Nya moment på G! =O)

I kväll har jag klickat in gaija på backa. Körde med ena långväggen i ridhuset så ajg skulle kunna belöna raka och fina bakanden. Och OJ vad bra det gick! Det tog inte många gånger så förstod hon vad backa var...
Nu kör jag lite snabbinlärning med kommanso direkt. För hon är så pass bra och följsam att det bilr bara ett enda tragglande att först lära henne backa och sedan få in kommando.

Det som imponerade mig mest var när hon gick in i rutan men kom för långt fram. Jag sa bara åt henne "backa" så gjorde hon det! Alltså nu talar jag om en hund som nyss lärt sig momentet backa utmed en lång vägg.. Hon hade inget stöd men hon backade tre steg rakt bakåt på första kommandot. Jag stod ca 15 meter från rutan!

Sen körde jag lite frittflöj och tränade positioner. Gaija vill till på att tränga så vi jobbade på just det. Funkade också skitbra! =O9

Sen har jag börjat med ställande från läggande.Alltså att Gaija ska ställa sig när hon ligger. Jag står precis framför henne och kommenderar stå. Klickar även i det här momentet. Jag får en mycket emr exakt belöning i precisrätta sekunden. Så nu börjar det också sitta lite granna.

Jag ska testa med klickern på inkallning med ställande också och se om jag kan få en bättre belöningsform där. Jag har lite svårt för att vara exakt med belöning just när hon stannar.

Så sammanlagt så är jag väldigt nöjd över kvällens ridhusträning. vi fick småsurra lite också och hade det trevligt.
Jag måste då säga att mina träningskompisar i ridhuset i Höglandsnäs är otroligt trevliga och duktiga! Inspirerande med sådana människor! =O)

Sen vet jag då rakt av inte vad som hänt med Gaija! Det är ngt hormonellt tror jag... Hon har nämligen fått en mycket synlig skäggväxt! Jag tror jag måste ringa och klaga till uppfödaren! *asg*

image457

Kommentarer
Postat av: Ola S

Vilken duktig liten Gaija du har! Med den träningstakten som ni håller dröjer det väl inte förrän 3:an oxå är klar och det är dags att börja med elit?
Appropå skäggväxten, Du tror inte att det kan vara grannens kanin? eller det som finns kvar av den iallafall?

Postat av: Anonym

Tja, du vet att medelålders damer kan få ökad skäggväxt, men detta tar nog alla priser, sen känns hon lite för ung...Är o`boy kvar..? Mia

2007-03-25 @ 19:12:20
Postat av: Ellis Garp o My

*asagarvar* Ja hormonerna kan ställa till det minsann. Garp hälsar att han tycker plötsligt det är vansinnigt spännande att slicka på kissfläckar och göra egna sådana mycket ofta numera till mattes sorg. Han kunde väl fått vara hormon"fri" tills My löpt klart för våren åtminstone. Nu blir det snart barrikader i hemmet! Vad kul att du/ni kommer, här är Fägnellare väldigt välkomna! KRAMAR å blötpussar från vårigt Umä!

2007-03-26 @ 12:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback