Min bil brann...

Igårkväll efter en träningspass med Sofia (hon ska tävla på söndag) så for jag glatt hem. Jag hade bara Gaija med mig... Plötsligt börjar det lukta konstigt i bilen... Och sekunden efter börjar det välla upp rök från framsätet!

JÖSSES!!! BILEN BRANN!

Jag var mitt inne i rondellen nedanför lassarettet. Så jag kämpade mig genom rondellen och lyckades stänga bilen och all el innan jag hann fram till vägkanten. Erfarenheten säger mig att man ska slå av motorn och slen så fort som möjligt om det är en brand som har med elsystemet att göra. Vi har haft en elbrand i båten...
Väl stannades så rusade jag ut ur bilen. Under de få sekunder det tog mig att springa runt bilen hann bilen bli rökfylld. Jag lyckades få ut Gaija som stod där med stooora ögon. Tillsammans sprang vi till Statoil. Jag satte henne utanför affären och rusade in. Ropade att min bil brann och att dom skulle larma brandkåren!

När jag kikade ut mot bilen så såg jag flammor inne i bilen. Jag gick tillbaka till bilen med gaija och det var en folksammling där. En del var oroliga att det fanns kvar ngn där inne. OCh andra vile vädra ut röken.. Vädra ut röken? Det BRANN ju! Öppnar man dörrarna så matar man elden med syre! Så jag röt åt dom att stänga dörren!

Till slut kom brandkåren. Det kändes som evigheter... Dom behövde inte släcka ngt i bilen utan den hade slocknat av sig själv. Tack vare att jag haft dörrarna stängda. Men skadorna blev rätt omfattande ändå. En rökdykare (en tjej!) tog ut min träningsväska och mina regnbyxor och lite annat hon hittade där bak. Tusen heder för henne!

Hela förarsätet, ratten delar av instrumentpanelen, dörren på vänster sida och taket är svårt brandskadade. Hela bilen är rökskadad och sotig.

Så nu måste vi ha oss en ny bil. *snyft* Min älskade lilla röda pärla med bromsvarnare!

En av brandmännen berömde min rådiga insats och att jag var så snabb. För det går fort när elden fått fäste! Jag satt ju rakt på eldhärden. Tala om eld i baken!
Jag såg eldslågor mellan fötterna när jag klev ut. Jösses! Jag spang nog 50 meter på bättre än världsmästaretid! Har aldrig i mitt liv sprunigt så fort! Jag lyckades rammla också så nu har jag ett svullet knä. Jag kommer ihåg att jag liksom slog hårt i marken men att jag liskolm lyfte upp mig själv hur snabbt som helst.

Sen fick jag en massa berömm från både polis och brandkår. För vad? Jo för Gaija! Hon var ett praktexemplar i lydnad! Hon låg på plats medans brandkåren och polisen härjade runt. Folksammling, sirener och rök överallt. Hon behöll lugnet och var så otroligt DUKTIG! Polisen frågade om hunden blivit rädd. näää.. Jag tror inte det. Hon visar då ingen rädsla för bilen och allt runt omkring. Tyckte jag. Ja hon var då mig en riktigt miljöstark hund tyckte en av poliserna. Och en brandman tyckte att hon var sååå lugn och fin! Min lilla tjej!

Men tänk.. tänk om... Tänk om jag inte hade kunnat få ut Gaija? Jag får tårar i ögonen bara jag tänker på det! Min lilla underbara tjej!

Och vilken tur att jag inte hade med mig Exzena! Och alla barnen och att vi inte var ute på E4an. En brandman sa att ju fortare man kör desto mer brinner det på grund av att bilen får lufttillförsel. Jag hade tur. Och jag tackar min lyckliga stjärna för att jag och Gaija mår bra idag och har inga men efter händelsen. Förutom att jag har ett svullet och ömt knä då... Men det är petistesser...


Eld i baken...

image925


Dörren blev lite "schwenad"...

image926


Där satt jag...

image927


Under sätet.

image928


Det var en gång en läderklädd ratt.

image929


Jag är glad att jag hann ut. Och även fick ut Gaija.

image930


Sot, sot, sot... Gaijas nya koppel, hennes älsklingsboll... Vattenskålen... *suckar*

image931


Alltså. Man blir förbannad! ngåon har stulit INSATSEN till våra extraljus! Liksom... Va??? Ska polisanmäla stölden i morgon. Bilen står inlåst. Men ändå kan folk komma och ta saker från min bil hur som helst. Det är FORTFARANDE MIN BIL! Räcker det inte att min bil har brunnit och att allt jag hade i den är förstört av rök och sot? Får man inte ha kvar det enda lilla som är helt och användbart på bilen?

image932

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag säger bara en sak! HJÄLP! Tur att allt gick så bra iaf.

Postat av: Marianne

USCH!!! Vad läbbigt!! Tur ingen blev skadad. Stor KRAM här ifrån oss!!

2007-10-11 @ 14:56:23
URL: http://www.frostmarken.se
Postat av: Linda & Caxa

Vilken tur ni hade. Tur att du var så snabb och kvicktänkt. Kramar från oss=)

2007-10-11 @ 15:18:17
Postat av: Lie och grabbarna

så skönt det gick bra! Kramar om!

2007-10-11 @ 18:14:17
Postat av: Ellis Garp o My

Men hu vad ruskig upplevelse. Varför började det? Sitsvärmaren?? Himla glad att det gick så pass bra ändå! KRAMAR!

2007-10-11 @ 23:53:44
URL: http://hundliv.webblogg.se
Postat av: maria&sverker

oj! vete fn om jag skulle behållt lugnet i en sån situation, inte sverker heller!
Starkt gjort!

2007-10-12 @ 11:09:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback