Jokkmokk!

Jag tror att halva norrland samlades på Jokkmokks brukshundstävling nu i helgen!

Det var folk från Piteå och andra ställen här uppe som jag fick  mig en trevlig pratstund med. Jag fick även träffa Mega Ernst! Han var med och hjälpte till på tävlingen. Jag slapp tack o lov. Jag var väl inte i min bästa form så att aäga. Ont överallt. Bläh! Men roligt hade jag ändå!
Jag, gubben och Gaija for upp med Johan och hans husvagn och med några andra kompisar för att hejja fram dom som skulle tävla. Skitkul! En mninisemester hade vi! Fredagsmorgon for vi iväg och lastade våra pinaler hos Johan. sen bar det iväg till Älvsbyn. för ett kort (aldeles för kort) stopp hos Frostmarkens kennel. Mariannes kennel alltså... Där pussades det och goades det i expressfart. Sen bytte jag lite i lådan som var lite blöt och så rastade vi dom stora hudnarna. efter den bravaden var vi hungriga och satte fart mot Pizzeria ÄP. Där fick vi för oss att äta fläskfle´och potatisgratäng... Jamen! Det var inte gott!? Kall mat och ingen smak på köttet.. Inga kryddor inget alls... Konstig mat dom har i Älvsbyn. Just innan vi skulle vidare så hann Marianne komma och kasta sig runt halsen på mig. Så det blev kramkalas där också.

Väl framme i Jokkmokk så ställde vi upp husvagnen, förtältet och kastade i oss en macka. Det var dags för sightseeing! Vi for först ut till skolan i Jokkmokk. Där tränade vi en stund och det kändes som att Gaija hade full pott i allt vi tränade förutom krypet...
Sen drog vi ner till Jokkmokks brukshundsklubb. Väl där insåg jag varför dom skulle ha tävlingarna någonannan satns. Deras tävlingsplan är gegga och ogräs. Den är inte färdig helt enkelt!
Efter det så drog viner till Idrottsplatsen och kikade. Där stod ett hinder uppställt och jag jobbacde lite med hopp och snabba sättanden. Det gick också utmärkt. Fanken också att inte krypet sitter... Annars hade jag också tävlat!

Till kvällsmat tog vi oss varmkorv med bröd. Mysigt att sitta inne i govärmen i husvagnen och äta... Det började bli rejält kallt ute. Det kändes också när vi satt i Johannas och Jörgens förtält och ljög för varandra. Det var kallt ute men där inne var stämmningen hög och värmen som kom från oss hjälpte oss att inte frysa. Dom enda som egentligen frös den antten var Linda och Jesper som hade hyrt stuga. Det var kanske kallare inne än ute+ Ingen värme i stugan. Stackarna! Tur dom hade hundarna!
När vi klev upp på morgonen så rök det från Luleälven och det logg frost och is på rutor och gräsmattor.

Hela dagen följde vi med våra tävlande och hejjade. Vilket visades sig vara bra. För både Jörgen och Johanna som var dom stora tävlanden för dagen hamnade på pallplats! Jörgen med Troja knep ett tredjepris och blev uppflyttad från appellen till lägre! GRATTIS!
Johanna med Amiral hamnade på första plats och blev också uppflyttade. Från lägre till högre! Hurra!
Solen sken ikapp med både Jörgen och Johanna. KJag tgror nog att Jörgen och Johanna sken mest av alla tre. Solen hade svårt att mäta sig med dom.
På kvällen grillade vi som besatta. Vi åt bakad potatis och grillade karrekotletter. Mums! Eller som Marianne säger: *slurp*!

Sen på söndagsmorgoen så hade vi sovmorgon. Äntligen! Lördagen klev vi upp jättetidigt! Regnet smattrade på taket till husvagnen och vi hade det bara så varmt och gott i vår husvagn. Johan har verkligen en myspysvagn. Mia och Sune var den enda som var morgonpigg. Dom skulle ju också tävla! i högre klass. Så dom var uppe med tuppen och tvingade med sig en mycket trött Uffe. Senare när vi kom till uppletandet satt Uffe i bieln och sov... Tyvärr var inte vädergudarna med oss och vi beslöt att överge våra vänner med sina tä'vlingar. Spåret hade gått bra och jag fick höra senare att även Mia besökte prispallen! Kul!
Vi for hem istället.. Jag trjatade på Johan om älvsbyn och mycket riktigt så for han dit! Wow! Valparna! Men ahn svängde bestämt in mot Älvåkragrillen och där stoppade vi i oss mat. Jag tror vi åt hela helgen!? Men efter maten så for vi till Marianne (jag fortsatte tjata) och njöt av valparna. Jag lekte Veronica i lilleputtlandet och valparna tyckte jag var en kul typ. En av valpsingarna fick för sig att kampa med mitt hår och min härsnodd. Jätteskoj! Men ajg tror att ajg blev av med lite hår?
Sen blev det fotosession och efter det blev det hemfärd. Jag längtade efter barnen och att få krama dom.... Och att få berätta för dom att jag fått träffa valparna TVå gågner på en helg! *muahahahah* Dom blev också avis!

Här kommer lite foton på våra helgbravader!


Troja på spåret!

image830


Domarna Kell och Jossan har bedömt spåret... Ett pluss slutet blev det...

image831


Budföringen gick också bra! Till och med ännu bättre!

image832


Amiral gav också järnet. Snyggkillen!

image833


Även Cuta kutade. Hon kutade lite för tidigt och fick nerdrag. Men hon klarade sig också!

image834


Och Vilja från Råggrindan ahde fart i fötterna! =O)

image835


Jörgen och troja är beredda på lydnaden. Den gick också våldigt bra! Troja är en glad tjej som verkligen ärrolig att se på.

image836


Apporteringen var väldigt snygg! Snygg hund också. Och vad hon blänker!

image837


Rottishoppet... Hmmm.. Hoppar alltid Rottisar på samma sätt?

image838


Johanna och söt-Amiral klara för lydnaden!

image839



Kryyyyp!

image840


Snygg apportering där också!

image841


Pch så var det ju det där berömda Rottishoppet igen då...

image842


Gaija hängde med opå tävlingarna. MEn hon blev så uttråkad så till slut satte jag henne i bilen. Det fanns en bra utsiktsplats där... Såg vi.

image843


Cool tjej!

image844



Vi har jätte"MISIGT" enlgit Gaija! Vi grillade och stod i. Visst syns det hur jobbigt vi har det? Johans husvagn med förtält och bil.


image845

JAg och Linda tränade lite mer tävlingsmässigt på trean och jag beslöt att vi kör den nu! Det är vittringsapporteringen som vi måste jobba lite på. Det andra sitter till nästan 100%. Så vi får väl se hur det går nu till helgen... Om det överhuvudtaget blir ngn tävling. Vi får väl se! ;O)

JAg har även anmält mig till tre tävlingar till. Men om det blir av får vi också se... ;O)

Kommentarer
Postat av: Marianne

Äntligen! Har längtat efter uppdatering både på Gaijas och Exzenas sida. :o) Jag ser att ni haft supertrevligt. Hade jag haft husvagn samt inte besatt av valpar så hade vi också hakat med. Kanske någon annan gång.
Vi hörs!
Kram Marianne

Postat av: Redvilla´s gänget..

Tackar, tackar för gratulationerna!!
Det var jätte kul att ni följde med och hejade...det var nog därför det gick så bra...;)..:)
Usch..gillar inte att se bilder på mig själv bara...:(...urk...så tragiskt..

2007-09-04 @ 14:20:30
URL: http://www.redvillas.se
Postat av: Ludde

du har aldrig tid för mej... *buhuuuuu* =( saknar ju dej snygging ;) ja, jag har kvar täcket, min mamma har bestämt att behålla det!
Jättehärligt e de.. jag ska säjja dej en sak.. du fryser inte i de ;) du måste måste måste komma å se på de! min mamma säjjer att hon åsså vill titta på valpar :D men, men, hon hinner väll inte med i era snabbsvängar :p hmm jajja, vi hörs å ses... puss å kram //Ludde.

2007-09-05 @ 09:55:31
URL: http://ludde.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback