Underbara Gaija!

Nu har jag varit hemma i nästan en och enhalv vecka. Och det är snart två veckor sedan Gaija blev aktiverad med lydnad och grejjer... Under tiden jag ahr varit i viloläge så har denna damen varit extremt lugn och snäll! Man har sett på henne att det har varit trååååkigt! Jättedötråkigt! Men inte ngt gnäll. Inga påhittigheter och inget gnäll. Sansad och lugn.
med andra ord har jag haft en hund som funkar även utan träning. MEN! *håller upp ett varnande finger* Hon mår INTE bra av det ändå! Gaija är en hund som älskar att få göra nytta.vara behövd och göra saker.

Jag fattar inte hur folk som köper en hund som har så mycket arbetsglädje i sig inte gör ngt emd sina hundar? Dagar går och inget händer... Istället får ägarna problem med att hudnen inte lyder och börjar hitta på saker. Sådana människor ska hålla sig med kramdjur (sånna man kan köpa på Barnenshus eller liksnande) eller så hen hund som inte är avlad för att vara aktiv.

Nu till helgen ska jag lägga spår. Stefan ska gå med Gaija. vilket kan vara bra. För Gaija och för Stefan. Gaija är inte så speciellt förarkänslig. Hon till och med sätter sig fot vid Stefan om jag säger fot och hon är hos honom. Tala om lydig hund! Detta hände just i kväll.
Egentligen skulle jag inte alls ut till bruks. Jag ahr inte varit speciellt piggelin i dag... Vi har varit på stan och när vi kom hem slocknade jag i drygt två timmar. Men sen blev jag akut träningsnödig så då for vi dit. Det var medlemsmöte också och de som är nyckelansvariga ska få sig en ny nyckel till sutgan. Det är tydligen ca 100 nycklar i omlopp. Bra att det ordnas. Danne är en klippa! =O)

Sen gick jag och Gaija ut i regnet och tränade bredvid dom som tränar skydd. Det var bara jag och Gaija förutom dom. Konstigt... För det var då myggfritt i dag! ;O) Jag tycker det är viktigt att träna i alla väder. För man bestämmer inte vad det är för väder när man tävlar. Och jag vill då inte komma till en tävling och ha en hund som inte fixar att tävla. Vad skämmigt att säga att ens hund inte kan dittan och dattan för lite regn! Sånt finns inte under min himmel. Dessutom tycker jag om regn. Det är skönt när det regnar. =O)

Nåja. Min älskade make la ut rutan och vi jobbade på med lite fritt följ och positioner. Hon var verkligen pigg och ville så mycket att hon blev ljudlig av sig i början. Men ju mer vi jobbade detso mindre pip. Stackarn har ju varit i totalvila nu och hade verkligen lust att jobba! Och det fick hon! Det jag inte kan göra är springa och kampa med henne. vi får ta det lungt ett tag till. Läkaren sa att jag fick inte lyfta saker föränn om en månad. Bläh! tråkigt! Menhan sa inget om att jag itne får träna hund1 Så då gör jag det! det är bra att röra sig... Det gör att man läker fortare. Och jag jobbar bara på hur jag mår. Så i kväll blev det inte länge. Men det blev en hel del träning med detaljer.

Apporteringen har jag börjat som så att jag går ut och lägger apporten men vinklar så att jag går ca 70 grader från hunden efter apporten. Sen kommenderar jag apport. testade två gånger och sista gången gallopperade hon hela vägen. fick ett snyggt gripande också. Så då slutade vi där. tanken är att jag ska ha henne att apportera lika dant när jag till slut vinklar så mycket att jag kommer tillbaka till henne. Det är min plan. Funkar inte det så måste experthjälp tillkallas.

Sen körde jag lite inkallning med ställande. Gaija har ju en tå borta på ena tassen och det märks väldigt väl nu när det regnar och är halkigt att hon har svårt att bromsa in. Så jag måste jobba mycket med inbromsningar vid inkallning med ställande. Körde lite inkallning med läggande och där måste ajg få upp snabbheten med läggandet. Annars funkar det fint! Ska jobba med snabbheten som med läggande under gång.

Läggande under gång har jag också jobbat med. Hon har blivit lite långsam och jag får tråkiga nerdrag på tävlingar. Men det är lätt ordnat. Synd att missa en tia när man har en hund som kan få det. Så nu har jag snabbare lägganden igen. Hurra!

I vkäll har vi mumsat i oss glass och färska jordgubbar. OJ så GOTT! Måste köpa mer jordgubbs... Gaija älskar dom med och hon fick några hon med... Lilla gumman. hon är så söt när hon äter dom. Smackar ljudligt och njuter av dom. Gaija är nog en livsnjuterska!

i morgon ska jag fota Gaija med sina medaljer. Jag har precis glömt bort att göra det! Fast det skyller  jag min perforerade mage på...  Jösses..Nu har jag fyra ärr. Ett som är 15 cm långt och ett som är 7 cm långt och så titthålen som är ca två cm vardera. Snygg mage? Äh! Jag behöver inte längre bry mig om att jobba till mig en snygg mage längre. den är ändå så söndreskuren... Och jag skiter i vad folk tänker. Jag är ju FRISK! Det är viktigast för mig...

Näpp. Nu ska jag vila. Orkar inte sitta här längre stunder åt gången. Må så gott alla! =O)

Kommentarer
Postat av: Lie och grabbarna grus

Hejsan svejsan!
Kikar förbi lite grann :)
Verkar som det är på bättringsvägen *LOL*
Syns säkert snart!
Kramizar i massor.......

Postat av: Linda & Caxa

Hej=)
Vad kul det var att träffas igår och seatt du är på bättringsvägen=)
Vi måste ta en träning/spårdag snart med lite grillning tycker jag. Vad ska ni göra midsommar? ´
Kram PÅ dig

2007-06-14 @ 16:02:04
Postat av: Sosso & Ludde

träningskompis/träningshjälp sökes =) hihihihi, kanske men ändå jo! Just nu är han int värd ett ruttet öre ens... IDIOTHUND!!!!!!!!!!!!! GRRRRRRRRRRRRR va arg jag/vi varit på han nu idag/ikväll.... vad det handlar om tar vi sen...

2007-06-14 @ 20:44:39
URL: http://ludde.webblogg.se
Postat av: Mia

Hittade hit via Mariannes sida, kikat runt lite och läst...*huvaligen* blindtarmen, inte skojigt alls! Men läser ju att du är uppe och rör på dig och kämpar på, bra!!! Fin blogg och skoj att läsa, underbara bilder...Surfar vidare och önskar en trevlig vecka...!!! (krya på dig)
//Mia

2007-06-18 @ 09:05:55
URL: http://hem.bredband.net/prinsessorna
Postat av: Redvilla´s gänget..

Tack snälla du för tummarna, det blev både seger och förlust kan man säga....
Tänka sig att halva startfältet fick bryta på spåren??!!...
Menmen vi ger oss inte i första taget!!!...

2007-06-18 @ 12:48:42
URL: http://www.redvillas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback