Appellkursen och lite funderingar...

Igår var det dax för appellkursen. Vi gick igenom läggande under gång och inkallning. Båda två kan ju Gaija väldigt bra men det är ju alltid nyttigt att lyssna på andras problem och få sig lite tankeställare. Nästa hund kanske inte funkar på samma sätt som Gaija och då är det bra att ha lite mer kunskap.

Sen gick vi ut på plan och tränade. vi börjar ju alltid träningen med en platsliggning. Dom funkar ju alltid utmärkt och jag tränar mycket på stagda. Här ha jag ju chansen att jobba aktivt under platsliggningen och det finns störningar. Så under platsliggningen så reste sig hundar, ägarna gick fram och tillbaka till sina hudnar och det pratades en del. Så när ajg gick tillbaka till Gaija så gick jag bakom henne och hon fick klart för sig att man lyfter inte på huvudet fast jag står bakom. Mycket bra övning för henne!

När dom andra tränade pläggande under gång och inkallning så jobbade jag lite med framförgåendet. Jag tycker att hon pendlar lite för mycket och nosar. Så jag får jobba mer med målbildsträning för Gaijas del. Allt i enighet med instruktör Anki.
Sen körde jag lite inkallningar men på kort avstånd och tränade lite ingångar. Gaija har haft för isg att studsa mog mitt vänstra knä. Men det varkar ha blivit mycket bättre. Tränade lite läggande udner gång också. Hon är duktig men ajg tror mycket på att backa i utbildningen. Så vi körde lite nybörjarmoment. =O) Bara så att läggandet inte ska bli långsammare.
Vi tog även upp det under vår teori och det är ngt jag alltid kört med. All kunskap är färskvara för en hund. Håller man på och nöter samma momant lika dant länge så urholkar man kunskapen och vissa delar kommer att försämmras.

Jag körde även lite budföring med Jörgen och hans schäfer. Hans schäfer (förlåt men jag kommer inte i håg hundens namn) är en liten söt dam som är försiktig. Så vi skulle kampa och det var nog lite läskigt. Jag är ju van vid att gaija liskom hugger tag i bollen och sen måste ajg nästintill monteraloss den ur käften.
Nåja, vi jobbade ihop en stund jag och damen och sen körde vi budföringen. Och det gick kanona! Vilken duktig tjej! =O) Vi fick till en riktig rolig och bra kamp också efter budföringen. Oj så härligt det var!

Sen var det giajas tur. Henne är det inga som helst problem att skicka iväg till folk. men vi har tränat vä'ldigt lite med män. Så därför haffade jag Jörgen. Han var den enda Jörgen på kursen igår. Vi har nämligen två Jörgensar. =O)
men tro inte att Giaj brydde sig nämvä'rt att det var en man? Bara hon får springa så är hon lycklig. därmot tillbaka till mig gick i en vid båge. Hon såg ut att tro att hon hade en boll att hämta vid sidan av planen. Men hon kom fint andra gången också. Det känns som att budföringen sitter mer och mer. Det är en lätt sak att träna för oss då hon är villig att lämna min sida.

När kursen var avslutad hade jag en hund som ville mer... Jag med. Så vi körde lite rutan och jag har ju då börjat lite med elitens ruta. Skicka henne till en kon går super! Hon fattade ju det första gången jag testade henne. Sen att skicka henne från konen till rutan går också. Men hon måste liskom söka rutan. Så där måste jag jobba lite med hennes säkerhet. Att få henne att ligga ner i rutan är inga som helst problem och inkallning från liggande i rutan är inte heller några problem.

I kväll har jag suttit och gått igenom alla klasser i både appellen och lydnaden. Vad Gaija kan-behöver träna på och vad som hon behöver lära in. Så nu kan jag med lätthet gå in och se vad vi kan börja träna på och vad vi kan stryka från listan. Och vilka moment som kommer i de alla olika klasserna. Vilket känns bra och lättöverskådligt. Nu har jag koll! =O)

Även denna helg blir rätt mycket hund. På lördag ska vi träffas i Sjulnäs med ridhusgruppen och på söndag är det dax att börja med appellspåret. Jag ska lägga ett helt vanligt appellspår och se hur det går. Tänkte följa efter lite andra kurskompisar och se hur de hundarna arbetar också. Lärorikt! =O)  Vi ska vara utefter Snanavägen så ajg tror faktiskt jag tar cykeln om jag orkar. vi får väl se hur jag mår. Idag har tyvärr varit en dålig dag. Jag har sovit mycket och haft ont. Inget kul alls. Men jag får väl njuta av helgen desto mer i stället.
Gaija har tyckt att denna dag ahr varit särledes tråkig! Inte ens på prommisen i förmiddags så var det kul. Men så är det. Man kan inte alltid ha roligt. Men när man väl har det DÅ ska det var jätteroligt! =O)

Kommentarer
Postat av: Linda & Caxa

hallå=)
Blir kul att träna imorgon, vi är laddade. Ska på valpkurs på morgonen och spåra så det bli en heldag så det blir riktigt kul=)
Caxa har fått något lustigt. Hon dreglar hela tiden, det liksom rinner saliv ur munne. Ringde vet och de sa att hon nog hade fått obalans i sköldkörteln så vi kör med a-fil för att rubba obalansen. Så det var lite lustigt men annars mår hon ju bra så det är bara att köra. Tävling om en vecka så nu får du gärna hjälpa mig att träna=)
Sov gott så ses vi imorgon Kram

2007-05-04 @ 23:22:45
Postat av: Lie

Hejsan svejsan!
Ni tränar och står i... jag tror jag skickar Max på träningsläger till dig vad gäller lydnaden :)
Carina bearbetar mig vad gäller lydnads 2:an..... Hmm måste ta mig i kragen och tävla båda mina jyckar på lydnadsplanen!

Ha det tippeli-topp
kramizar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback