Att träna in rutan.

Rutan är ett himmla kul moment tycker Gaija. En lekzon där man har en massa skoj!

igårkväll på träningen så körde jag igen att ha rutan som externbelöning. Det funkar utmärkt. Nu vet hon att rutan är belöning och att hon ska stå, ivärsta fall tar hon upp sin leksak, och vänta på mig. Funkar skitfint! Hon står mitt i rutan allt som oftast. Jag ahr provat på att dirigera henne också ich det funkar med. Men ibland vill hon sätta sig när jag viftar för mycket med händerna. Jag tror hon blir osäker då.

Jag fick mig ett par mycket glada skratt i går angående rutan. En kompis ville prova skyddsärmen på Gaija. gaija tycker att skyddsärm är skitkul! Tänk att få hoppa upp, morra, bita, skaka och vara våldsam med någon utana tt göra illa denne?  Helhäftigt!
När hon fick ta ärmen så kom dom glada skratten. För gaija sprang inte omkring med ärmen och var mallig.... Näää.. hon sprang till rutan med den och var maillig och lycklig.
Så himmla skoj kan rutan vara! =O)

Nu börjar all ringrostighet vara borta. Det jag behöver träna på är att korrigera Gaijas sneda sättanden. Inte belöna dom... Fyyyy mig!

Hopp över hinder tränar vi på också. Och då att få ut henne en bit från hindret. vilket verkar var på gång att lyckas. efter några försök så börjar hon anan vad ajg vill. Jag lägger leksaken en bra bit från hindret, skickar hudnen över hindret och sen kommenderar jag henne att stanna och sätta sig. Precis som  när jag började träna. Så nu springer hon fram till leksaken och ställer sig och sen sätter hon sig vänd mot mig. Så jag är på väg där att fixa det.
Gaija är smart och förstår rätt snabbt vad jag vill när jag vill lära in ngt nytt eller förändra hennes moment. Så himmla skoj hund att jobba med!

=O)

Kommentarer
Postat av: Mia Henriksson

Hej, jag tror minnsan att Gaija, den lilla julgrisen ser smalare ut, eller gör hon sig bara bra på kort.. ?Mia

2007-01-29 @ 19:51:08
Postat av: Linda & Caxa

Hej
Det verkar vara en väldigt bra sätt att lära in rutan på. Du ska få visa mig sedan då hon har fått valpar och vi börjar träna igen. Men det är ju en bit bort.
Jag har lagt ut bilder på Rizzla också nu på hemsidan=)
Snart får hon sina valpar, det bli riktigt kul.
Ska ni tävla i februari?
/Linda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback