Ridhusträningen har börjat!

Oj så kul! Vi är ett gäng som hyrt ett ridhus. Så nu kan vi äntligen träna på allvar! Det känns som evigheter sedan jag tränade sist. och då har det gått bara en månad drygt sedan vi tävlade sista gången. Nu under julen har det blivit väldigt lite lydnad. Men det ska vi ta igen nu!

Julgrisen (Gaija) har krympt ihop och blivit riktigt smal! Jag vet itne hur det gick till men hon förlorade två kilo..Och jag fick dom! Så nu måste jagockså börja springa framför sparken...

Just nu mår jag riktigt dåligt i kroppen. Äter en hel del starka värktabletter som gör mig lummig i huvudet och hemskt trött. både i kropp och själ. Jag kan inte sova ordentligt heller. Så nu har ajg fått ännu mera tabletter! Jippi! Eller nåt sånt... Så i morgon börjar jag med antideppresivt. Det ska göra att jag sover bättre och minska värken är det tänkt. Jag hoppas verkligen att det hjälper. För jag måste och VILL komma igång med mitt liv! Just nu står jag och stampar på samma ställe känns det som. Inget funkar och försöker jag med att röra mig mer så åker jag på muskleinflammationer. Som det där med att Gaija drar sparken. Hopplöst. Jag fick muskelinflammation kring armbågarna. Så just nu står på min önskelista en ordentlig dragsläde för en hund!

Om någon läser det här och har en sådan till salu så säg till! Jag behöver en sådan!

I går när vi tränade i ridhuset så körde jag igenom Gaija lite med lkl1 moment samt inkallning med ställande, rutan coh fjärrdirigering. Kvällens träningspass ska jag bjuda på hopp över hinder. Samt rutan igen då och fjärren. Fjärren börjar sitta rätt bra. Men ajg har itne ökat avståndet ännu utan hon sitter/ligger ca tre meter fån mig. Jag vill få in läggandet och sättandet perfekt först innan ajg ökar avståndet och dragningskraften till mig.
Jag lägger också hennes favvogrej bakom henne för att hon inte ska komma frammåt. Ett tag ahde jag problem med det men nu när den ligger bakom henne så går det utmärkt. belöning bakåt alltså. Senare tar ajg bort snörbollen och kastar denbakom henne. Men det gör jag efter jag ökat avståndet till tio meter...

Rutan tränar jag in som så att jag leker med henne inne i rutan och säger "rutan" flera gånger. Sen lämmnar jag snörbollen i rutan, går ut ur den med hunden och sätter henne på ca fem meters avstånd. Sedan visar jag henne rutan och säger kommandot. Hon springer in och så fort hon ska ta snörbollen så kommenderar jag "stanna" Där står hon tills jag kommer in och vi leker inne i den skojjiga rutan igen. Sen kan jag variera mig med att ömsom kasta in eller gå in med snörbollen i rutan när hon springer in där. Alltså efter jag gett kommandot rutan.
det hela verkar funka. Rutan är ju ngt helt nytt för mig och ajg tyckte det här sättet var ett roligt sätt att lära in rutan på.

Att jobba med godis som belöning har vi helt slutat med. Godis är mat och det ska ätas i matskålen. Snörbollen däremot är livets höjdare! Får gaija välja mellan godis och snörbollen så tar hon ALLTID snörbollen först! Och godiset skiter hon i. Så varför mata en såt liten julegris i onödan?

Inkallande med ställande går rätt bra. ännu så länge kör vi korta sträckor. emn jag ökar avståndet ioalla fall. Kortare och liiite längre sträckor. det funkar också fint. Jag använder bollen i ett stopp/kast rörelse och hon tvärstannar alltid. Så långt har vi kommti där nu ialla fall. Jag lägger också in vanliga inkallningar emellanåt för att behålla farten.

Apportering har vi också kört och hon kan apporteringen mycket bra. det enda är att hon gärna vill tugga lite. Men om jag påminner henne att "hållfast" så slutar tugget. Få se om vi kan jobba bort det också.

Så nu är dom lata dagarna förbi. Få se om vi kan anmäla oss till tävlingen i slutet av februari. Det beror på hur klara vi blir med momenten. Ska bli skoj att få tävla i lydnasklass två nu också. =O)

Kommentarer
Postat av: Lie

Hejsan!

Har en släde i kälalren dock inte till salu men du får väl komma till Luleå på träningshelg nån gång vettja!! Så får vi ta oss till Piteå för lite träning :O)

Kramizar

2007-01-14 @ 20:25:19
Postat av: Linda & Caxa

Vad ni är duktiga som tränar på.
Ska försöka att komma till ridhuset på söndag, det hade varit jätte kul.
Måste träna in rutan med Caxa med, har varit riktigt lat i vinter, men ditt sätt verkar ju riktigt kul för hunden att lära sig på.
Ska väl börja lite men har hon valpar så kan jag ju inte träna henne så länge till.
Hon har i så fall gått 5 v idag=)Men det verkar vara något i hennes lillmage.
Ha det så bra/Linda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback