Har varit på vift...

Jag har nu packat och packat... först åt barnen som farit på Kollo och sjösportläger..Sen åt mig och gubben. vi har varit till Norge.
För ngn tid sedan blev vi inbjudna av Hemvärnet att delta vid en liten resa till Vassejaure, Narvik och Bjerkvik... Vi skulle få se och höra om hur striderna gick till där under andra värdskriget. Samt bo i ett hus som Kamratföreningen som S3 har. Så vi skulle då alltså bo i Vassejaure och fara ner till Narvik och Bjerkvik och studera lite krigsminnen där. givetvis tackar man itne nej till en liten gratis semester till Norge! speciellt inte då jag som ALDRIG varit i Norge. Det närmaste var en km från gränsen.
Så det tyckte ajg skulle vara kul! Och få uppleva lite natur också! Sånt gillar ajg. tyvärr så fick jag itne ta med hundarna på grund av risken för allergi. Det hade varit en upplevelse för dom också att få gå uppe på fjällen.
Men nästa gång jag far till fjälls ska dom med! Så är det bara1 jag kände mig halv utan hund. Sånt går då verkligen inte för sig!

Se, skåda och njut!

31230-196
Två glada och förväntansfulla hundar... Dom trodde att dom skulle följa. Dom har kollat in pakningen hela kvällen innan vi skulle fara. När Stefan packade in på morgonen så var dom som små ljus. Men det var ingen större fara. Mormor kom och hämtade dom efter ett par timmar. Då var dom så nöjda igen.

31230-197

En stor del av resan hade vi en massa hyss för oss. Vi ÅT! antingen var det goda mackor och bullar eller så var det potatissallad och rostiff som stod på menyn. Trodde då aldrig att vi skulle komma fram. Hehe...

31230-217

Vassejaur.
En lite historisk plats. Här sköts en svensk... En ung kille från pitholm (där jag bor!). Han var bara 21 år. Ett tyskt plan flög fel och hamnade rakt över Vassejaurs tågstation. Ett tysk pansartågvagn stod uppställd där och tyskarna besköt planet. Svenska soldater som uppehöll sig just där flydde i vild panik. en enda blev träffad och det var Sven Sjöberg som gav sitt liv till landets försvar. Den 20:e maj 1940. Han blev skjuten i bröstet.
Vi bodde i det röda huset till vänster på bilden. Väldigt trevligt och mysigt var det där! Dit vill jag komma igen ngn fler gång!

31230-216

Låååångt, låååångt bort ser man snö på fjällen. Fjällen ligger flera mil bort.

31230-203

Hmmmmm???

31230-202

Laven blommade med små, små söta blommor. Urgulligt! Urgammalt!

31230-201

Vassejaurs fjällmassiv. Otroligt vackert fjäll. Jag ska bestiga den en dag. Men då måste ajg sova över på toppen. det tar en dag att bestiga och en dag att gå ner. Säger dom som vet. Och den dagen jag gör det ska jag ha hundarna med mig.


31230-200

Små sjöar med smältvatten fån snön fjället. Otroligt vackert!

31230-199

Snön låg kvar på fjället fortfarande. Det var drygt 20 grader varmt ute., En lustig känsla. En lustig pitebo också som poserar på en snöfläck.

31230-198

En otrolig skir grönska bredde ut sog vid fjällets fot. Det såg ut som om man var helt nära fjället. Men när man började gå så forstod man hur liten man är...

31230-205
Vi väntar på att det ska bli grillglöd. Varje kväll bestod av krovgrillning. Jättemysigt! Man ajg var då så mätt att jag höll på att spricka. Så i lördagskväll gick ajg och två till upp på fjället på en tur. Härligt! det tog ca två och en halv timme att gå drygt 5 km. Men det var det värt! Vad vackert det var. Jag hade inte med mig kameran för jag ville kunna gå obehindrat då vi höll en ganska hög fart och gick över bäckar och klippor. Jag fick motion kan jag lova!

31230-209

The man, the legend, the koncept, the myth!

Så ska Major Harry Thorne'us besrkivas. Är det ngn här i sverige som kan krigshistoria så är det han! en otroligt bra berättare. Han kan ALLT. Och det han itne råkar kunna är itne ens värt att fundera över. Han ahr flera medaljer från olka länder. bland annat en från Holland som han fått av Drottning Beatrixe. Även från Finland har han fått några medaljer. Och dom förtjänar han STORT!
Här står Major Harry och berättar om soldat Sven Sjöberg som omkom av ett vilset tyskt krigsplan som besköt honom.

31230-215

En soldat och hans Schäfer... enda schäfern jag såg på hela min resa.. Men bilden säger mig mer än tusen ord...

31230-208

Vad säger man? Nog kunde tyskarna bygga fordon alltid! Men vad rä det? en pansarmotorcykelbandvagn?

31230-211

Narviks hamn södra viken och hamnens inlopp. Det är STORT med fjordar!

31230-206

Några båtar ligger för ankar i hamnen...

31230-218

Genomgång i Narviks hamn om hur Norrmän, Polacker, främlingsleginärer från Spanien drev tillbaka Tyskarna. vilket jobb1 Spanjorerna hade dessutom med sig åsnor som pack och bärhjälp.

31230-212

En minnessten som Norrmånnen rest för de tyskar som stupat under krigen men som av olka skäl inte kunnat forslas hem.

31230-213

Kyrkan i bjervik. Här finnsockså en minnessten av de som stupat under kriget. Många var kvinnor och barn då de av ngn anledning inte blivit evakuerade.


31230-210

Högt i tak.

31230-214

Sist men absolut itne minst. Den är bilden har Emelie tagit på sjösportlägret.  Solnegång i Bottenviken... vackert gumman!


Kommentarer
Postat av: Sosso & Ludde

fina bilder... duu, vi måste fara till hunddagis nån dag.. åsså måste vi fara å bada... :)
hemlunda fast på andra sidan vägen e fint... =)
puss å kram //Ludde.

Postat av: Lie och grabbarna!

Hej! Kuligt att vara iväg sådär.... hur blir det med kennellägret? Kommer i farande :O)

Kramizar

2006-07-06 @ 06:57:56
URL: http://www.maximus.nu
Postat av: Holmis

Bilden med schäfern... Den säger "Vi mot världen!"

2006-07-15 @ 13:45:36
URL: http://www.holmgrenskans.se/WordPress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback