sosso, Ludde & Bonzo

hmm, nu har du inte gjort som jag sa åt dej..

Alldeles för stor text i rutorna!! morr

Peta till de NU! =)

Postat av: Bloggmamman.

Hahah! Men ajg tycker det ser snyggt ut! Jag ser ju ordentligt vad som står... Börjar bli gammal... ;O)



För alla som undrar: Det är Sosso som hjälpt mig med grejjen där uppe... vad den nu heter... Blörjar bli lite gammal tror jag som sagt var. ;O)Eller så är jag bara som vanligt snurrig i mössan. ;O)

2008-11-03 @ 23:33:53
Postat av: Linda & Jesper

Tack för grattiset=)

Bra jobbat själv. Det blir bättre för varje tävling. Nästa gång har ni första priset=)

Vi ses

2008-11-04 @ 07:09:50
URL: http://www.caxaforsen.com
Postat av: Sosso, Ludde & Bonzo

hahahahhaha =) så det kan bli.. stirrade mej blind på allt de där fniss var nog lite virrig i knoppen då jag gjorde de där åxå :)

Tack för tipset! =)

2008-11-04 @ 17:09:45
URL: http://sossoludde.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback