Lite nya saker!

Jaaa... Jag uppdaterar. *ler hemmlighetsfullt*

I går var det skott träning ute på bruks och så hade vi i MH gruppen ett möte. Mötet började klockan 18.00 och det var lite trassel för mig att ta mig dit. Jag kan ju inte köra bil när jag äter min medicin. Amanda skulle till dansen inne i stan och vi skulle vara där samtidigt. emn min snälla, underbara och goa mamma tog sin skruttbil och skjutsade ut mig till bruks. hon har en liiiiten toyota corolla. Och i den har hon rullator, krycka och en diverse andra nyttiga prylar. amn rymms knappt själv. Men åt Gaija har hon minsann bäddat fin med en skön filt!

Så med andan i halsen kom jag fram precis när mötet skulle börja. tack o loc! Där började den första nya saken. Vi bytte plats på en av Johannas och Jörgens rottisar. Dom skulle gå med sina hundar båda dagar. Men jag tyckte att det kanske var mer praktiskt för dom om dom fick gå med sina hudnar samma dag. Så då bytte vi. Jag ska göra MH på Gaija på måndag i stället. =O) För mig betyder det att vi kan tävla!

Jag anmälde mig för en tid sedan till Piteå Hundungdom till deras tävling den 13/5. Men så kom jag ju på att vi har MH just den dagen. Och jag vill ha en fräsch hund när vi går MH. Inte för att jag tror att hon blir så trött av att tävla men jag blir det. Och det smittar av sig på Gaija.
Så i går skrev jag och frågade snällt om jag får vara med ialla fall. Och se det fick jag! Gulliga goa Theres! =O)
Så på söndag ska vi tävla lkl2.
vi gick ut sen och kikade på banan och några av figuranterna fick figga. Undertiden stod Gaija och Rizzla i hundgården och försökte äta upp varandra. Gaija skällde inte en enda gång där inne. Duktig tjej! =O)

Klockan sju var det dags för platsliggning med skott. Jag och Linda och några till ställde upp med hundarna. Jag och Linda stod kvar vid våra bestar eftersom att vi aldrig provat detta tidigare. Gaija låg som vanligt med huvudet i backen. Vid första skottet så spetsade hon öronen. Vid andra så brydde hon sig inte. Innan tredje skottet  gick så halvsov hon..Ähummm... Hon ska INTE sova vid platsliggning! Så jag fick prata lite med henne. Då stod vi framvör hudnarna några meter eftersom att dom inte reagerade på skotten. Tredje och fjärde skottet var det heller inget om. Så skönt! Nästa gång så går jag på fullt avstånd. Det fixar min lilltjej!

Sen så tränade jag och Linda tävlingsmässigt. jag ställde ut alla möjliga grejjer som brukar finnas på plan vid lkl2. Linda, jag och Sofia med Ludde la hundarna på platsliggning. Som vanligt så låg dom jättefint våra hudnar. ludde som är mera nybörjare blev lite orolig men det gick bra där med.
Sen värmde Linda upp sin Caxa med kampstocken hennes. Och då blev det liv i lilla prinsessan! =O) Dom gjorde en jättefin låtsastävling! När dom var klar fick Caxa kampa igen. Så nöjd hon var! Hoppas det går bra nu på deras tävling. Det värmer gott i hjärtat när man ser att ngt funkar. =O)
Sen var det våran tur att "tävla". jag hade kampat lite med Gaijas boll just innan.

BIG MISTAKE!

Gaija blev så gasad att hon visste knappt var hon skulle gå fot! Hon hoppade och skuttade och hade ingen aaaaning var positionen var. Knashund! Men sen var hon med rätt bra på momentena. Men mellan så var hon en hoppjerka och ville till bollen som låg utanför plan. Så kan jag inte ha det. Så jag får nog sätta bort bollen och undvika allt för mycket kamp. Bara pytte, pytte liiiite kamp.

Läggande under gång gick också jättebra. Hon lägger sig snabbt.

Rutan gick också bra. Fast hon söker sig till hörnkonerna längst fram... tydligen så kollar hon upp dom och sen räknar hon ut var hon ska stå.

Hopp, sitt, hopp var också skit bra. Fast tydligen är det så himmla kul att hon måste låta lite varje gång hon hoppar. ;O)

Apporteringen gick jättefint också. Jag minns inte om hon galopperade tillbaka. Jag tror det? Jag minns att jag kände mig jättenöjd ialla fall.

Inkallning med ställande gick SUPER! Hon har tydligen fattat det där nu... Hon stannar i stort sett på en gång.

Fjärren gick också super. Hon gillar verkligen det där. =O)

Så nu i morgon (fredag) så ska vi vila oss i form. Sen blir det väl att jobba lite på lördag och känna hur formen sitter. Och på söndag gäller det! =O)

När vi tränat tävlingslydnaden så for Linda och Jesper hem. Men först for dom och åt. Jag kan slå vad om att dom for till SUNES! Jag vill ha en OSTIS! Är sååå sugen! Men ekonomin tillåter inte sånna utsvävningar... Tyvärr. Så ajg får väl äta havregrynsgröt i morgon också till lunch.
Nä nu svävade jag i väg...

Sofia hade lite jobbigt med att träna in läggande under gång. Så jag visade lite bra knep. Hoppas det funkar! =O)
Jag och Gaija jobbade på lite med roliga apportövningar. gaija tror att apporten är ngn slags lek och att mitt i allt i hopa i tävlingen så får hon leka. Men det är en organiserad lek. Perfekt! Så ska det vara!

Jag körde också treans ruta på 25 meters avstånd och första gången fick jag ge lite DK för att hon skulle gå in i rutan. men andra gången gick det perfekt. Sen så var det bara att traska dom där vinklarna och grejjerna och kalla in. Inga svårigheter alls. Rutan i trean är i stort sett klar.

Till slut kände jag att jag och Gaija fått nog så vi kom på att stegen var nog rätt tillfälle. Så då kom det sista nya för dagen. Lagomt uppe i varv men ändå nöjd och så var hon uppvärmd i kroppenockså. Sist vi provade stegen var ute på luleå BK. Då gick det itne så där jättebra. Hon hade ingen koll på bakbenen. Men se den här gången gick det bra! Jag la bollen på trappstegen över henne och hon började sakta men säkert kliva upp. till slut stod hon högst upp. där fick hon stanna och njuta av utsikten. Hela tiden gick svansen. Hon stod där och var så söööt med bollen i munnen. Synd att jag inte hade kameran med....
Sen gick hon lungt och sansat över hela stegen. Jag fick hjälpa henne då och då med ngt bakben så att hon inte skulle trampa fel. Nerför gick också bra. Samma procedur som upp. För att hon inte skulle hoppa sista biten så var ajg noga med att hon skulle stanna upp och få bollen. två gånger tog vi stegen. Hurra! Så nu kör vi på. Känner jag Gaija rätt så blir det ännu enklare nästa gång.

Vilken härlig träningskväll det var! Och vilken tur att jag tog mig ut dit. Jag var beredd på att ta cykeln... Men det är en mil dit. Och jag är inte i form för cykeln när jag är så här dålig. Gaija klarar det bättre.

Kommentarer
Postat av: Linda & Caxa

Hej.
Jopp det blev sunes igår haha MUMS.
Det funkade ju jättebra med Caxa igår, det är så kul.
Vi har haft kurs ikväll och fått lite tips av Erica=)
Ha en bra kväll så hörs vi.
Kram

2007-05-10 @ 22:26:40
Postat av: Carina

Hej! Vill önska dig Lycka till med tävling och MH! Hoppas du själv får må skapligt också!
Ha en trevlig helg!
// Carina, Zacko & Azlan

Postat av: Sosso & Ludde

Tack för hjälpen, tror att de funkar.. :) han har hajjat läggandet.. :) liite segt ännu... men de e mycket bättre.. :) tack tack tack tack =) kram

2007-05-11 @ 22:27:57
URL: http://ludde.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback