Tävlingslydnadskursen.2.

Den här gången fick vi träna platsliggning det första vi gjorde. Det gick bra. gaija ligger tyst och stilla och fokuserar rätt mcyket på mig. Kikar runt lite men vet att hon ska ligga kvar. Jag tror hon har det lite småmysigt där hon ligger. Kunna kika på allt annat runt om i lugn och ro. Och få filosofera. Hon är ju en liten tänkare....

Sedan när vi fixat platsliggningen och f¨ått en hel drös med bra tips och grejjer så fick vi gå en och en och visa upp vad vi tränat på under veckan som gått.
Det var verkligen ngt som ajg uppskattade!Men ser andras fel och brister. Ngt man kan lära sig av. Sen så får man själv kursledarens odelade uppmärksamhet. Man får testa hennes råd och får 100% hjälp! Och hon ser med sina falkögon ALLT! Inget går att smyga med... Hehe...

Jag har fått rådet att vara glad och berömma men också att vara tyst. Jag pratar för mycket under transporterna. Så det måste jag tänka på. OCh att berömma men inte för mycket och ändå kunna dra upp min lilal filosoa då och då. Undrar varför hon väljer att vara så just på kursen? För när vi tränar i ridhuset så är det anra bullar. Och hemma också. Jag skulle nog tro att det beror på att hon är trygg i ridhuset och hemma runt omkring där vi brukar träna. Så jag ska nog fara iväg till ngn parkering också och träna. Jag har trott att det räckt med att träna på olika platser i mitt närområde. Men det är itne tillräckligt för lilla damen.

Efter fikat så fick vi testa inkallning. Hehe. det gick jättebra! men jag gör ngt jag aldrig reflekterat över tidigare. När Gaija kommer till min sida så tar jag ett steg åt sidan. Sen behöver jag nog inte vara så noga med hjälperna och få henne i rätt position. Hon kan det där rätt bra. Bara små försiktiga hjälper. Inget annat. OCh INGA steg åt sidan! Bra att få veta. Det är ju en sak som ajg helt ovetandes har gjort... tänk vilka dåliga grejjer man kan träna in! Jag är jätteglad över att få den hjälp jag får på kursen.

Sedan fick vi testa ställande under gång. Jag körde den variant jag testat med förut på gaija. att säga stanna och stoppa henne med höger hand och sen ta några steg från henne. Jag fick rådet att inte gå så många steg ännu utan bara stanna kvar framför tills hon stannar snabbt och på en gång. Så det ska jag göra i fortsättningen också. Tills hon förstår. Sen ökar jag på med stegen. Jag får inte gå för fort fram!

Så läxa till nästa gång blir:

Öva mer på transproterna.
Ge berömm men inte hela tiden.
Inte ha för bråttom när jag gett ett kommando utan låta Gaija komma på vad hon ska göra. Innom rimmlig tid då förståss.
Inte stiga åt sidan vid inkallning och bara små hjälper.
Inte gå för långt vid ställande under gång. Se till att hon stannar snabbt.

Så nu är det bara att jobba på! Min planering är att jobba ungefär varannan dag med Gaija. Så i morgon blir det nog träning. Samt att jag ska passa på när vi far till Farmor med att träna lite också på fredag. Ett nytt ställe...

I måndagskväll klämde Stefan stackars gaijas svans i dörren... Men vi hade tur. Huden sprack upp men hon vekar inte ha några som helst problem med svansen. Hon ömmar itne och verkar inte bry sig alls om den. Idag la jag om såret och jag böjde lite på svansen där hon blivit klämd. Det gick bra. Hon är inte heller svullen. Så nu har hon en konstig svans med en toarulle längst ut. Ser lite lustigt ut.

31230-86
Ser lite underligt ut... Men praktiskt! tack amma för tipset med toarullar! funkar kanon! Och Gaija är som vanligt världens bästa på att ligga still vid omläggnianr. Bättre hund kan man inte ha!



Kommentarer
Postat av: Maria och Stefan

Men herregud stackarn!!!!! Oj oj oj, stackarn lilla Gaija med lill' svansen! Puss och kram från Boden till alla i Piteå (vi syns på söndag... jag och Stefan har redan börjat banta för att kunna äta ihjäl oss med Veronicas Flygande Jakob! hohoho)

Postat av: Stina Spadaro

Hooohooooo piiiteeeeååååå... Hur har ni det där uppe i snö o kyla? Här nere i skåne blommar krokusen. :-)
Long time no see..

2006-04-14 @ 20:22:04
Postat av: Stina Spadaro

btw. En till hund ser jag att ni skaffat. :-D O en kisse? Inte illa. Hur har ni det?

2006-04-14 @ 20:22:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback