Välkommen till Gaijas nya blog!

På grund av att den förra blogen inte godkännde att jag la in fler bilder på min underbara gaija så har jag skaffat en ny blog. Hoppas den här ska funka fint. vi får tyvärr överse med reklamen men man ser väl det man vill se?

Till er som aldrig varit in på gaijas blog förut så kan ni se den här:
http://raggrindansgaija.blogs.se/main/

Och nu till uppdateringen. ;O)

Gaija har nu hunnit bli fem månader gammal! Massor har hänt sedan sista uppdateringen. Först och främst så vill jag berätta om kennelträffen vi hade! Råggrindans kennel träffades på piteå brukshundsklubb den 22/10. Det var isande kallt och man frös näsan av sig. Men det var TREVLIGT! Och även inspirerande och jättekul! Vi började med en fotografering och fortsatte sedan raskt med att göra uppletande med våra hundar. Gaija gjorde ifrån sig exemplariskt! Hon är så duktig min lilla tjej! Sedan fick vi träna på föremålsintresse och fick en massa bra tips. Efter det så var vi ute på lydnadsplan och småtränade lite på sånt som våra valpar kunde tillsammans med de större hudnarna. Allt gick jättebra där också. Hon är en liten ängel Gaija. Till lunch så åt vi taco och blev mätta och belåtna. :O)

Nu i måndags 24/10 så blev det dags för Gaija att operera bort sin lilla tå... Hon har slitit av en sena i sin tå näst längst ut på vänster framtass. Tån pekade rakt upp! Det såg inte klokt ut. Dessutom började hon få ökade besvär av den. Så jag och Veterinär Fredrik bestämmde att tån skulle bort.
Operationen har gått jättebra. Gaija har inte varit speciellt besvärad av operationen och har inte brytt sig nämvärt om sin förlorade tå. Tratten på huvudet har knappt blivit använd. Hon rör inte sitt bandage och sover när jag byter det... Konstig liten valp jag har! Däremot så hatar hon plastpåsen hon måste ha över bandaget... Fast det var ju rätt skoj att halka omkring på den i snön...
Såret verkar läka extremt bra. Jag skulle tro att det är därför hon inte bryr sig nämvärt om det. Idag har hon fått gå utan bandage ett par timmar och lufta sitt sår. Jag satte på ett par tunna strumpor och tejpade fast. Hon haltar knappt ngt alls! Jag som trodde att hon skulle få träna sin balans... Men icke! Hon springer och hoppar som aldrig förr. Gissa hru svårt det är att hålla henne lugn? Hur håller man en liiten valp på 5 månader lugn och stilla i tio dagar? Finns inte en chans o m jag inte burar in henne förståss. Och det kan jag ju inte göra...
Det ska bli skönt att låta henne röra sig normalt igen när såret läkt.

Hon kommer även att få en stödskena sen när hon fått bort sina stygn. den ska göra att hon inte trampar igenom med tassen. Hon ville till på att göra det innan operationen. Tassen blir så svag om hon gör så. Och jag hade ju tänkt tävla med henne i bruksgrenarna. Så min underbare veterinär Fredrik ska hjälpa mig med en skena och passa till den speciellt åt henne. Jag får all hjälp och stöd från denna underbara veterinär! Kan man ha det bättre?

Jag har tagit ett par bilder på Gaijas tå och på såret några dagar efter operationen. Så är man känslig så vill jag varna för lite otäcka bilder. Ni som är härdade kan kika...

Gaijas tå innan amp. 2Gaijas tå innan amp.

 Före amputationen... Här ser man klart och tydligt hur klon pekar rakt upp. Trampdynan har skjutist ram och själva tassen sjunkit ihop. Med en stödskena hoppas vi att det hela ska rättas till efter operationen.

Omläggning.
gaijas tå efter amp. 2Gaijas tå efter amp.

Omläggning sker! Och Gaija sover... Hur lätt som helst att lägga om tassen! Om nu bara bandaget kunde sitta där det ska. Det glider hela tiden ner och jag är tvungen att byta varje dag. Vilket jag inte vill. Ju oftare man öppnar ett bandage desto större risk för infektioner. Men vad gör man?
Man kan se hur smal tassen blir. Stygnen syns tydligt men såret är rent och fint och inga infektioner ännu så länge. Bilderna är tagna tre dagar efter operation.
Gaija får penicillin och smärtstillande+antiinflammatoriskt. Hon sväljer tabletterna utan att blinka och egentligen behöver jag inte linda in dom i en skinkskiva utan hon tar dom ialla fall. Men för att hon inte ska bli kräsen så mutar jag med skinka.


Kommentarer
Postat av: Amanda

åå så söt liten hund hälsnigar Strömmnäs skolan!!!
Puss och kram mamma & Gaija

2006-01-19 @ 14:05:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback