Träningsdagbok 3.

I dag har vi varit i Rosvik hos farmor. =O) Massor med mat ahr det blivit. Även hudnarna fick smaka lite av farkors otroligt goda mat. Tur man har hund efter en sådan matfrossa! Jag och Stefan tog oss en skön promenad. Och jag hade ju tänkt träna lite också. Så då gick vi ner till hmnen och fotbollsplanen där. den var nästintill upptinad och det var skönt att röra sig på ytor som inte är halkiga.

Jag förstår nu att gaija behöver en liten uppvärmning inna vi börjar träna. Jag körede ett uppvärmingspass med henne och sen drog vi igång. Hon sköter sig fint lilltösen. Det är ju jag som shabblat till det hela tiden. ;O) Så nu försökte jag verkligen att göra som Anneli säger att ajg ska göra... och se! Det funkar1 Inte prata utan bara berömma när hunden går jättebra. Gaija blev till slut så speedad att hon tror att hon ska springa framför mig. Men hellre en glad hund som ligger lite före och behöver dämpas än en hund som går bakom och drar tassarna efter sig! Det är lätt att få henne i psoition igen också. Så det är verkligen inga problem. 
Jag är också mer noggrann på att låta henne förstå vad jag säger. Jag försöker verkligen tänka på att inte säga fot och börja gå på en gång utan jag låter Gaija få koppla ihop vad hon ska göra.

Position. Dom tränar jag itnemycket på nu. Det blir lite uppvärmning med dom. Samt att ajg kan få Gaija att lugna ner sig lite med dom. Hon fokuserar mer på mig när jag kör en position med henne. Annars så har vi gått över till transportsträckorna...

Transport. Jag har lite problem med att få henne att gå exakt bredvid mitt knä. Hon vill gärna kolla om ajg har ngt spännande bakom ryggen. i höger hand eller framför mig. Så belöningarna får alltid komma från vänster hand och sida. Vinklarna går rätt bra. Men det finns en hel del att jobba på. Jag ska i fortsättningen också ha kort koppel på henne. Så hon lär in precis vart hon ska vara. Jag tror att misslyckas hon inte utan får hjälp att vara på rätt ställe så går det fortare för henne att förstå.

Platsliggning. Gaija ligger som en liten ängel. Även med störning. Stefan stod längst bort på plan och tittade. Så jag bad honom komma närmare. Gaija fokuserade på dom men klev aldrig upp. Jag stod rätt nära i den händelse att hon skulle visa ngt. Men hon låg där så fint och lungt. Man blir varm om hjärtat!

Inkallning. Går super! Idag ahr jag tänkt på att INTE stiga åt sidan. och det behöver jag ju ine. jag kan lite på att Gaija kommer och sätter sig bredvid mig. Jag har inte heller visat ngt med handen utan hon har fått sätta sig i rätt position själv. Gick UTMÄRKT! Hon håller mycket hög fart men lyckas alltid bromsa in så gruset sprutar. Sen sladdar hon in vid min sida. Och allt sker med MYCKET STOR GLÄDJE!

Läggande under gång. Idag tog jag bort godiset och handhjälpen jag använt för att hon ska lägga sig snabbt. Det behövs inte längre. Hon lägger sig mycket rakare och lika fort bara jag stannar lite lätt och säger ligg. Så snart kanske jag kan träna bort halvhalten också? Men först vill ajg att det hela sitter jättebra först med läggandet.

Stående under gång. Jag gjorde bort mig. Var själv lite förvirrad då ajg kom på att jag INTE ska ha koppel på Gaija under ståendet. Hon ville liksom bara följa med när jag hade på det. När jag tog av det så stannade hon snällt när ajg höll handen framför nosen på henne.

Såja... det var nog allt vi tränade i dag. Förutom en tandeminkallning. Både Lona och Gaija skulle komma på inkallning. ser lite kul ut. Gaija startar före Lona och är alltid först fram. Lona kommer efter i god fart hon med men med mera värdighet. Anledningen till attjag tränar inkallning är att ajg en dag ska kunna få dom att komma var för sig när ajg kallar in med namn och båda på en gång när jag bara ropar HIT. Ganska praktiskt att göra så ifall jag bara vill att en hund ska komma. <Men först inna jag börjar mixtra allt för mycket vill jag att gaija ska vara 100% trygg i sin inkallning.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback