Spårlägret-igen...

Nu är spårlägret slut...

Jag har lärt mig massor! Inte bara om spårning men även massor om mig och min hund. Ovärderliga kunskaper som jag verkligen sätter stort värde på!
Jag har bland annat lärt mig läsa av min hund. Följa mina instinkter. Se hur min hund reagerar på stimuli. Bland annat. =O)

Sen har vi ju naturligtvis lärt oss spåra också! Jag och Gaija...
Jag kan mycket lite om spårning. Men tycker det rä en otrolig känsla att spåra med en hund som gaija. on är lättmotiverad och otroligt noggrann.
Så här berättade vår eminente spårledare i sitt utlåtande om Gaija.

En mycket spårmotiverad hund som är noggrann och målmedveten i sitt arbete.

Kan det bli bättre? Lilla gumman är ju rena rama nybörjaren! Från att från dag 1 börja med ett mycket enkelt spår utan vinklar. Till att öka spårlängden och byta ut leksaken till en spårapport (en liten träpinne med spårläggarens lukt på). Sen fortsatte vi med en vinkel och två apporter Osv. Gaija är en hund som går rätt fort fram i sin utbildning. ju svårare sesto noggrannare är hon!
Nu sista dagen så gjorde jag ett spår där Gaija fick en liten utmaning. Jag gjorde ett U spår. Alltså ett spår med två 90 gradiga vinklar och med en apport på varje "ben". Alltså tre apporter. När spåret var lagt och legat ett tag så gick torsten ett förledarespår. Alltså han gick över mitt spår en gång.

När vi gick spåret en timma senare så visade gaija att: Här kommer det en annan doft.
Hon började vinda lite, lite men sen gick hon rakt i spårkärnan och över förledarespåret. Hon visade att hon visste att hon korsade ett spår. Men hon visste också vilket spår det var hon skulle följa.
Tala om att hon är en duktig tjej!

När gaija slutat spåra så är hon rätt nöjd. Men hon visar samtidigt att hon görna jobbar mer. Jag ahr en hund med motor! Hon är snabb på att återhämta isg också. Vist ser man att det varit en jobbig helg. Fyra dagar med mycket jobb. Men hon är fortfarande pigg och glad och koncentrerad på sina uppgifter i spåret. Även nu när vi kommit hem så är hon pigg och glad. efter en timmes vila så är hon i sina gamla fina gängor igen.
En mycket härlig hund!






31230-135

Genomgång med Torsten. När Torsten talar lyssnar man gärna!

31230-134

I början av spåret. Gaija har just hittat spåret och i väg far vi! Nosen är i backen precis sekunden efter att bilden blivit tagen.


31230-133

Det är bara att hänga på... Hålla koll på spårlinan och se till att den aldrig rör marken. Sen sköter Gaija resten. En hund att lita på i spåret!

31230-132

Eva-Lena och Morre i spåret. Morre är en förträfflig spårhund. Lugn och säker och trygg. En riktig pärla för en nybörjare!

31230-131

Svante. en kille med mycket bus i sig. Söt och go kille!

31230-130

Gaija vill ut och spåra. Här har hon väntat i timmar med att få gå ut. tråkigt att vänta men nyttigt att lära sig att koppla av och inte slösa på energin. Det syns att Gaija har mycket energi kvar... Kolla blicken!

31230-129

Carina. Vår egen bartender på lägrets pubafton. Hela kvälen jobbade hon med att fixa i puben och hålla koll på flaskor. Det fanns karaoke också. Men den lät jag bli. Jag lät amatörerna sköta underhållningen.

31230-127

Vårat lilla "läger". Vi band upp hundarna i en ring i skogen och satt där och hade det mysigt. Vissa hudnar härjade och stökade och låtsades leka markberedare. Andra ville bita på pinnar och några tog det bara lungt. De som stökade fick allt lära sig att låta bli sådant och göra som de kloka duktiga hundarna och vila sig i form.

31230-126

Sofia och Vivi tar en kaffepaus.

31230-125

Ninni... Som äger Cirrus. En av mina hunddagishundar. =O)

31230-124

Mats och Vicki och torsten. Vicki var lägrets minsta hund. Men minst betyder inte sämst. Hon spårade som en hel schäfer! Duktig tjej!

Kommentarer
Postat av: Linda & Caxa

Hej
Oj så roligt ni verkar ha haft=)
Vi ska också börja spårkurs snart så det blir jättekul att få lära sig något nytt.
Har du några planer på nästa tävling då?

Kram Linda

2006-06-06 @ 20:17:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback