Träningskväll.

I onsdags var det träningskväll.

Jag började med lite linförighet, ruta, inkallning med ställande, apportering osv. Allt gick bara bra. gaija är otroligt följsam och hon ligger nog på topp nu känns det som. rutan kan nog tragglas med lite till. jag måste träna den ofta för annars glömmer hon vart jag vill att hon ska stå i rutan. Tur att hon älskar rutan så jag inte tränar sönder henne.

Sen blev det dags för platsliggning med skott. Innan vi gick dit så var det en kille med en Hoffe som tränade sin hund. Varje gång den tittade mot Caxa så fick han ett snäpp med kopplet över nosen. Jag är inte speciellt förtjust att se sånt där. det vänder sig i magen. Men jag vet inte varför mhan gjorde så. troligt vis för att hudnen ska släppa tiken. Men av det jag såg så triggade han hudnen att se mer på tiken och mindre på honom. Samarbete fanns inte. Och i mina ögon kan man inte samarbeta med en hund om man måste använda våld.

När vi då skulle lägga våra hundar så la jag Gaija bredvid hoffen. Dumt  nog. Hade jag vetat bättre och tänkt på det jag sett så hade jag inte gjort det. Vi la hudnarna, lämmnade dom. Jag ställde mig ca 15 meter från gaija då jag nu med säkerhet vet att hon ligger även om det smäller. Vi stod där i ca 20 sek så kommer Hoffen till Gaija. Gaija känner sig trängd av hanen och vill kliva upp. Samtidigt så kommer killen och springer fram mot Hoffen och då orkar inte Gaija ligga kvar längre. Jag är också påväg mot Giaja för att hjälpa henne. Så vi möter upp varandra jag och Gaija.
Just detta blir jag väldigt ledsen över. Jag har haft problem med platsliggning och så händer detta! Det hade varit nog om Hoffen bara sprungit upp och gått till gaija. men det som händer efteråt påverkar Gaija väldigt mycket. hon tar åt sig av det. Jag försöker vända Gaija så att hon inte ska se vad som händer.

Killen med Hoffen kastar sig över sin hund. Brottar ner hunden och vrålar åt honom. Slår och bankar på hunden när han ligger och visar magen. Jag och Ann-Sofie med Doris beslutar att lägga hundarna en bit bort från Hoffehunden. Vi vill inte att våra hundar ska bli mer störda av stackarn.

Jag vet faktiskt inte vad hoffekillen ville uppnåg med att banka på hunden? Den kommer absolut inte att vilja ligga bättre på platsliggningen utan söka sig ifrån sin husse. Han är ju inte trevlig!?
Jag vill ge en eloge till Staffan som erbjöd sig att hjälpa Hoffen och killen med platsliggningen. Han höll i ett långt rep medans killen gick en liten bit från hunden. Så fort Hoffen ville resa sig upp så kunde Staffan knixa till med repet och killen kunde säga ifrån åt Hoffen utan att puckla på honom. I mina ögon är detta ett betydligt bättre sätt än att måsta använda våld.
Hoppas killen använder sig av sådana här hjälper än väld i fortsättningen. Det är ju inte meningen att hundar som är oerfarna ska drabbas av att bli utsatta för sådana här insidenter. Har man en hund som inte ligger så ska man för sjutsingen säga till det innan man gör en platsliggning. För då kan de som vill ha möjlighet att avstå ifall man har en hund själv som kan vara osäker. Gaija känner sig inte trygg när det kommer fram okända hundar. Och mindre trygg blir hon om hon ser ngn använda väld mot just denna okända hund. det syns tydligt på henne.

Nåja. vi la om våra hundar och jag lämndade gaija som jag alltid gjort. Samma moment som vanligt. Gaija låg tryggt och lungt under hela övningen med skott. Brydde sig som vanligt inte om skotten och såg ut att vara lugn och sansad. Till och med en liten suck fick jag innan jag lämnade henne. Min duktiga Gaija!

Sen efter platsliggningen med skott så tränade vi lite till och vi gjorde även en platssittning i grupp samt en platsliggning. En vanlig där jag stod synlig även denna gång. Jag fick även nu en suck och jag såg hur hon slappnade av men höll fokus på mig hela tiden. Skönt att få en lugn och trygg platsliggning med okända hundar! Carina vår MH representant hade en av sina fina Goldens med sig ut på plan och var med på platsliggningen. så Gaija fick ligga bredvid henne. Det var bra då hon nyss fått vara med om den andra platsliggningen. Men jag tror att Gaija lägger ifrån sig sådana händelser rätt fort. Så hon tyckte nog att platsliggningen var som vanligt. Skönt.

Få se om det blir ngn träning för oss i dag. Förmodligen blir det i Skjulnäs med ridhusgänget.

Kommentarer
Postat av: Mysla

Vet direkt vem hoffemänniskan är bara på beskrivningen av honom...
Synd att inte uppfödaren vet om allt som pågår.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback