Finslipning av rutan. del 1.

Ja nu är det finslipning av rutan som gäller. Jag har legat vaken i natt och tack o lov fått ha lite funderingar kring rutan. Ibland är det bra att ha ont såman kan ligga vaken och fundera.

Detta har jag kommit fram till: Gaija vet vad rutan är. Hon springer in på både kommandot "Rutan" och på kommandot "frammåt". Men hon måste ha en motivation bakom rutan för att göra det. Det hela påminner lite om när ajg tränade in Fjärrdirigeringen. då var hon tvungen att ha en leksak bakom enne för att hon skulle göra momenten snyggt och prydligt.
Så idag har jag verkställt mina funderingar.

Jag började med att lägga ut bollen som vanligt bakom rutan. Skickade in henne tre gånger och sedan fick hon ta bollen. Sedan gömde ajg bollen i snön. Men lät en liten bit ligga framme så hon kunde nästan se den. Skcikade henne tre fyra gånger och hon sprang fint in i rutan igen tre fyra gånger. Sen fick hon ta bollen igen. Nu tredje gången så gömde jag bollen helt i snön och gjorde samma sak. Alla gångerna sprang hon lika fint in. Så nu gäller det bara att få henne att tro att det alltid finns ett föremål där bakom rutan. Även om den inte syns. Sen kommer nog kommandot frammåt att bli så pass invant att hon inte behöver ha ngt bakom rutan.

Det är min tanke. Få se om den håller. Jag har 18 dagar på mig innan tävlingen att få till det. Dessa 18 dagar kommer jag att nästan fylla med träning på rutan. Så att den sitter och att hunden är på det klara med vad hon ska göra med rutan.


Apporteringen: Gaija sporinger så fort mot apporten att hon liksom kanar in i den. vet inte om det är bara för att det är snö eller om det är skoj att bara göra så? Ialla fall så har jag börjat springa ifrån henne när hon ska hämta apporten. Då ahr hon inte tid att fjanta sig med den och leka. Det har funkat rätt bra. dessutom så får jag henne att springa fortare in med apporten. Så ska jag fortsätta med ett tag till så hon får in att gripa snabbt efter apporten. Få se om det också funakr?

Inkallning: Hög fart+halka=lång bromssträcka. Vet inte riktigt vad ajg ska göra åt det. Hon liksom hasar frammåt en bit på tassarna men står still med fötterna. Vet inte om domarna drar av på det. Hon har hög fart så då vet ju alla som kan köra bil att det blir längre bromssträcka. Annars så stannar hon jåättefint på inkallningen. Vi kan till och med treans inkallning nu med läggande. Hon är uppmärksam på vad ajg säger åt henne. Och det är bra.

Hopp, sitt, hopp: Funkade kanon med vårt lilla hopphinder. Nu är det lågt så hon behöver inte anstränga sig. Få se hur det går ute på bruks där det finns riktiga hinder.  Men hoppar hon som hon gjorde idag så blir det höga poäng. Jättefina hopp och snabba sättanden.

Jag tycker överhuvudtaget så har lydnaden lossnat nu sedan vi var i ridhusen i helgen. Få se hur hon blir där i ridhusen till helgen?
Någon dag ska jag ut till bruks och träna också. Få se hur det går. Där finns ju den naturliga störningen som jag vill ha.

Jag har ialla fall fått tillbaka träningsglädjen som försvann lite i helgen. Det är sååå roligt! Min hund inspirerar mig. Och jag henne... =O)

Kommentarer
Postat av: Linda & Caxa

Vad ni är duktiga på att träna. Man blir inspirerad då man läser allt ni hittar på=) När ska vi ta en träningsdag på klubben? Säg bara till så kommer vi=)

Postat av: Ellis Garp o My

Ojj vad kul det låter. Ser fram emot att få träna lite mer fokuserat med vår snygging här :o)
Hejja Veronika o Gaija !!!! KRAMAR!

2007-03-01 @ 08:17:02
Postat av: Sosso & Ludde

Lycka till... min mamma pratar om nå platsliggning, att jag inte e tillräckligt duktig, fast, jag tycker att jag är jätteduktig.. :)

2007-03-02 @ 21:54:11
URL: http://ludde.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback