Finslipning av rutan del2.

Nu har jag testat att ha en gömd leksak bakom rutan. Första gången så hade jag den halvsynlig och tillslut så grävde jag över den med snö. Jag skickar henne med antingen "rutan" eller "frammåt" (vill helst ha ordet frammåt till rutan).  Hon får springa ungefär tre till fyra gånger till rutan innan hon får hämta sin leksak.
tanken med det hela är att på tävling så ska hon tro att hon springer in i rutan flera gånger men jag bryter redan efter första skicket. Det finns ju ingen leksak på tävlingen därför döljer ajg leksaken. Det blir ju samma på tävlingen för Gaija. Leksaken är ju som vanligt gömd bakom rutan.

Resultatet jag har i dag är att Gaija springer in i rutan med glad förväntan och ställer sig mitt i rutan. Otroligt enkelt enligt henne och mig.

Apporteringen är fortfarande ett litet osäkert kort. Hon vill gärna latja med apporten. Men sist vi tränade så röt jag till åt henne. Jag blev bara så less. Då tittade hon på mig, greppade apporten och kom sedan direkt till mig utan att släppa den. Jag tror på att ha lite mer krav på henne. Sedan dess har hon apporterat riktigt bra. Förutom att hon gallopperar ut och travar in. så det enda jag gör nu är att ropa sakta åt henne innan apporten. Då tar hon ner farten lite och hinner greppa apporten ordentligt.

Ställande under gång går rätt bra. Samma där. Lite mera krav och hon funkar skitbra! Hon rusade till mig med den sedvanligt snabba farten. Men stannade inte. Så jag röt till åt henne. Nästa gång stannade hon snabbt och snyggt. Alla fyra fötterna i marken.

Hopp över hinder är inga problem alls. Hon har hoppat snyggt och fint över hindret och satt sig när jag sagt till. Jag förstår bara inte varför hon inte fixar det i ridhuset. Ute går det bra. Där det är mycket halkigare. Hon sätter sig också en bit från hindret så som jag ville att hon skulle göra.

Fjärrdirigeringen funkar cokså kanon. Hon ligger och sitter utan att förflytta sig en enda milimeter. Snyggt! Jag ahr kört med att en person står bakom henne med ett plakat där det står SITT och LIGG på. Precis som på tävling. Så nu får hon vänja sig vid det också.

Det är två veckor kvar till vår första lydnadsklass två tävling. Och som det käns idag så lär vi fixa det. ialla fall få godkända poäng!

Jag blir så glad över att få jobba med Gaija. Hon är så otroligt duktig och hon ger mig precis den utmaningen jag behöver!

Kommentarer
Postat av: Linda & Caxa

hejsan
Fredag kan funka. Vet inte riktigt än men annars kan vi väl ta till veckan. Kanske måndag? Jag har tränat platsliggning i grupp och gömt mig 4 min och hon låg=) Men Caxa leker också lite med apporten men jag är rädd att förstöra för mkt men ska testa att säga till henne. Hoppas nu tävlingen går bra. Kommer du fara på onsdag till bruks på mötet? Visst fyller du år då med?=) ha det bra


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback