Kennelläger 2007.

Mitt första men absolut INTE sista kennelläger!

Oj så skoj! OCh OJ så trött man blir! Gaija var rätt trött när vi kom hem ikväll men nu är hon fit for Fight. Inte jag... Jag sov i soffan en timma och tog igen mig. i morgon är det nog pay back time... *suckar* Jag känner i kroppen att det har blivit mycket i helgen. men det är det värt!

Kennellägret började i torsdags. Jag for i god tid så jag skulle hinna rasta Gaija. När jag var klar med rastningen så kom min favoritGarp! =O)
Han är ju bara såååå mysig! OCh varje gång han ser mig så lägger han bak öronen och blir jättevalpig. Det gäller Gaija också. Han blir som en liten femmånaders valp igen. ;O)

Torsdag ja...  Vi samlades utanför brukstorpet. Där hälsades vi av A-K  och det bestämdes vem som ville göra vad. Jag bestämde mig för lite lydnad som uppvärmning. Sen gick jag och kikade på uppletande. Jag blev lite sugen och körde en nybörjar uppletande med lilltjejen min. Första skicket gick jättebra och hon hämtade föremålet utan problem. hon gick på djupet. Hurra! Sen la jag ut ett föremål som hon också fick se och ännu ett som hon inte såg. första skicket gick jättebra men det andra var lite svårare. Hon ville inte riktigt gå ut från mig. JAg sa till lite tydligare åt henne och fdå gick hon ut på djupet igen och började leta riktigt fint! =O) Jag hade lagt föremålet långt ut till höger (det blåste från höger) och hon fick vittringen från föremålet relativt snabbt.
Nu mÅSTE jag ta mig i kragen och börja träna. Uppletande kan man ju faktiskt köra själv. Det finns inga ursäkter.
Sen visade Peter mig lite braiga övningar med apporten. tack Peter! Vi komemr att få till apporten nu. =O)

Fredag. Upp i ottan. Spårdag! Regnet bara öste ner... Jippi! Jättekul. En till spårdag med regn. Sist höll vi ju på att drunkna uppe på ett berg i Älvsbyn... Alla som skulle spåra for ut till Blåsmark. Där grupperade vi oss och jag och Ellis kom ihop oss. =O) Så vi for iväg till en helt egen och lugn spårplats. Där la jag ett pinnspår åt Garp och sedan ett enkelt apellspår med tre apporter.
Till mig la Ellis ett spår som var ca 1 km långt med en massa pinnar. :O)
Garpen tog spåret med pinnarna rätt bra. Han är väldigt orutinerad men får han bbara lite tid på sig så blir han duktig. Så blir Ellis också. Dom får utvecklas tillsammans. Spännande! Apellspåret gick riktigt bra. Garp visade prov på att tappa spåret och hitta det igen. Han gjorde det väldigt bra. Gjorde en lov runt och hittade tillbaka. Duktig pojke!
Mitt spår... Det blev ett skitbra spår! tack Ellis!
Spåret började i skog och fortsatte över i kalhygge. Ellis hade lagt spåret lite kringelikrokigt. Jättebra! Regnet hade omvandlats till solsken och värme. Jättejobbigt för en hundnos tydligen. Men gaija fixade spåret utan några större tapp.
Hon missade en pinne ute på hygget. =0O
Sedan blev skogshygget lite myrmark. Ellis hade gått i utkanten då hon tyckte att det var nog så blött av allt regn. Tack Ellis igen! ;O)
Spåret slutade i skogen igen och Giaja hade bara missat en pinne. Hon är duktig hon! Min tjej! Det var ett rätt tufft spår och vi var rätt trötta. Men Ellis var överlycklig. Både Ellis och Anna har kommit in på en hunddressörutbildning tillika påbyggnadskurs. Jippi! Grattis till er båda! Ni är bara sååå duktiga!

Sedan när vi spårat klart så for vi till Pizzeria Gul och Blå och åt smarrig mat. Jag åt ett miniskrov... Min dumma nöt... Vi skulle ju grilla hammisar på klubben till kvällen! Nåja. Det var smarrigt. Sedan for vi iväg till klubben och kikade på lite folk som träande. När hammisshcwimen gått över så gick jag ut för att träna liote. Visade Ellis lite positioner och hur man kan träna in deom. Det blir nog bra bara Ellis och Garpen håller reda på sina fötter. *fniss*
Mia visade mig jättebra krypmetoder med Gaija. Så nu får jag nog till det också. Tack Mia! Du är bara bäst! =O)

Sen kom min man mitt i allt ihopa och jag blev vimsig. Men Ellis är också vimsig så vi vimsade omkring och mådde gott. mot kvällen blev det mer hammisar och vi njöt av en skön kväll utan regn! Det ni!

Lördag. upp i ottan och mot Bruks. läger ännu en gång. med Regn... Blääääähhh.... Denna gång å skulle Gaija, jag och gubben testa Rapport. Wow... Det är verkligen ngt för oss! =O) regnet slutade snällt och vi kunde torrskodda ta oss ut i skogen. Där gjorde vi upp basstation A och knöt upp våra hundar. Stefan, Gaija och underbara Anna for iväg till basstation B. Hundar for och kom tillbaka och till slut var det lilla Gaijas tur. Hon med sina spinkiga springben... Hon sprang så jordkokorna flög all världens väg! Snabbare än vinden och åskans muller som hördes på avstånd! Hon stannade hos mig, jag gav henne ett par korvar och försökte få fast henne. Men hon slet sig och... SPRANG till baka! Så himmla roligt alltså att få springa! Snabbbare än vinden var hon framme och jag misstänker att dom blev lite iirriterade att få tillbaka henne. Jag saknade henne jag... Sen flyttade dom sig med hudnar och grejjer till basstation C. JAg bad Stefan och Anna att skicka Gaija. Jag ville se om hon skulle fixa att ta sig förbi basstation B...
När det äntligen blev min tur att ta emot Gaija efter det att några hundar kommit och gått och till och med badat i ett äckeldike (Garp så klart ;O) ) så väntade jag på min springprinsessa... Det hördes hundskall och åskmuller. Men inga springsteg från fartdåren... Hon hade tydligen vänt vid basstation B och sprungit tillbaka. nåja. Då vet jag det. ;O)
Till slut så promenerade Stefan, Anna och de hundar som var kvar tillbaka till Station B. Därifrån skickade dom Gaija. Jag var totalt oförberedd i mitt numera vanliga förrvirrningstillstånd. Plötsligt hade ajg min älsklingsGaija i famnen! Hur lycklig som helst. Det här var superkul mamma ropade hon!
Det tyckte jag med. Jag blir varm i kroppen av att se hur hon njuter av att få sträcka ut. Hon är ju rätt byggd för Rapport också. Lätt i kroppen och snabb som vinden. Liksom rätt hund för mig. ;O)

Fartdåren Gaija längtar efter ett få springa igen... OCh igen.. Och igen... Hon blir inte trött i första taget tror jag.

image793


Vaddå gå fot? Jag har nog ngt att bita i där tror jag...

image794


Dags att springa. Jag behöver INTE elda upp henne. Hon eldar upp sig själv.

image795


Strax... strax....

image796


Och sen var Gaija bara borta...

image797


Badgalningen Garp äntligen tillbaka. Vet inte varför..Men det blev bara ett kort på Garp? Hmmm... Måste tigga lite bilder från Ellis. :O)

image813


Väl tillbaka till klubben så bestämde vi att vi skulle avnjuta en matbit på Gul och Blå igen... Så jag avnjöt en Sallad med tanke på vad kvällen skulle föra med sig. Mätt i magen for vi tillbaka till klubben och tränade hund mellan åskskurarna. Inte helt lätt att bedömma skurarna så jag blev rejält blöt när ajg och Anna skulle köra en platsliggning.

Men jag hann med en hel del. Bland annat krypet som gick super bra! Jag jobbade liiite med att få henne att svänga lite åt vänster. Det gick bra. Hon håller koll på mig. =O)
Sen apportering ala Peter. Vilket höll på att kosta mig vänster tumme som trasslade in sig i kopplet. Jag fick behålla nageln. Det är jag glad för... Tummen är lite konstig fortfarande. ingen känsel i den liksom.. Lustigt. Men jag ser ju att den sitter fast så... Man får vara glad för det lilla. =O)
Apporteringen gick super! Hon fattade tillslut att jag inte ville ha bus när hon skulle gripa apporten.  Även om min tajming inte var så bra. Tur att man har en klok hund!
Sen blev det dags för fjärren. Wow.. hon jobbade jättebra och höll sig på samma ställe! Gotjejen!


Ligg!

image799


Sitt! (öronen kom inte med... dom är ju så stooora!)

image800


Stå!

image801


Och ligg igen... =O)

image802


Inkallning med ställande. Funkade också fint. =O)

image803


Anna med sin Benz...

image804

Nåja. Resten av dagen förflöt med träning då och då och en hel massa surr. Helt klart trevligt! Sen blev det dags för middag! Så nu kommer några före och efter bilder...

Före... Fläskfile´.

image805


Hmmm.. Flre eller efter? Det var väldigt gott ialla fall!

image806


Absolut efter! Allt är slut! Jag är mätt och nöjd.

image807


Jag och Linda (Linda och Cuta) tog oss en rask promenad till Preem för att köpa dricka. Här nedan ser man Lindas lite försynta Cola och min Cola. Hmmm... det var faktiskt samma dricka i båda flaskorna. Fast det ville inte Linda erkänna. Hennes dricka var hemlig!

image808


Gryllmästare.

image809


Idag, Söndag. Spår igen. Vi for ut på Pitholmsheden vid halkbanan. Där la jag spår åt Mailn och Milla. Fast ajg har glömt att fråga hur det gick?! Nåja.. Jag får fråga vid tillfälle. Jag la åt Anna och Benz också... Jag glömde fråga dom också hur det gick! Kom jag på nu... *tar mig för pannan* Jösses... jag ÄR gammal!

Ellis la ett pinnspår åt mig. Gaiuja tog spåret jättebra men missade gummislangen som var gömd. Men alla andra pinnar plockade hon! =O)
Sen la Malin ett längre spår åt mig och gaija. Under tiden spåret fick ligga så kom den vita bilen... Den bilen har en fömåga att alltid dyka upp just där när man ska lägga spår... Nåja. glad i hågen och pissnödig så for jag och Gaija på spåret. första pinnen gick bra (även om jag var pissnödig). Sen liksom for gaija iväg... Hon började spåra väldigt konstigt. Jag trodde Malin skojat med oss och lagt en spetsvinkel... Men det var inget sådan. Det var ett virrvarr av hund och människospår där... Och en snitsel hittade jag på marken. Där hade ngn lindat snitseln så fint runt apporten...

Kul! Eller?

Nåja. JAg gav mig inte och vi fortsatte en liten prommis. Selade av Gaija och tog mig en pinkilink... Under tiden komn det en häst och sedan hörde ajg en massa motorcyklar... OCh jag kissade nog världens längsta kiss... Jösses. tänk om dom sett min blå-vita bak där i skogen? Nåja. Vi fortsatte lite i skogen och då såg jag äntligen en snitsel. Selade på Gaija och bad henne leta spår. Och hon hittade spåret! Så vi fortsatte spåra. I slutet fanns kampstocken. Jättekul! Och jag är glad över att hon fick den. För det var ett jobbigt spår när det ska kliva runt folk och hundar mitt i det.
Vad lärde jag mig av det då? Jooo... Jag måste nog lägga lite spår med avledning. Samt att kanske låta två gå ut spåret samtidigt. Kan kanske vara bra... Nu i veckan ska ajg lägga ett liiitet spår åt Gaija som är lagmot svårt och roligt och som hon ska klara av helt och hållet. Det blir ialla fall ingen Jokkmokktävling för oss. Det har jag beslutat. Gaija är inte i spårform ännu och krypet sitter inte. Så ajg vill i lugn och ro träna på dessa och sen får vi se vad vi hittar för tävlingar. Däremot ska jag anmäla mig till Piteå hundungdoms Lkl3. Jag vill se vad vi behöver träna mer på.

Efter spåret så for vi och inhandlade oss en hammis. Jag köpte mig en aloha och den var god. =O)

Sen återstod bara att städa. Vi tog ett raskt tag inne i klubbstuga och skurade upp golvet. Så nu skiner golvet som hundballar i månsken! =O)

Innan vi for passade jag på att fota lite.


Nato påstår att Peters kamera är superfarlig! Vi andra håller inte med... ;O)

image810

image811


Catarina och lilla Indra. Söt och väldigt lik sin mor. Gaija och Indra är halvsyskon.

image812

Kommentarer
Postat av: Marianne

Hej hej! OJ vad jag saknar kennellägret! Jag ser och förstår att ni haft skoj! Så kan det bli när man blivit kennelmamma, tiden räcker inte till. Men nästa år så skall vi kampera ihop jag och du och alla våra totalt fem vovvar. Gissa om jag längtar!!?
Kram på er!

Postat av: Marianne (igen)

Jo, sedan skvallrade en fågel idag att du höll på att tjata ihjäl alla kennelgästerna om den lilla valpen som väntar på dig. *fniss* Jag kan bara tänka mig! Men den som väntar på något gott....
Vi väntar iaf på dig här (valparna iaf), våran valpvakt. ;o)
Kram!!

2007-08-19 @ 23:51:43
Postat av: Linda (zitrus på AH)

Hejsan! Jag följer din blogg i hemlighet ;) najs läsning och fina bilder på fina Gaija :) Nu var jag tvungen att skriva för det var ju ett JÄTTEFINT halsband ni har på Gaija! Vart har du hittat det?! *vill ha vill ha vill ha!!* /Linda

2007-08-20 @ 21:48:37
URL: http://hem.bredband.net/hunderiet
Postat av: Malin

Spåret gick jättebra och Milla hittade alla apporter. Så jag är supernöjd!

2007-08-20 @ 23:27:19
Postat av: Ellis Garp o My

Hallojs! Försökte skicka hundra bilder till dej men min outlook klarade inte av det och nu hänger programmet sej när jag försöker ta bort det mailet så jag är lite ställd. Kom också på att hotmailen inte brukar ta emot så många megabyte, har du någon annan mail som klara stora mängder? Kram så länge från ganska trötta mej!

2007-08-21 @ 10:00:55
URL: http://hundliv.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback