Tränat på bruks.

Ja idag har vi varit och tränat på bruks. Jag har kört med den allra största störning man kan ha. ZINA! Hon är en helt otorligt stor magnet för Gaija. Har aldrig sett ngt liknande. *suckar* OCh för Zina var det bra att se oss arbeta men att få vara med husse och ha en skön varm filt att ligga på. Marken börjar ju vara lite kall nu.

Stefan fick agera tävlingsledare. Ngt han aldrig testat förut. Så det var lite spännande för honom tror jag. *skrattar* Jag fick hjälpa han rejält mycket med momenten. Men han kan dom rätt bra nu tror jag.
Först började jag med att värma upp Gaija med lite positioner och en inkallning. Inkallningen gick kanon! Varför går det alltid så bra när ingen ser?

Sen började vi:

Platssittning: Gaija fick sitta drygt två minuter. Hon hade nog kunnat sitta ännu längre. Inga problem alls!

Platsliggning: Här såg jag hur störande Zena var för Gaija. Zena blev lite mammig när jag bara gick förbi henne och gömde mig bakom planket. Hon skreeeek och hade sig! Precis som mammasjuka valpar gör. Gaija låg stilla hela tiden men vred sig mot Zena. Inte bra alls. Måste gör aen ny platsliggning som funkar bra innan tävlingen.

Fritt följ: Stefan tyckte ajg behövde motion. Så det blev mycket raktsträckor. faktikst ngt jag itne tränat mycket på och där såg jag hur hon kunde flyta ut och börja svammla. Hon fick sig en "åthutning" och då skärpte hon sig så mycket att pipet försvann. men hon gick som en ängel! Bra!

Sättande under gång: Perfekt! snabbt och fint!

Inkallning med ställande och läggande: Nu blev det ju ännu bättre! Va? vad har hänt+ hon hade inte den snabbaste farten och det gör att hon stannar mycket snabbare. det ser betydligt snyggare ut än dom vilda tjurrusningarna hon gjort tidigare. Kanske det är en rest sen tävlingen i Luleå? För då förvirrade jag henne med ett underligt "liggstå" kommando på ställandet. Hon började lägga sig men ställde dig precis när hon hörde stå... Kanske det är bra att förvirra sin hund ibland?

Rutan: Idag hade jag varit noga med att hon inte fått se ngn ställa ut rutan. Och faktiskt när vi kom till bruks så låg det en ruta så fint nere vid plan. så den lånade vi! Det gick kanon! Hon var något för långt bak men när hon la sig så var hon helt klart inne i rutan. tryggt och fint låg hon där. Det blev ett superfint moment!

Hopp med apportering: SUPER! Inga funderingar alls där!

Apportering med metallföremål. Inga funderingar heller... Fast jag VILL ha galopp tillbaka. men hon tar apporten väldigt fint och svammlar inte.

Vittringsapporteringen: Nästan super. Hon tog upp ett föremål och tuggade på det rätta föremålet. Så vi gjorde om momentet och då satt det klockrent!

Fjärrdirigering: Jag måste träna mera! Och vara snabb med att ge belöning! Fast idag så höll hon kontakten med mig trotts störning av Zena och en annan hund på planen bredvid. Super! Ska fara till stan och träna också... Däremot så måste jag numera säga stannastå och backaligg. Annars så drar hon frammåt. Så just fjärren måste vi nog jobba mest på. Sen vittringsapporteringen och rutan. Samt fria följet. Jag kan ju inte huta åt henne när vi tävlar. Det ser illa ut!

Summan av låtsastävlingen var väldigt posetiv. Sist vi tränade var vi inte vänner alls. Hon sprang ifrån mig för hon kände att jag blev på dåligt humör när hon envisades hela tiden med att kika på Zena. Hon måste bara hålla koll på henne! Jäkla hund...

Nu får man väl hålla tummarna att hon inte lyckas börja löpa just lagomt till tävlingen. Fast det skulle inte förvbåna mig.. Hon skulle ju ha löpt nu i oktober...


Kommentarer
Postat av: Sosso & Ludde

hehe.. gaija kan åxå... samma retning som för ludde.. =)

Postat av: Lie och Max

Hjesvejs! Det är ganska bra att ha TL som inte vet vad de ska ta sig till.... som med Max så SKA man vara olydig vad gäller TL.... han har nämligen lärt sig gå på TL's kommandon, inte bra..... jag har nog haft för bråttom att lyda.....
Ska hålla tummarna när ni tävlar!

krameli-kram

2007-10-28 @ 06:55:32
URL: http://www.maximus.nu
Postat av: Ulle

När och var ska ni tävla nästa gång???

2007-10-29 @ 10:56:59
URL: http://hundlya.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback