Vilken aktiv dag!

Gaija kan verkligen inte klaga på sin dag i dag... Morgonen började med att jag skjutsade ut Amanda och hennes kompis till deras PRAOdag ute på havsbadet. När dom var skjutsade så passade jag på att lägga ett spår åt Gaija.
Jag for in efter Haraholmsvägen och hittade ett bra ställe. Eller bra och bra. Det visade sig att jag lyckats hamna på utfodringsplatsen som Samerna har åt sina renar under vintern. Fullt med hö och renbajs överallt. Bajset hade liksom olika sorters utseende. allt från bra i magen till dåligt i magen. Men jag sket i det och la ut spåret ialla fall. många apporter och några vinklar. På ett ställe gick jag och balanserade på en stock. På ett annat la jag ett litet ormbo (jag snurrade omkring och for på en väldigt liten yta för att sen fortsätta spåret). Ett tredje ställe gick jag upp på en sten. Apporterna gömde jag lite under mossan.
Sen for jag hem och sov i två timmar (Dålig natt).

Vid halv tolv var jag och Stefan vid spåret och jag släppte på Gaija i spåret. Stefan fick agera snitselplockare. Anledningen till att jag la ut snitslar är att jag känner mig osäker på hur Gaija gör för att tappa bort spåret och tjorva till det. Och tur det för hon tjorvade i dag också! Men jag tror att hon fick med alla apporterna. Jag kände mig osäker sedan vi gått spåret och då kom Stefan på att man kan ju faktiskt numrera apporterna om man är glömsk. Och det är jag så det ska jag göra. Då vet jag också hur många apporter jag lagt ut.

Förutom tjoret så så var hon lite förbryllad över stocken. Jag ahr aldrig testat att gå så långt på en stock förut. hon letade spåret överallt utom på stocken. Men hon hittade till slut spåret bakom stocken och läste det hela rätt bra tycker jag. Stenen var jobbig. Jag försvann. mitt spår skulel tydligen inte gå uppe på stenen enligt Gaija. Hon jobbade stenhårt! hahah! Men det löste hon också till slut. Ormboet gjorde henne bara konfunderad. Så det lämnar jag åt sidan för ett tag.

Resultatet av dagens spårning är att Gaija har förstått att spårpinnar inte alltid syns så bra. Så får man upp en doft av dom så måste man leta också och inte bara fortsätta spåra. Mycket bra!
Sen så har hon räknat ut att man kan ju faktiskt leka med spårpinnarna. Så nu vänder hon om med pinnen till mig. Lite mer träning så har jag en hund som till och med kommer fram med pinnen till mig och inte bara fortsätter spåra med pinnen i munnen.

Efter spåret som blev rätt långt och jobbigt för Gaija så for vi till Gläntan. Där var det nästan folktomt och vi hade hela stranden för oss själva! Gaija fick springa efter en pinne i vattnet och svalka av sig. Det var rätt långgrunt idag så hon fick springa i vatten upp till hasorna. Nyttig motion!

När vi kom hem så satte vi oss i solen Gaija och jag. Jag solade och Gaija njöt av torkningen. Oj så gott vi mådde! Varmt och skönt. Precis lagomt för oss båda. Banjo sprang ut och in och jagade flugor. Sånt är bra. Då slipper vi kräken. =O) O'boy var ute i skogen och gjorde kattgrejer.

Nu i kväll så beslutade jag att lite lydnad var kanske roligt. Gaija är en sådan rolig hund att träna så hela tiden jag var ute och gick så längtade jag bara efter träningen. =O)
Jag körde rutan som gick bra. Linförighet som gick bra. inkallning som gick mindre bra (väldigt hög fart). Och apportering med snöre i apporten. Det gick också väldigt bra. Hon blev snabbare på att gripa. Jag gjorde som så att jag la ut apporten ca 15 meter från mig och gjorde typ en inkallning. När Gaija skulle ta apporten så ryckte jag undan den. Suvereänt!
Sen körde jag framförgående igen. På samma sätt som i går med äppelträdet. Och i dag gick jag aldrig ut och hängde upp ngt utan hon fick gå en kort sträcka som hon klarar och sen stannade jag henne och tog ner godis från trädet. hon TROR verkligen numera att jag kan trolla! Att det finns godis i luften. Fantastiskt! Hahah!
Nu går hon faktiskt mer än 15-20 meter utan att börja vingla, nosa och vända sig om. KUL! =O)
Jag ahr också börjat lite lätt med ställandet i fjärren. Det går rätt bra, hon förstår att hon ska stå upp nu. Och hon tar inte några steg frammåt mot mig längre. Bra!

Sååå.. nu längtar ni säkert efter bilder.. Och det ska ni få. Länge sedan det fanns några sådana här.
Här kommer lite bilder från dagens glada Gläntan! =O)



image585

Spring fort med pinnen till Pappa!



image586

Ett, två, tre plask! kolla! Pinnen har inte ens landat. gaoija springer ikapp pinnen. Hon är snabb tösen!




image587

Solglitter...



image588

Schäferschnappt ut!



image589

Schtor och schtark!



image590

Hörru pappa! Slöa inte nu...  Måste jag aktivera dig heeela tiden?



image591

Snygga springben....



image592

Kolla pinnen va? Den är stoooor!



image593

Börjar bli lite trött...



image594

Så vi kampar med pappa.



image596

En nöjd Gaija. Pinnen har blivit mindre och hennes spring i benen är slut.



image597

Vem längtar inte till sommaren? visst är det härligt. Snart kan man bada också. Det var ca 10 grader varmt i luften vid havet. Hur kallt det var i vattnet vågar jag inte ens tänka på. Inte nog varmt ialla fall för att låta Gaija vara längre stunder i och absolut inte simma.


image598

En ensam sten... Men snart får den sällskap.



Japp. Så var min dag. Full med solsken. Och Gaija har strålat i kapp med solen idag. Hon har ju fått alla tre motionsformer som hon älskar. Spåra, springa och träna lydnad.


Kommentarer
Postat av: Linda & Caxa

Vilka fina bilder från Gläntan. Det är mitt favorit ställe på sommaren=) Snart kan man vara där och bada=)
Ha en bra dag

2007-05-23 @ 07:48:32
Postat av: Ellis Garp o My

O just ja vad kul att ni kommer, klart vi måste tajma ihop oss. Jag ska ju flytta men bara tvärsöver trappen så välkomna till flyttröran :o) Vi får ju höras innan! Kramar från oss så länge!

2007-05-23 @ 22:09:50
Postat av: Maria

Ser ut som om ni har haft en helt underbar dag. Många fina bilder.
Här hemma växer Iro så det knakar och Sita är en snäll extra-mamma. Rosa halsband? Nästan iallafall - ett lila. Det enda som fanns på djuraffären innan hämtningen... Jaja, Sita har ju redan problem med identiteten med skäggväxt och allt. Lika bra att ha det jämlikt ;-)

Postat av: huxuecan

kar och Sita är en snäll extra-mamma. Rosa halsband? Nästan iallafall - ett lila. Det enda som fanns på djuraffären innan hämtningen... Jaja, Sita har ju redan problem med identiteten med skäggväxt och allt

2010-11-26 @ 08:47:20
URL: http://www.mmosavor.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback