Träning i regn.

I kväll for jag, Stefan och vovve ut till klubben. Det regnade. Marianne var där och hade Zmilla med sig. 'ler* Gulltjejen... Jag fick kolla in magen och nog kändes det som att det var en bebimage! Zmilla är verkligen i fin form. Fin och fast i hullet. Inga onödiga kilon. Och så bebismagen då... Det syns att hon är dräktig. Även om hon inte är överdrivet stor just nu. När hon vänder sig så putar det en söt liten mage ut på sidan. Hennes midja är borta och hon verkar vara betydligt mer "mamma aktig" nu än det hon har varit tidigare när jag sett henne i aktion. Så kanske, kanske det finns en liten tjej där inne åt mig och en åt Marianne? Hoppas det! =O)

Marianne hade sin valpkurs i kväll. Nio tappra valpkursare stod ute i regnet och jabbade med sina busfrön. Det varkar vara duktiga hundägare! =O)

Men sen när de haft kursen färdigt så gick jag och Gaija ner på plan. Vi hade hela klubbens plaer för oss själva. Inte en enda kotte fanns där och tränade. Ingen vill tydligen träna i regn. Men med tanke på att det inte alltid är sol på tävlingar så kanske det är bra att träna i alla väder? ;O) Så vi tränade på! Gaija struntar helt enkelt i regnet! Hade det varit Lona så hade hon torkat sig om ögonen med tassarna stup i kvarten. Lona var rätt kul med det där. hon kunde springa och torka sina ögon med tassarna samtidigt! Med tanke på att hon använde båda framtassarna nästan samtidigt så var det en stor prestation! Lona gillade verkligen INTE regn i ögonen!
Gaija däremot hon bryr sig bara inte. hon vill JOBBA! När vi tränat ett tag så kände jag att det fick vara nog. Men Gaija var på topp! Hon ville MERA! Nåja vi skutade ialla fall där. Jag vill att hon ska känna att det är kul på plan. OCh även komma ihåg känslan.

Så vi träande rutan. den funkar fint. Och vi tränade inkallning med ställande. Det gick väl hyffsat. Men jag är så petnoga så jag tror att vi aldrig kommer att bli riktigt överenns i just det momentet? Hmmm...

Sen körde jag lite fjärrdirigering med ligg, sitt och stå. Ställandet har jag tränat med en leksak i handen. När hon ställer sig upp så får hon den. men enbart om hon står med alla tassar pall i backen. Nu har hon börjar förstå det och det hela har börjat lossna. Så nu har jag börjat träna med en leksak bakom henne och jag står lite längre bort. Även det gick bra i kväll. Det lossnar mer och mer. Snart kan jag nog sätta ihop hela fjärren till ett enda moment! Hurra! ett tag kändes det som att vi aldrig skulle komma ngn vart. Men nu tar det sig. =O)

Apporteringen har också lossnat. förut så travade hon tillbaka till mig med apporten. Nu har jag jobbat med att gå ut själv med apporten. gå en U sväng och lägga ut apporten vid U:ets återgång... eller hur man nu kan förklara det hela.... Sen får gaija apportera och komma tillbaka till mig. Det hela har resulterat i att Gaija springer som en galning ut till apporten, greppar den, och gallopperar tillbaka till mig. Hurra!  Sen testade jag några vanliga apporteringar. Och förutom att hon bara måste springa lite extra med apporten (mot Stefan som stod utanför plan) så gallopperar hon tillbaka till mig! Det känns som om det har lossnat där också!

Jag testade lite hopp över hinder också. Hon var rätt slarvig på slutet då hon ska sätta sig fot. så jag fick köra igenom lite ingångar med henne. Men det fixade till sig också.

Läggande under gång måste vi jobba på lite igen. hon lägger sig för sakta. Men i kväll fick jag även till det. Nu la hon sig snabbt så fort hon uppfattade att ingen belöning kommer om det går för sakta.

Så summan av kvällens blöta övningar visar att Gaija går lika bra i regn osom sol. kankse ännu bättre då det är blött ute? Om man ser på alla "problemmoment" vi tränat på i kväll så verkar det gå åt rätt håll.

Nu är det bara tre veckor kvar innan tävling i Obden. förhoppningsvis sista tävlingen i tvåan. Sen kan Gaija titulera sig som LP" också. Kul! =O)

Nästa sak vi ska lära in är vittringsapporteringen och krypet inför lägre klass. Men först ska jag befästa allt det som vi har lite kruxigt med just nu. Så jag och Gaija inte blir så förvirrade.
Ialla fall så for vi hem nöjda och belåtna och mycket blöta.

Joooo.... ! Jag glömde bort! Gaija fick leka med sin roliga springkompis Bruno i kväll! Han var ju vacker i går och vann en massa rosettter. Idag var han busig och fick leka med Gaija. Oj vad dom sprang! Gaija försökte med en dominansövning på bruno. emn ahn låtsades som om det regnade *hehe*. Men sen kom han på att hanockså kunde göra så. alltså lägga huvudet på gaijas rygg och sen frambenen. men se det gillade inte fröken gaija! då fräste hon till och så var dom tvugna att springa lite mer och vara kompisar. Oj så roligt för Gaija att ha ngn som helst vill springa av sig! =O)

Bruno kom med i Piteåtidningen...

http://www.pitea-tidningen.se/bigimage.aspx?id=292521

http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=71050&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

Kommentarer
Postat av: Bruno

Ja jag tyckte det var superkul att bli jagad av Gaija. Det är det roligaste jag vet (förutom att träna med matte då). Zmilla får ju inte springa sådär med mig längre, för matte. Så det är ju lite småtråkigt. Även om jag fortfarande kan reta henne litegrann, hennes humör är kul att spela på. *fniss*
Angående bilden så hann jag inte visa upp min riktigt bästa sida för fotografen, den rackarn var för snabb och ta kort juh.. *fnys* Nåja, jag är ju vacker ändå. :o)
Hoppas vi kan leka snart igen!
Mallepuss och lite nagg i schäferkragen!
/Bruno

2007-07-10 @ 09:58:35
Postat av: Redvilla´s gänget..

Hallåj Veronika!!
Jag har försökt messa dig idag om spår i morrn klocka 16.00 på Haraholmen..
Linda och Jesper kommer och de skulle kolla med Marianne..
Maja och Fredde kommer också!!
Vad tror du, kommer du??

Postat av: Veronica och Gaija

Klart vi kommer! Vi behöver verkligen spåra. Både jag, Stefan och Gaija!Ska bli otroligt roligt att få träffas igen. =O)

2007-07-11 @ 03:16:23
URL: http://gaijasblog.webblogg.se/
Postat av: Marianne

Hallåj! Hoppas spårningen gick bra. Jag kunde tyvärr inte komma. Jag skulle eg, figga i Tåme imorgon, Torsdag, men Mia ringde och ville ha mig dit som a-fig idag istället. Så blev det! Tänkte kika förbi en sväng på vägen hem men tiden blev för knapp samt väldigt hungrig Majsan så jag åkte direkt hem. Men om någon vill hälsa en sväng på Mamma-Zmilla (och Mig och Bruno) så är jag på klubben imorgonkväll, Torsdag, och drillar mina valpkursare. :o)
Kram på er alla!

2007-07-11 @ 22:22:50
URL: http://www.frostmarken.se
Postat av: Sosso & Ludde

Hallojj... kul att det går bra.. själv har jag faktiskt varit lite lat (jag erkänner) har inte blivit så mkt träning sista tiden... tror jag behöver en liten träning med er...
och angående bruno och marianne på kortet...
Jäkla fotograf, hon sa ju att hon skulle ställa upp han. å när hon väl ställt upp han så tackar dom å drar... Schyrre!
kram
//Sosso & Ludde. PS. Semestern är invigd, sen ett par dagar tillbaks DS. =)

2007-07-12 @ 00:26:25
URL: http://ludde.webblogg.se
Postat av: Anonym

Halloj!
Uj vad ni är duktiga och tränar på :D
Vi har varit på lite semester i Sthlm och hann även med att snosa lite på fyra ursöta miniflodhästar (2 veckors schäfervalpar) ;)
Kramisar

2007-07-12 @ 11:10:38
URL: http://www.labradaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback