Ännu mera spår!

I morse klev vi upp nio på morgonen. Jätte, jättetidigt eftersom att vi har vant oss vid att sova till halv elva. ehhh... Halv elva... Dagen är nästan slut då. Dags för ändring!

Men varför klev vi upp nio då? Jo för i dag var det spårdag! Så glad i hågen stövlade jag och Stefan upp och åt och gjorde oss i ordning. Gaija var trött. Hon är världens morgontröttaste! Men hon blev snabbt pigg när hon såg vart det lutade. SKOGEN!!!

Vi hade först en liten date på Statoil och sen for vi upp mot ASSI avloppstub. Där finns det underbara spårskogar. Vi slog läger med bilarna i skuggan och oss i halvsol. Som vanligt brann det en brasa och vi satte oss i våra fällstolar och började planera våra spår. Johanna och jag gjorde ett nytt försök att förstå varandra... Eller jag gjorde ett nytt försök att förstå Johanna. *skrattar* Johanna ville ha ett spår på ca 800 meter och med en apport var 50 meter. Lätt som en plätt! Så ajg styrde kosan ut i skogen och la ett rätt trevligt spår åt lillgrabben Amiral.

Jag la ut ett förledningsspår åt Gaija. också som skulle gå in i Johannas spår som hon skulle lägga åt oss. Förledningsspåret skulle fungera även som ett motivationsspår åt Gaija. Ett kort rakt spår med två apporter och en kampstock på slutet. Jag peppade upp Gaija när jag gick ut spåret och visade henne kampen. Hon och jag blev som galna! ;O)
Sen la Johanna Gaijas spår i anslutning med förledningsspåret. Jag tror det blev riktigt bra! Ca 20-30 minuter mellan spåren.

Så när förledningsspåret fått ligga en halvtimma så tog jag ut min mirakelhund och vi körde igång. Första apporten missade hon. Vi hade sidovind och pinnen låg bakom ett träd samt att hon hade verkligen bråttom. Men jag plockade bara upp pinnen och låtsades som att det regnade (fast vädret var vädligt fint).
Sen hittade hon den andra pinnen och när hon kom till kampstocken så var lyckan total! Hon hade funnit den! Hurra!!!

Det längre spåret på ca 600 meter fick ligga i en och en halv timme drygt. Sex apporter och en liten kamstock på slutet.  Johanna hade lagt många vinklar och även lagt spåret där det växte rätt hög skvattran. Jättebra! Gaija gick skitfint och när vi kom till en apport som låg där inne i den djupa skvattran så la jag märke till ngt ganska praktiskt. Varje gång gaija har korn på en apport så blir svansen jättehög och hon viftar på den. Jag lät henne leta apporten (jag var inte själv säker på om det låg en apport där men jag ville att hon skulle jobba) ett tag. sedan tittade hon på mig ochjag uppmanade henne att leta. Till slut hittade hon den! Och OJ vad glad hon blev! Hela spåret gick jättebra! Vinklarna tog hon klockrent förutom en där hon genade en meter in på vinkeln. Och i slutet blev hon överförtjust då hennes lilla kampstock bara låg där och väntade på henne!

Så i dag fick vi ett par riktigt rejäla och roliga spår!

Sen när vi hade spårat klart så väntade lite grillning av karrekotlett och potatissallad. Oj så mumsigt! Tala om att mysa i skogen... Vi hade lagt ut en uppletande ruta också och Linda och Jesper jobbade glatt där ett tag med hudnarna. Dom har nu verkligen duktiga tjejer! =O)
När vi ätit oss mätta och belåtna så vallade ajg och Stefan av rutan igen och så la vi ut två föremål. det tredje kastade Stefan ut i ungefär mitten av rutan. Gaija hittade snabbt två föremål. Det tredje som låg längst ner i rutan var svårare. Jag måste jobba mer på djupet med Gaija. Så när hon gjort två tomsäk så gick jag ut och bollade lite med föremålet och la sedan ner den. Stefan höll i Gaija som blev vild av längtan efter sin kampstock. Sedan när jag kom tillbaka så sprang hon in på djupet och letade. Gaija har dåligt minne tydligen. För hon kom inte ihåg var kampen var... men däremot så var hon på djupet och letade. Och visst! Hon hittade kampen till slut! =O) Duktig tjej jag har!

När vi väl spårat och letat och städat upp vårt lilla läger så for vi iväg till Pitholmsträsket så hundarna fick bada. Det ahr varit en svettig dag och mycket att göra. Jag tror hundarna uppskattade badet ordentligt!
Det såg lite lustigt ut... Först ut var Rottisarna och mördarmoppsen Qiwi. Det var full fart, plask och bus. Sen kom Lilla Gaija och Rex. Dom liskom flöt mest i vattnet och njöt... Lite lugnare alltså. Tala om härliga hundar!

Fyra Rottisar och en pinne...

image709


Mördarmoppsen Qiwi jagar ut bestarna i vattnet!

image710


Full rulle!

image711


Alle man ut och hämta pinnen! Först till pinnen får den!

image712


Lite fridfullare kanske? Rex till höger och Gaija till vänster. Var sin pinne i munnen.

image713


Nästan lite likt bävrar eller?

image714


Fast nog kunde våra schäfrisar också plaska till det lite i vattnet. Vi försöker få hundarna att hämta bollen som ingen ser som ligger långt ut i vattnet. till slut så fick dom tag i den. Som tur var för annars så hade jag varit tvungen att köpa en ny.

image715


Gaija tar det långa benet före...

image716


En nöjd och glad Gaija.

image717


Tack för lånet av kameran Johan! =O)

Kommentarer
Postat av: Marianne m, huliganer

Ååååh vad ni verkar haft kul!! Önskar jag kunde varit med. *suck* Nu är iallafall min förkylning bättre så nu börjar jag vara på G igen. Hojta när ni skall ut nästa gång!
Kram Marianne

Postat av: Sosso & Ludde

Härlig dag ni verkar ha haft... kram

2007-07-16 @ 00:48:27
URL: http://ludde.webblogg.se
Postat av: bacillen

Men vilken härligt hundig dag! jag blir jätteavis! Duktiga ni är Du och Gaia med spåret!! Och bilderna på badande hundar är helt underbara!! Ang mitt onda: De har tidigare röntgat mina njurar och fann då inga stenar...men jag tror ändå att smärtan beror på smågrus, frustrerande att inte veta säkert dock...TACK för tröstekramarna, de värmer, vet ju att du känner till det där med "ont" *kramar tillbaka*

2007-07-19 @ 18:21:50
URL: http://bacillen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback