Guuuud så duktig hon är!

Jag är nog världens stoltaste hundägare i dag! =O) Ja det är jag ju föressten varje dag. Men idag är jag nog stoltare än vanligt!

Gaija löper ju som bekant. Hon har varit som loj och trött dom senaste dagarna. Men så fort jag börjar prata om att träna så är hon på G! I kväll på kursen så var apportering på tapeten.
Jag ahr ju jobbat nu ett tag med Trojametoden. Och det har funkar rätt bra. Sen fick ajg för mig i kväll att testa utan att kasta bollen. HA! hon sprang fram till apporten, greppade den, vände och kom i full fart tillbaka! Anki min kursledare påstod att det var SM poäng på den apporteringen. Nja... Kanske inte det..men det var klart en tia på tävling. Ialla fall i tvåan! Hurra så glad jag är!=O)

Vi tränade väldigt mycket lite roliga sätt att apportera på i kväll gaija och jag. Jag tycker det är viktigt att hunden upplever apporeringen som rolig och ibland som omväxlande. Så vi tränar apportering med att gå fot och plocka upp apporten, kampa med apporten, inkallning med apporten (ingångar9 och att belöna med boll när hon vänder tillbaka med apporten. Och se! Trägen vinner! =O)

Vi hade som läxa bakdelsvändningar. Och det funkar ju väldigt bra på Gaija. Nu tränger hon inte lika mycket heller. Men vi måste jobba lite mer på det. Annars så går linförigheten väldigt bra. Trots löp och sånt skit... ;O)

Efter kursen gick jag ut och tränade lite rutan. En lulehundkompis har berättat att man får inte använda sig av vilka ord som helst i eliten. Så man ska tydligen använda ordet UT till rutan. Så nu kan Gaija det. hon kunde det på första försöket. Kloka kvinna! =O) Och tydligen är det mycket, mycket roligare att springa in i rutan om jag ropar UT! Hon far som ett jehu.. Jag testade treans ruta och den gick bra den med. Elitens ruta börjar jag itne med föränn jag tävlat en gång till i tvåan. Jag vill veta att rutan sitter i tävlingssammanhang också.

Vi körde lite hopp också. Hon bara älskar hopp. så både rutan och hopp är liksom en belöning. Snart är väl apporten det också. tänk vad kul hon ska ha när vi tävlar! =O)  Hoppet sitter klockrent så ajg behöver inte träna ngt på den. Bara göra ngt hopp så hon håller sin kunskap i färskt minne.

Inkallning fixade vi också. Jag gjorde en smulaninkallning. En tjej på Aktiv Hund gav mig ett otroligt bra råd. Ha bollen bakom hunden vid inkallning med ställande. Och det funkar skit bra! Så i kväll testade jag för första gången en inkallning med ställande tävlingsmässigt. Och OJ vad det gick bra! Hon tvärstannade! Så nu verkar det också funka. Ialla fall med boll. Så vi fortsätter med det också. =O) Så just den sortens inkallning kallas numera för Smulaninkallning. ;O)

Gaija är ju en riktigt rolig hund att jobba med. Och hon har vett att koppla av dom stunder vi har genomgång med kursledaren. vilket jag uppskattar. det är inte roligt att försöka lyssna på ngn och ens hund lever rövare. man kan ju liksom inte koncentrera sig då... Jag satt mig ner i gräset (som är brunt) och njöt av att få lyssna i lugn och ro... Sen såg jag att fler följde mitt exempel och de som satt ner hade lugna hudnar. Sånt är bra. Vila när man kan och aktivitet när det behövs. Inte slösa med eneri i onödan. Då orkar man längre!

Nu är lillstumpan ialla fall trött och nöjd över sin insats. Det är jag med. Så nu kryper vi till sängs. Natti på er! =O)

Kommentarer
Postat av: Lie och fyrbentingarna

Kul att det går så bra :)
Vi hejjar på er!
Kramizar

2007-04-23 @ 20:26:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback